مسعود ده نمکی؛ از لباس شخصی تا لباس گشاد کارشناسی!

چند روز پیش بود که مسعود ده‌نمکی در اظهارات عجیبی در یک برنامه اینترنتی اعلام کرد که‌ ای کاش تیم ملی ایران به یمن یک یا دو گل می‌زد تا روحیه فتوت و جوانمردی حفظ شود و در ادامه هم گفته بود اگر علی پروین و امیر قلعه نویی بودند این نکته را به بازیکنان تیم ملی گزارش می‌گردند و اجازه نمی‌دادند که بچه‌های تیم ملی با پنج گل یمن را تحقیر کنند.

این صحبت‌های ده‌نمکی واکنش بسیاری از اهالی فوتبال را برانگیخت و انتقادات فراوانی را به همراه داشت و در فضای مجازی هم بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.

از میان اهالی فوتبال خداداد عزیزی و داریوش مصطفوی به سخنان ده‌نمکی واکنش نشان دادند. خداد عزیزی گفته بود «میادین ورزشی جایی است برای رقابت. برای سیاست نیست. آقای ده نمکی می‌گوید، چون یمنی‌ها درگیر جنگ هستند ما مثلا یک گل می‌زدیم. چرا باید یک گل بزنیم؟ ۵ گل زدیم، باید ۵ گل دیگر هم می‌زدیم. مثلا اگر اسرائیل با آمریکا دیدار داشته باشند، چون با هم دوست هستند آمریکایی‌ها می‌گویند به اسرائیل گل نمی‌زنیم؟»

وی در ادامه گفت: «مگر به بازیکنان یمن لگد زده‌ایم؟ مگر ملی پوشان بی حرمتی کردند؟ تیمی که ضعیف است نباید در مسابقات شرکت کند. ما ۵ گل زدیم برای اینکه حریفان از تیممان بترسند. اگر قرار بود یک گل زورکی بزنیم، این همه بازتاب رسانه‌ای پیش می‌آمد؟ الان در آسیا و جهان همه می‌گویند ایران قدرت اول آسیا است. دلیل چیست؟ همین برد ۵ گله. اگر یک گل می‌زدیم که مثل کره جنوبی می‌گفتند به زور یک بر صفر برده!»

تیم ملی با دو گل ویتنام را شکست داد و در بازی آخر مقابل قرار گرفت. بازی که با تساوی بدون گل پایان یافت. اگر بنا بود بچه‌های تیم ملی به سخنان مسعود ده نمکی گوش دهند و با یمن مماشات کنند امروز به جای تیم اول به عنوان تیم دوم به مرحله بعد صعود می‌کردند و با یکی از سخت‌ترین قرعه‌های ممکن برای رسیدن به فینال بازی‌ها روبه‌رو می‌شدند.

در واقع آن پنج گل بود که توانست شرایط تیم ملی ایران را به شکلی ببرد که بازیکنان ایرانی با خیالی آسوده مقابل عراق بازی کنند و تنها با یک تساوی به عنوان تیم اول گروه به دور بعد بازی‌ها صعود کنند.

در بازی عراق که بیشترین دوستی و رفاقت و نزدیکی فرهنگی بین دو کشور شاهد هستیم و بسیاری از بازیکنان عراقی در تیم‌های ایرانی بازی می‌کنند (مشهورترین‌شان بشار رسن و طارق همام) بازی دو تیم چقدر محکم، جانانه و درگیرانه دنبال شد و دو تیم با تمرکز کامل و با قدرت تمام به دنبال کسب نتیجه بودند. اما بلافاصله پس از سوت پایان بازی رقابت را فراموش کردند و هم دیگر را در آغوش گرفتند. بشار رسن اولین تصویر پس از بازی را که عکسی از خودش و بیرانوند بود، منتشر کرد.

ده‌نمکی بازی‌های جام ملت‌های آسیا را با میدان سیاست اشتباه گرفته و خیال می‌کند با حضور در این مسابقات می‌توان با رقبای منطقه‌ای یکجور تصفیه حساب سیاسی انجام داد. البته این تنها اظهار نظر عجیب سازنده سری فیلم‌های اخراجی‌ها نیست و این کارگردان سینما سابقه فراوانی در بیان نظرات عجیب دارد.

