قطار های بدون راننده با سرعتی بیش از 350 کیلومتر بر ساعت در چین به حرکت در خواهند آمد

چین اولین قطار سریع السیر بدون راننده جهان که با سرعتی بالغ بر 350 کیلومتر بر ساعت حرکت می کند را در خط راه آهن پکن-ژانگجیاکو معرفی خواهد کرد. این قطار سریع السیر اتوماتیک پیش از این در سال 2018 در بخشی از خط پکن-شنیانگ توسط شرکت راه آهن چین(CRC) آزمایش شده و با سلامت کامل مراحل آزمایش را طی کرده بود. یکی از محققان آکادمی علوم راه آهن چین در این باره بهSciences and Technology Daily گفته است: "این قطار سریع السیر می تواند به صورت خودکار حرکت کند، بین ایستگاه ها کار خود را انجام دهد و تنها پس از فشار یک دکمه عملکرد خود را دقیقا با جدول زمانی تنظیم کند." در قطار های سریع السیر امروزی این وظایف بر عهده راننده قطار است.

به نظر می رسد که پس از موفقیت این قطار در دو خط بین شهری در منطقه Pearl River Delta، عملیات قطار اتوماتیک (ATO)، جایگزین راننده انسان شود. قطار های کنونی به سرعت حداکثری 200 کلومتر بر ساعت خواهند رسید اما قطار های Fuxing که در جون 2017 در خط پکن به شانگهای عرضه شده بودند می توانند با سرعتی بیش از 350 کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. در 10 سال اول تکنولوژی قطار های ATO، یک اپراتور برای کنترل امور مستقر خواهد شد تا اطمینان حاصل شود همه چیز به درستی انجام می شود. بعد از این مدت اما قطار ها به طور کامل بدون راننده خواهند بود. سان ژانگ، یک متخصص راه آهن و استاد دانشگاه شانگهای تونجی طی یک اظهار نظر به Global Times در این باره گفت: " یک سیستم هدایت خودکار می تواند در مقایسه با راننده انسان که ممکن است به صورت ناگهانی دچار یک مشکل سلامتی شود و یا در انجام وظیفه خود نسبت به اقدامات احتیاطی بی اعتنایی کند، امنیت را در قطارهای سریع السیر افزایش دهد."

خط بی جینگ- ژانگجیاکو، که تحت عنوان جینگ-ژانگ نیز شناخته می شود، یک خط راه آهن جدید است که برای بازی های المپیک زمستانی 2022 ساخته شده است تا سفری راحت را تنها در 50 دقیقه بین بی جینگ و دهکده المپیک زمستانی امکان پذیر سازد. خبرهای مربط به قطار های ATO تندرو درحالی منتشر می شود که پیش از این The Independent عنوان کرده بود مسافران اسکاتلندی ممکن است به اولین مسافرانی تبدیل شوند که اتوبوس های بدون راننده را تجربه می کنند. دولت این کشور در نوامبر 2018 گفت که اتوبوس های خودران در سال 2021 در اسکاتلند به حرکت در آمده و سالیانه بیش از نیم میلیون مسافر را جا به خواهند کرد.