هوآوی از Kunpeng 920 قوی‌ترین پردازنده سرور مبتنی بر ARM رونمایی کرد
1 min read

هوآوی از Kunpeng 920 قوی‌ترین پردازنده سرور مبتنی بر ARM رونمایی کرد

هوآوی سال‌هاست که در زمینه تولید پردازنده‌های موبایلی کاملاً از شرکت‌های دیگر بی نیاز شده و خودش مانند اپل، تراشه مورد نظر برای گوشی‌های هوشمند برند خود را تولید می‌کند. این کمپانی حتی سال گذشته موفق شد اولین چیپ‌ست‌ 7 نانومتری (Kirin 980) را برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی معرفی کرد. حالا هوآوی روز گذشته و در نمایشگاه CES 2019 از جدیدترین پردازنده پرقدرت مبتنی بر ARM برای سرورها با نام Kunpeng 920 رونمایی کرد. این پردازنده با هدف بهبود عملکرد کلی و راندمان محاسبات در داده‌های حجیم، حافظه‌های توزیع شده و اپلیکیشن‌های ARM ساخته شده است.

غول چینی تکنولوژی جهان موفق شده است تا یک پردازنده 64 هسته‌ای با فرکانس 2.6 گیگاهرتز را آن هم با لیتوگرافی 7 نانومتری تولید کند، که همین موضوع باعث شده تا عملکرد آن در هر وات به طرز قابل توجهی بهبود پیدا کند. این تراشه براساس استاندارد معماری ARMv8 ساخته شده و می‌تواند به الگوریتم‌های پیش بینی انشعاب (branch prediction) سرعت ببخشد. هوآوی ادعا می‌کند که عملکرد این پردازنده 25 درصد بهتر از استانداردهای این صنعت و است و راندمان انرژی آن 30 درصد بالاتر از سطح میانگین.

علاوه‌براین، پلت‌فرم مورد نظر از حافظه DDR4 هشت کاناله با 46 درصد پهنای باند حافظه بیشتر در مقایسه با رقبا پشتیبانی می‌کند. در Kunpeng 920 رابط‌های کاربری PCIe Gen4 و CCIX به همراه دسترسی به پهنای باند تا سقف 640 گیگابایت برثانیه نیز وجود دارد.

در نهایت انتظار می‌رود که پردازنده Kunpeng 920 هواوی در سه مدل و در سرورهای TaiShan حضور پیدا کنند. یکی از این مدل‌ها بر عملکرد حافظه تمرکز خواهد کرد، یک مدل دیگر تراکم حافظه مناسب را ارائه خواهد کرد و پردازنده سوم تعادلی بر روی عملکرد دو پردازنده دیگر اجرا خواهد کرد.