همین چند سال پیش بود که مسعود ده نمکی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر بعد از این‌که متوجه شد فیلم اخراجی‌ها جایزه خاصی نبرده و باید به یکی دو سیمرغ فرعی جشنواره اکتفا کند روی سن رفت و اعلام کرد: «نه مرغ می‌خوام، نه سیمرغ». سخنانی که واکنش چهره‌های هنری مثل پرویز پرستویی را برانگیخت و او در اظهار نظری ضمن اعتراض به سخنان ده‌نمکی گفت: خوشحال است که او برای بیان نظراتش وسایل دیگری مثل دوربین سینما را انتخاب کرده است.

مسعود ده نمکی، اما به بیان اظهارات عجیب و غریب درباره حوادث پیرامونش ادامه داد و زمانی که ناصر ملک مطیعی درگذشت با انتشار پستی اینستاگرامی سعی کرد محرومیت و ممنوع‌الکاری ملک مطیعی را به اصلاح‌طلبان ربط بدهد و محرومیت او را کار امثال مخملباف بداند.

ده‌نمکی در پست اینستاگرامی‌اش نوشت: «تفاوت مرحوم ملک مطیعی با مخملباف در همین امروز آنهاست. لوطی در وطن و روشنفکر در آغوش اجنبی. لوطی که توسط خالق توبه نصوح تکفیر و ممنوع الکار شد و فیلم برزخی‌هایش توقیف و دیگری از فیلم توبه نصوح به فیلم جنسیت و فلسفه رسید»

ده‌نمکی در حالی این پست را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و محرومیت ملک‌مطیعی را به مخملباف نسبت داد که در زمان محمود احمدی‌نژاد که خودش یکی از اعضای شورای عالی سینما بود هیچ تلاشی نکرد تا این بازیگر قدیمی سینمای ایران به عرصه سینما برگردد و فعالیت‌های خودش را از سر بگیرد. ‎

مسعود ده‌نمکی که سابقه سیاسی پُرابهامی دارد و واکنش‌های تند و آمیخته به خشونتش در عرصه سیاست شهره خاص و عام است، عادت دارد که درباره تمام پدیده‌های اعلام اظهارات جنجالی انجام دهد، چرا که امثال ده‌نمکی با همین جنجال‌های زودگذر زنده هستند و خوب بلدند از این جنجال‌ها برای دیده‌شدن فیلم‌هایشان استفاده کنند و اکران پُررونقی برای آن فیلم‌ها رقم بزنند.

منهای این موضوع خود ده نمکی هم می‌داند که آخرین گزینه موجود برای اظهارات این چنینی است و اگر بنا باشد کسی درباره رعایت بازی جوانمردانه حرف بزند او فرد مناسبی نیست، همانطور که قالیباف فرد مناسبی برای نسبت دادن روحانی به چهار درصدی‌ها نبود.

ده نمکی متوجه نیست که بازی‌های جام ملت‌های آسیا یک بازی ملی است و با دربی و بازی‌های داخلی فرق دارد که سعید فائقی به رختکن تیم‌ها برود و از آن‌ها بخواهد کم گل بزنند یا مساوی کنند تا جو ورزشگاه ملتهب نشود.

اگر تیم ملی با نتیجه دلخواه ده‌نمکی بازی را می‌برد و امروز بعد از تساوی مقابل عراق دوم می‌شد و در مرحله حذفی به جای عمان و چین با کره‌جنوبی و عربستان بازی می‌کرد و حذف می‌شد، او پاسخ هواداران تیم ملی ایران را می‌داد؟

آیا در صورت طی چنین روندی باز هم از جوانمردی حرف می‌زد و حذف تیم ملی را توجیه می‌کرد؟ ده‌نمکی باید حواسش باشد که اظهار نظر در موضوعاتی که از تخصص وی خارج است فقط باعث می‌شود او را در فضای مجازی دست بی‌اندازند. کما این‌که سخنان اخیر او مدام در صفحات و پیج‌های طنز بازتاب دارد و به اشکال مختلف مورد تمسخر قرار می‌گیرد.

نوشته مسعود ده نمکی؛ از لباس شخصی تا لباس گشاد کارشناسی! اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.