اپل مودم های 5G خود را در سال 2019  از سامسونگ، مدیا تک و اینتل تهیه می کند
1 min read

اپل مودم های 5G خود را در سال 2019 از سامسونگ، مدیا تک و اینتل تهیه می کند

کوالکام و اپل این هفته در دادگاهی حضور دارند که کوالکام در آن با یک شکایت آنتی تراست از جانب کمسیون تجارت فدرال روبه رو شده و کمپانی را متهم می سازد که از روش های غیر رقابتی استفاده کرده است تا به عنوان تامین کننده پردازنده های baseband تلفن های هوشمند باقی بماند. چندین شاهد برای اپل شهادت دادند و این شهادت ها منجر به درز اطلاعاتی شد که پیش از این از آن ها خبر نداشتیم. بر اساس گزارش Reuters مدیر بخش تامین و تدارکات اپل، تونی بلوینس، امروز گفت که اپل درنظر دارد تا مودم های 5G LTE خود را از کمپانی های سامسونگ، مدیا تک و اینتل خریداری کند و از آن ها در خط تولید 2019 خود استفاده کند.

کوالکام از سال 2011 تنها تامین کننده اپل بود اما این قرار داد انحصاری در سال 2016 با عرضه آیفون 7 پایان یافت. با ارائه آیفون 7 اپل سفارشات مودم خود را بین کوالکام و اینتل تقسیم کرد و کمی بعد همکاری خود را به طور کامل با کوالکام قطع کرد. مودم آیفون های اخیر اپل نیز به صورت انحصاری توسط اینتل تامین می شوند اما شهادت های درون دادگاه به ما نشان داد که اپل به دنبال ایجاد تنوع در تامین کنندگان مودم خود است. براساس گفته بلوینس، در دوره ای که اپل تنها از چیپ های کوالکام استفاده می کرد قصد داشته که از چیپ های تولید شده توسط سایر کمپانی ها نیز استفاده کند اما یک قرار داد انحصاری را با کوالکام امضا کرد زیرا کوالکام تخفیف خوبی در ازای این قرار داد انحصاری پیشنهاد داده بود. به عنوان مثال اپل در سال 2013 طرح استفاده از مودم های اینتل را در iPad mini 2 به پایان رساند زیرا با استفاده از چیپ های اینتل تخفیف کوالکام را از دست می داد.

پس از اینکه در سال های 2016 و 2017 اپل به همکاری هم زمان با دو تامین کننده مودم روی آورد رابطه کوالکام و اپل تحت تاثیر یک دعوای قانونی قرار گرفت و نهایتا اپل به استفاده انحصاری از چیپ های اینتل پرداخت. اپل هرگز به اینتل به عنوان تنها تامین کننده خود نگاه نکرده و همیشه خواستار همکاری با چند کمپانی بوده است. بلوینس در این باره می گوید: "بدون توهین به اینتل، قصد ما هیچوقت این نبود که آن ها به تنها تامین کننده ما تبدیل شوند. هدف ما بهره بردن از ترکیب کوالکام و اینتل بوده است."