فلش در فایرفاکس 69 به صورت پیشفرض غیرفعال خواهد شد

براساس برنامه پلاگین موزیلا، این کمپانی قصد داشت تا در سال جاری فلش را به صورت پیشفرض در فایرفاکس غیرفعال سازد. از همین رو گزارشات جدید خبر می دهند که این پلاگین در نسخه 69 فایرفاکس که انتشار آن برای سوم سپتامبر 2019 برنامه ریزی شده است به صورت پیشفرض غیرفعال خواهد شد. موزیلا پیش از اینکه این غیر فعال سازی به نسخه اصلی برنامه راه پیدا کند پروسه را در ویرایش Nightly آغاز خواهد کرد.

غیرفعال سازی فلش در پی پیشبینی عدم پشتیبانی Adobe از پلاگین فلش خود با آغاز 2020 صورت خواهد گرفت. موزیلا گفته است که فلش به صورت کامل در اوایل 2010 از نسخه مصرفی مرورگر حذف خواهد شد اما نسخه ESR تا پایان سال از فلش پشتیبانی خواهد کرد. این کمپانی همچنین گفته است که در سال 2021 به صورت کلی از بارگذاری پلاگین به علت عدم صدور به روز رسانی های امنیتی از جانب Adobe پرهیز خواهد کرد.

از آنجایی که پلاگین های NPAPI همانند فلش، مشکلات امنیتی و عملکردی را برای کاربران فایرفاکس ایجاد کردند موزیلا نیز آن ها را منسوخ شده توصیف کرد و اعلام کرده است که قصد دارد تا به محیطی از وب که به یک تکنولوژی مانند پلاگین احتیاج ندارد (همانند HTML5) روی آورد. از سال 2016 است که موزیلا در حال کاهش تدریجی استفاده از فلش در مرورگر خود است. این کمپانی در فایرفاکس 47 فعال سازی فلش را به کلیک کردن وابسته ساخت و سپس پشتیبانی از پلاگین های NPAPI غیر فلش را در فایرفاکس 52 متوقف کرد.