دوربین دوگانه آیفون ها حق اختراع شرکت Corephotonics را نقض کرده است

شکایت شرکت Corephotonics از اپل چندین ماه بعد از اولین مرتبه ادعای نقض حقوق این شرکت توسط سازنده گوشی‌های آیفون یعنی اپل؛ مجددا مطرح شد. آن‌ها اپل را به سو استفاده از پتنت‌های خود متهم کرده‌اند. در حقیقت دوربین دوگانه آیفون ها حق اختراع شرکت Corephotonics را نقض کرده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

دوربین دوگانه آیفون ها

آیفون X

حدود هجده ماه قبل، شکایت از اپل توسط دو شرکت به خاطر زیر پا گذاشتن 6 حق اختراعجنجال زیادی به پا کرد. یکی از شرکت‌های معترض Corephotonics بود و اپل را به زیر پا گذاشته شدن پتنت‌های خود متهم کرد. بر اساس ادعای این شرکت، تکنولوژی مربوط به دوربین دوگانه و مخصوص قابلیت بزرگنمایی اپتیکال این دوربین، به یک تکنولوژی مربوط به پتنت‌های این شرکت تعلق داشته و اپل بدون اجازه، از آن در دوربین دوگانه آیفون 7 پلاس و آیفون 8 پلاس استفاده کرده است.

شرکت Corephotonics به تازگی شکایت جدیدی علیه اپل طرح کرده و آن را به زیر پا گذاشته حقوق خود، مجددا متهم کرده است. به ادعای Corephotonics، اپل دوربین دوگانه تمامی آیفون‌های عرضه شده بعد از آیفون 7 پلاس را به وسیله زیر پا گذاشتن ده پتنت این شرکت توسعه داده است. مدل‌های مذکور، آیفون 7 پلاس، آیفون 8 پلاس، آیفون ایکس، آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مکس به شمار می‌روند. شرکت شاکی از اپل به شدت به دنبال یک حکم دائمی است. Corephotonics مدعی است اپل خیلی خودسر و مشتاق، از تکنولوژی‌های در اختیار شرکت‌های کوچک به نفع خود بهره می‌برد.

طبق شکایت شرکت Corephotonics از اپل، اهالی کوپرتینو، پیش از آغاز توسعه آیفون 7 پلاس به منظور دریافت مجوز استفاده از تکنولوژی توسعه دوربین دوگانه این شرکت با آن‌ها وارد مذاکره شد، اما در نهایت، به جای نهایی کردن قرارداد و پرداخت هزینه، فناوری اختصاصی تحت اختیار Corephotonics را به سرقت برد و بعد از دستکاری، نسخه‌ای سفارشی‌سازی شده از آن را در اولین گوشی مجهز به دوربین دوگانه خود به کار بردند. پتنت‌های زیر پا گذاشته شده، بین سال‌های 2013 تا 2016 توسط شرکت Corephotonics در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO) به ثبت رسیدند، به همین دلیل در تعلق داشتن آن‌ها به شرکت نام برده شک و شبهه‌ای وجود ندارد.

از طرفی دیگر، اپل در سال 2015، یک شرکت فعال در حوزه اپتیک به نام LinX را به قیمت 20 میلیون دلار خریداری کرده بود. در همان سال، پتنتی مربوط به تکنولوژی طراحی L شکل ماژول دوربین گوشی هوشمند به منظور دستیابی به زوم اپتیکال به وسیله قوانین بازتاب، به ثبت رسید. اپل این روش را راهکار اختصاصی خود بیان کرد. طبق شکایت شرکت Corephotonics از اپل ، تعلق داشتن یا نداشتن این راهکار به پتنت‌های اولیه Corephotonics، که اپل آ‌ن‌ها را نقض کرده است، مشخص نیست.

سامسونگ در اوایل سال جاری قصد داشت به ازای پرداخت 150 الی 160 میلیون دلار، شرکت Corephotonics را خریداری کند. بر اساس یک گزارش، قرارداد فروش شرکت نام برده به سامسونگ به ازای مبلغ 155 میلیون دلار نهایی شد، هر چند غول کره‌ای، هرگز به صورت رسمی درباره این تراکنش حرفی به میان نیاورد و خرید این شرکت را علنی نکرد. به همین دلیل اکنون احتمال وجود دست‌های پشت پرده وجود دارد!

دوربین پریسکوپی شیائومی

دوربین پریسکوپی

بد نیست بدانید یکی از جذاب‌ترین راهکارهای این شرکت فعال در حوزه اپتیک، تکنولوژی زوم اپتیکال ۱۰ برابری به کار رفته در گوشی اوپو رینو 10x زوم است.

گوشی های آیفون سال 2019، که انتظار داریم در روز دهم سپتامبر (نوزدهم شهریور) به صورت رسمی رونمایی شوند، مجهز به ماژول‌ دوربین اصلی مربعی شکل، واقع در گوشه بالا و سمت چپ پنل پشتی، خواهند بود. دو مدل پرچمدار از یک دوربین سه گانه بهره می‌برند. این دوربین شامل یک سنسور رنگی، یک سنسور اولترا واید و یک سنسور مجهز به لنز تله فوتو با توانایی بزرگنمایی دو برابری است.

به عبارتی در آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ مکس، از همان ماژول دوربین دوگانه به کار رفته در گوشی های هوشمند اپل از سال 2016 به علاوه یک سنسور اولترا واید استفاده می‌شود. به این ترتیب شکایت شرکت Corephotonics از اپل دنباله‌دار بوده و محصولات بیشتری را وارد بازی خواهد کرد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید حق با کدام شرکت است؟

نوشته دوربین دوگانه آیفون ها حق اختراع شرکت Corephotonics را نقض کرده است اولین بار در ترنجی پدیدار شد.