آذری جهرمی: نسخه بومی اینستاگرام وامی دریافت نکرده است
1 min read

آذری جهرمی: نسخه بومی اینستاگرام وامی دریافت نکرده است

مدتی است که بحث فیلترینگ شبکه اجتماعی محبوب کاربران ایرانی، یعنی اینستاگرام در رسانه‌ها مطرح می‌شود و هدف آن حمایت از نسخه‌های بومی عنوان می‌شود. امروز محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه بازدید از پژوهشگاه فضایی ایران، در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و از موضوع جایگزینی اینستاگرام اظهار بی‌اطلاعی کرد. او در خصوص دریافت وام این شرکت از وزارتخانه گفت:

در رابطه با موضوع جایگزینی اینستاگرام اطلاعی ندارم. شرکتی که شبکه اجتماعی بومی «جیکوپیک» را طراحی کرده بود، در ابتدا درخواستی برای وام از سمت وزارت ارتباطات داشت ولی به هیچ‌ وجه جلو نیامد، وامی دریافت نکرد و حتی عرضه محصولاتش را نیز به صورت جدی پیگیری نکرد. اما هم‌اکنون اطلاعی ندارم که این محصول در چه وضعیتی است و مذاکره و مکاتبه‌ای با ما درباره دریافت وام نیز نداشته‌ است.

آذری جهرمی همچنین در این نشست در رابطه با گزارش اخیر مرکز ماهر در راستای وجود اپلیکیشن‌های مرتبط با اینستاگرام که بهانه جذب فالوئر و لایک به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کرده‌اند، گفت که مرکز ماهر این گزارش را تهیه کرده و به مارکت‌های اندوریدی اعلام کرده است این نرم‌افزارهای مخرب را از بازار خود حذف کنند. او هشدار داد که بسیاری از این پوچ‌افزارها با هدف تبلیغ و برخی دیگر برای کاوش ارز دیجیتال طراحی شده‌اند که از منابع اطلاعاتی و پردازشی کاربر، بدون اطلاع آنها برای اهداف خود استفاده می‌کنند. او تأکید کرد که بازهای اندرویدی موظف به حذف این برنامه‌ها هستند. جهرمی افزود:

به لحاظ قانونی، این بازارها الزامی به رعایت نظرات ما ندارند و قانون به ما اختیار نداده که در این زمینه وارد عمل شویم مگر اینکه بخواهیم از این مارکت‌ها از طریق دستگاه قضا شکایت کنیم. فعلاً این موضوع در دست بررسی است و نتایج آن را اعلام می‌کنیم.

جهرمی در پاسخ به سوالی که از او در رابطه با گوشی‌های توقیف شده در گمرک پرسیده شد، ابراز بی‌اطلاعی کرد و اعلام کرد که وزارت صمت باید پیگیر این موضوع باشد. او همچنین به سوالی در رابطه با وضعیت دو نسخه داخلی پیام‌رسان تلگرام، یعنی هاتگرام و طلاگرام پرسیده شد، پاسخی نداد.