آخرین اطلاعات از کارت گرافیک جنجالی AMD Radeon VII

در روز گذشته، همزمان با معرفی کارت گرافیک AMD Radeon VII، جنجالی برپاشد! کنفرانس AMD در خلال CES 2019 برگزار شده و با معرفی کارت گرافیک AMD Radeon VII و اشاراتی به دستاوردهای پردازنده های Ryzen 3000 همراه بود. پس از انتشار چند مطلب به جهت پوشش این کنفرانس، اینک به سراغ نمایی نزدیک تر از کارت گرافیک AMD Radeon VII می رویم که در حال حاضر در راس توجهات قرار دارد.

در نگاهی دقیق تر به کارت گرافیک AMD Radeon VII می توان گفت که نسخه مرجع مقداری عجیب به نظر می رسد؛ بخش هایی از این کارت گرافیک مشابه با طراحی Radeon RX Vega 64 در خنک کننده مایع است؛ با این وجود ای ام دی در این مدل از یک کولر با 3 عدد فن استفاده کرده است که کار را برای شرکای تجاری به جهت ساخت نسخه های Custom دشوار خواهد کرد!

خروجی های گرافیکی در این مدل شامل DisplayPort و HDMI بوده و متاسفانه AMD هیچ رابط USB-C را در این محصول استفاده نکرده است. در این بخش شاهد انتقاد برخی از نویسندگان خارجی نیز بوده ایم. بخشی از این انتقاد به این علت است که AMD خود بخشی از کنسرسیوم VirtualLink است. به هر حال برای نصب ادوات USB-C مانند واقعیت مجازی و برخی مانیتورها، نمی توانید از درگاه های AMD Radeon VII استفاده نمایید.

نیروی مورد نیاز این کارت گرافیک با 2 رابط 8 پین تامین می گردد که از نظر تئوری، چیزی در حدود 375 وات TDP خواهد بود. کارت گرافیک Radeon VII همچنان با توان مصرفی و حرارتی مشابه Vega 64، عملکردی با 25 درصد بهبود را به نمایش می گذارد. به گفته ی AMD، فرکانس GPU در این مدل به 1.8 گیگاهرتز می رسد. همانطور که می دانید، 16 گیگابایت حافظه HBM2 نیز به همراه یک رابط 4096 بیتی نیز آن را همراه می کند. به هر حال استفاده از حافظه های HBM2 آن هم در این حجم باعث می شود تا به طور حتم انتظارها از این کارت گرافیک افزایش یابد.

این میزان از حافظه VRAM، می تواند پهنای باندی برابر با 1 ترابایت را در اختیار GPU قرار داده و تراشه را به حداکثر عملکرد خود برساند. AMD در حین معرفی این کارت گرافیک، بازی هایی با کتابخانه های DX12 و Vulkan را به جهت مقایسه با کارت گرافیک NVIDIA RTX 2080 انتخاب کرده بود. در حال حاضر نمی توان به طور دقیق در زمینه عملکرد این کارت گرافیک نظر داده و باید منتظر ارائه بنچمارکها و بررسی های آن باشیم.