نتایج خیره کننده مک بوک های اپل با پردازنده A12X
1 min read

نتایج خیره کننده مک بوک های اپل با پردازنده A12X

کمپانی اپل در روزهای اخیر با معرفی پردازنده مجتمع A12X غوغایی به راه انداخته است. اپل که در اوج خود تنها موفق به طراحی پردازنده های آیفون آن هم بر اساس معماری های ARM شده بود، به تازگی نتایج تمرکز خود بر روی یک تراشه SOC اختصاصی را در حالی منتشر کرده است که آیپد پروهای 2018 از آن سربلند بیرون آمده اند. A12X Bionic پردازنده ای است که در جایگاه خود نسبتا توان مناسبی دارد. A12X Bionic دارای 10 میلیون ترانزیستور فعال است که به دلیل بزرگ شدن ابعاد آن و تولید در لیتوگرافی 7 نانومتری، دست اپل حسابی برای توسعه آن باز بوده است.

این تراشه به 8 هسته منطقی را در 2 کلاستر مجزا یدک می کشد. بنچمارکهای منتشر از آن، در مقایسه با مدلی که از پردازنده Intel Core i7 8650U را در خود حمل می کند، بسیار جالب و البته بالاتر است. از سوی دیگر کنفرانس اپل به همراه معرفی یک سری جدید از کامپیوترهای همراه مک بوک بود که عمدتا با CPU های فوق کم مصرف اینتل رونمایی شده اند.

اگر تولید کنندگان لپ تاپ های هیبریدی و متوسط از نظر پردازشی، از پردازنده های ARM در کنار ویندوز 10 استفاده می کنند، پس چرا اپل از A12X Bionic برای این منظور استفاده نکند؟ بنچمارکهایی که در Geekbench 4 منتشر شده است، حاکی از آن است که دست کم یک مک بوک با سیستم عامل مک (Mac OS) در این پایگاه داده با پردازنده A12X مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است که البته نتایج بدست آمده چندان هم بد نیستند. بد نیست بدانید که نتایج بدست آمده، در کنار حافظه های رم LPDDR3 است که با فرکانس 2133 مگاهرتز، از بسیاری از رم های DDR4 کنونی پایین تر است. پس این احتمال وجود دارد که با استفاده از رم های DDR4 جدید، حتی نتایج به مراتب بالاتری بدست آید. MacBook Pro نسخه 2018 با پردازنده Core i9-8950HK موفق به کسب امتیازهای 5627 در تک هسته و 21571 در حالت تمام هسته شده است.

این در حالی است که A12X مورد استفاده در مک بوک یا iPad Pro برابر با 5020 در تک هسته و 18217 در حالت تمام هسته است. هر چند که این بنچمارک نمایانگر تمامی قابلیت های یک CPU نبوده و نمی توان آن را به تنهایی معیار قرار داد، اما آینده در اختیار CPUهای قدرتمند و کم مصرفی است که به تازگی به کامپیوترهای قابل حمل نیز نفوذ کرده اند.