تعرفه‌های ترامپ، باعث افزایش قیمت برخی از محصولات اپل خواهد شد
1 min read

تعرفه‌های ترامپ، باعث افزایش قیمت برخی از محصولات اپل خواهد شد

ایالات متحده به تازگی تعرفه های گمرکی جدیدی را برای واردات محصولات از کشور چین تعیین کرده که قیمت ها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. همین باعث شده تا اپل سکوت را بشکند و اعلام کند که تعرفه های گمرکی جدید بر روی برخی از محصولات وارداتی این کمپانی، مانند اپل واچ ها، ایرپادها و اسپیکرهای هوشمند هوم پاد تاثیر خواهند گذاشت. تعرفه جدید دربرگیرنده 25 درصد مالیات برای خود محصول و یا قطعات داخل آن میباشد که علاوه بر افزایش قیمت نهایی محصول، احتمالا افت فروش آنها را نیز به دنبال خواهند داشت.

در نامه ای که اپل به دفتر نماینده تجاری ایالات متحده ارسال کرده، به چند محصول دیگر نیز اشاره شده است. این شرکت گفته است که تعرفه های گمرکی جدید بر روی قیمت مک مینی، پنسل، موس های بیسیم و ترک پدهای این شرکت، کیف های چرمی و کاورها و برخی آداپتورها، شارژرها، کابل ها و قطعات داخلی تاثیر خواهند گذاشت. حال کوپرتینویی ها از دولت ایالات متحده درخواست تجدید نظر برای کاهش تعرفه هایی که دستگاه های مذکور را شامل میشوند، دارند. در نوشته اپل آمده است که "اینکه ببینیم تعرفه های گمرکی چگونه به شرکت ها و مصرف کنندگان امریکایی زیان وارد میکنند و اهداف دولت را با توجه به سیاست های تکنولوژی چین تقویت میکند سخت و دشوار است."

تنش های سیاسی بین چین و امریکا باعث شده هر دو کشور در بخش واردات محصولات از کشور مقابل اقدامانی مخامصه آمیز را انجام دهند اما تاکنون تعرفه های اعمال شده به گونه ای نبوده اند که تاثیر چشمگیری بر روی محصولات مرتبط با فناوری داشته باشند چرا که هر دو کشور در این زمینه رابطه بسیار مستحکمی بایکدیگر دارند. اپل مطمئنا یکی از نگران ترین شرکت ها در این مورد است. اپل یکی از ثروتمند ترین شرکت ها در جهان محسوب میشود اما تولید برخی از محصولات این شرکت در چین باعث شده شغل های بسیار زیادی در پر جمعیت ترین کشور جهان ایجاد شوند.

در حالی که امریکا به طور شفافی نگفته است که مالیات مشمول ساعت های هوشمند یا هدفون های بیسیم میشود، این گونه توضیح داده که مالیات شامل دستگاه هایی برای پذیرش، تبدیل و بازسازی و انتقال صدا خواهد شد که بیانگر تعدادی از محصولات اپل میباشد. جز این، به برخی از محصولات مستقیما اشاره شده که برای مثال میتوان به سوکت ها و پریزها برای قراری ارتباط و اتصال الکتریسیته ای (با سقف ولتاژ مشخص) اشاره شده است. این دور از تعرفه های قرار به عنوان بخشی از برنامه دولت ترامپ برای مقابله با چین در ماه های ژوئن و جولای اعمال شوند. این پیشنهاد خواستارتعرفه های 200 میلیارد دلاری کالاهای چینی است. دریافت نظر عمومی تا امروز ادامه داشته و در حالی که اپل نظر خود را روز چهاشنبه ارائه داده، به تازگی رسانه ای شده است.

در نهایت اپل گفته است که اگر این تعرفه های تصویب شوند، قیمت فروش برخی از محصولات اپل به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. کوپرتینویی ها معتقدند این اتفاق باعث میشود اپل برتری خود را در مقابل رقبای خارجی از دست دهد و امریکا بزرگترین ضربه را از تعرفه های گمرکی جدید دریافت خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که چه زمانی تعرفه های جدید اثر خود را میگذارند یا اینکه تغییرات محسوس خواهند بود یا خیر و اینکه در لیست پایانی، چه دسته بندی ها شامل معافیت خواهند شد. مشاور اقتصادی کاخ سفید در مصاحبه ای با شبکه بلومبرگ اعلام کرده است که دولت نظرها را ارزیابی خواهد کرد و سپس تصمیم گیری میکند.