ارزش سهام شیائومی به طور چشمگیری سقوط کرد
1 min read

ارزش سهام شیائومی به طور چشمگیری سقوط کرد

از جنبه های رقابتی اصلی و مهم کمپانی های دنیای فناوری، ارزش مادی کلی آنهاست که با موفقیت و دستاوردهای مهم آنان ارتباط مستقیم دارد و از جنبه ای، اعتبار یک کمپانی به واسطه ارزش هر سهم آن سنجیده میشود. در سال 2018، اپل با افزایش ارزش سهام خود توانست لقب اولین شرکت تریلیون دلاری جهان را کسب کند اما طولی نکشید که که با افت ارزش سهام کوپرتینویی ها، این افتخار از دست رفت. در واقع اپل افت ارزش 34 درصدی را نسبت به بالاترین ارزش سهام خود که در سال میلادی گذشته اتفاق افتاد تجربه کرد. اصلی ترین دلیل این اتفاق بد برای اپل، فروش بسیار کمتر از حد انتظار جدیدترین نسل از آیفون های این شرکت بود که نتوانست انتظارات تحلیلگران و اپل را برآورده کند. در سه ماهه ابتدایی سال مالی جدید فروش آیفون ها در چین نیز پائین تر از حد تصور بود که منجر به کاهش تولید این دستگاه ها شد. با اعلام رسمی این اتفاق از سوی تیم کوک، مدیرعامل اپل، چیزی حدود 10 درصد دیگر ارزش سهام اپل پائین آمد تا اپل به طور جدی برای احیای خود در بازار جهانی خصوصا بازار چین تلاش کند.

Xiaomi-huge-stock-market-collapse

حال به نظر میرسد یکی از کمپانی هایی که اتفاقا شباهت زیادی به اپل از جهات گوناگون دارد، حتی روند منفی اپل را نیز دنبال کرده است. شیائومی که بین کاربران به عنوان اپل آسیا شناخته میشود، افت ارزش سهام خود را به طوری جدی تجربه کرده است. طی سه روز اخیر، ارزش هر سهم این سازنده بزرگ چینی 17 درصد سقوط کرده است و جمعا 6.2 میلیارد دلار از ارزش کلی این کمپانی کاسته شده است. به عبارت دیگر، ارزش هم سهم کمپانی شیائومی در بازار مبادلات تجاری هنگ کنگ به 9.97 دلار هنگ کنگ رسیده و این اولین باری است که ارزش هر سهم این کمپانی به زیر 10 دلار هنگ کنگ میرسد.

دلیل این اتفاق نیز چندان بی شباهت با اتفاق مشابه برای اپل نیست. فروش گوشی های شیائومی کمتر چیزی که تحلیلگران پیش بینی میکرده اند بوده است و به دنبال آن درآمد کمپانی نیز به حدی که تصور میشده، نرسیده است. ضعف در اقتصاد چین و قدرتمندتر شدن رقبایی همچون هواوی باعث کاهش نسبی فروش گوشی های شیائومی شده است. همچنین 3.9 میلیون از سهام شیائومی که قبل از سال 2010 با مبلغ تنها 2 سنت هنگ کنگ یا حتی کمتر خریداری شده اند، حالا برای مبادله آزاد هستند. ارزش شیائومی اکنون 238 میلیارد دلار است و بالاترین ارزش هر سهم این شرکت در جولای 2018 و مبلغ 22.20 دلار هنگ کنگ بوده است.