موزیلا یک سرویس VPN قدرتمند را برای فایرفاکس راه‌اندازی خواهد کرد
1 min read

موزیلا یک سرویس VPN قدرتمند را برای فایرفاکس راه‌اندازی خواهد کرد

موزیلا در حال آزمایش یک VPN یکپارچه برای فایرفاکس می‌باشد تا مرور صفحات وب را حتی با ایمنی بیشتر ممکن سازد. این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد که با ایمنی بیشتر بدون نگرانی از شبکه‌ای که از آن استفاده و یا سایتی که از آن بازدید می‌کنند به مرور صفحات وب بپردازند.

VPN یا شبکه مجازی شخصی، به‌عنوان یک واسط بین شما و اینترنت عمل می‌کند. تمام ترافیک اینترنت شما به ارائه‌دهنده سرویس VPN رمزگذاری و روت می‌شود و سپس ترافیک به مقصد اصلی دسترسی پیدا خواهد کرد. عملیات برگشت داده نیز به همین روش انجام می‌شود. یک VPN امن، اطلاعات مربوط به ترافیک شمارا به‌منظور اطمینان از حفظ حداکثری حریم خصوصی، ذخیره نخواهد کرد. هرکسی که تلاش کند ترافیک شما را ردگیری کند، فقط قادر خواهد بود تا VPN پیشروی کند نه بیشتر.

پیاده‌سازی این VPN نیز همچنین کمی غیرعادی است. این سرویس یکی از پکیج‌های ممتاز ProtonVPN است. همان‌طور که به یاد دارید Proton سازنده یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌های ایمل امن جهان، ProtonMail است. اگر شما هم‌اکنون حق اشتراک این سرویس را خریداری کنید، بخش اعظم درآمد به Proton تعلق خواهد یافت و قسمت کمی از آن به موزیلا خواهد رسید.

پیاده‌سازی موزیلا این‌گونه کار می‌کند که سرویس VPN، زمانی که تشخیص دهد شما از یک اتصال ناامن و WI-Fiهای عمومی استفاده می‌کنید و یا از سایت‌هایی مربوط به حریم خصوصی مانند Hulu و Netflix بازدید می‌کنید، فعال خواهد شد.

فاز آزمایشی این سرویس هم‌اکنون در آمریکا آغازشده است. کاربرانی که برای این آزمایش انتخاب شده‌اند یک اعلان را مشاهده خواهند کرد که استفاده از ProtonVPN را به آن‌ها توصیه می‌کند.

درحالی‌که این مسئله که موزیلا در فکر ساخت یک سرویس VPN برای مرورگر خود می‌باشد و به کاربران توصیه می‌کند که از آن استفاده کنند بسیار عالی است؛ اما همین سرویس باعث می‌شود که کمپانی کاربران خود را که باهدف قرار دان آن‌ها برای تبلیغات برنجاند. این کاربران حالا تبلیغاتی را خواهند دید که آن‌ها را به استفاده از سرویس VPN تشویق می‌کند. اگرچه موزیلا از درآمد این سرویس استفاده خواهد کرد و به کمک آن امکانات بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار خواهد داد اما این موضوع ممکن است سبب آزردگی خاطر همین کاربران نیز شود.