خروج لیفان از ایران
1 min read

خروج لیفان از ایران

با توقف تولید محصولات لیفان از مرداد ۱۳۹۷ در شرکت «کرمان موتور» بسیاری امیدوار بودند تا ادامه همکاری این برند چینی باشرکت «خودروسازان بم» صورت بگیرد. اما حال خبرها حاکی از آن است که با توجه به شرایط موجود، لیفان هم از حضور در بازار ایران منصرف شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره خروج لیفان از ایران صحبت کنیم.

خروج لیفان از ایران

خروج لیفان از ایران

پس از گذشت یکسال از توقف تولید انبوه خودروهای لیفان در گروه کرمان خودرو، حال شاهد آن هستیم که مذاکره ها برای عقد قرارداد جدید با مدیران این خودروساز چینی بی فایده بوده و از سویی پروژه مهندسی محصول خودروهای جدید لیفان در ایران به حالت تعلیق در آمده است. سال گذشته شرکت خودروسازان بم پس از قطع همکاری لیفان با کرمان موتور، بخشی از وبسایت رسمی خود را به محصولات جدید لیفان اختصاص داد و همچنین تعدادی از محصولات جدید لیفان چون ایکس ۷۰ وارد گمرک پیام شدند.
حالا بعد از گذشت ماه ها از انتشار خبرهای ضد و نقیض در مورد لیفان، شنیده ها حاکی از آن است که در شرایط فعلی امکان حضور لیفان در ایران وجود ندارد. حذف بخش مربوط به محصولات لیفان از وبسایت خودروسازان بم، عدم ورود نمونه های آزمایش فنی لیفان های جدید به جاده های کشور و توقف پروژه های لیفان در منطقه تجاری ارگ جدید بم جز دلایلی است که منابع خبری برای قطع همکاری لیفان با بازار ایران اعلام می کنند.

لیفان ایکس ۷۰

لیفان ایکس ۷۰

لیفان و فعالیت در ایران

کمپانی لیفان جز اولین خودروسازان چینی بود که برای تولید و مونتاژ محصولاتش به بازار ایران آمد. عرضه لیفان ۵۲۰ توسط کرمان موتور یادآور این است که حضور لیفان به سال های به نسبت دور باز می گردد. شاید لیفان نتوانست تا با سدان ۵۲۰ و حتی نمونه فیس لیفتش بخش قابل توجهی از بازار هدف را به سمت خود بکشاند، اما با گذشت زمان و معرفی محصولات جدید توانست تا کم کم جای خود را در میان مشتریان ایرانی پیدا کند.

لیفان ۶۲۰ و مخصوصا نسخه ۱٫۸ لیتری تلنت آن به عنوان سدان چینی شناخته می شود که حداقل در دوران تولیدش در کرمان موتور، توانست تا از سد سایر چینی ها در ایران بگذرد. وجود امکاناتی نظیر سانروف، مانیتور، دوربین عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی، پخش DVD و پیشرانه ۱۳۰ اسب بخاری در یک سدان هم رده با پژو پارس از نکاتی بود که در آن سال ها، تعداد قابل توجهی از مشتریان سدان های ارزان قیمت را به سمت خود کشاند.

لیفان ایکس ۶۰ هم که مدت ها به عنوان پرفروش ترین کراس اوور و یا شاسی بلند تولید داخل شناخته می شد و با نمونه دنده ای و اتوماتیک در سال های گذشته فروش خوبی را تجربه کرده بود. البته که با ورود جک S5 به خط تولید کرمان موتور، جایگاه پرفروش ترین شاسی بلند بازار از لیفان X60 به این کراس اوور تازه وارد جک (JAC) رسید.

لیفان ایکس ۶۰

لیفان ایکس ۶۰

شاید لیفان در میان سایر نشان های خودروسازی جهان آنچنان مطرح نباشد، اما با سبک محصولات تقریبا کامل در بازار ایران حضور داشت و در کارنامه خود افتخاراتی چون عرضه پرفروش ترین شاسی بلند سال ایران، تولید بزرگترین سدان چینی در کشور، حضور در بازار ایران زودتر از بسیاری برندهای دیگر و… را دارد. اما اکثر کارشناسان خودرو معتقد هستند که از سال ۱۳۹۴ اختلاف های لیفان با شرکای ایرانی آغاز شد و در سال ۱۳۹۵، عملا این مشکلات در بازار نیز قابل مشاهده بود. منابع آگاه در مورد اختلاف های لیفان اینگونه می گویند:

«حضور جک در خط تولید کرمان موتور آنچنان برای مدیران لیفان خوشایند نبود. مخصوصا اینکه جک در مدت کمی توانست تا با ارائه محصولاتی چون J5 و S5، بازار به مراتب قویتری نسبت به لیفان را به خود اختصاص دهد. مدیران لیفان پیش از حضور جک تصور می کردند که کرمان موتور تنها با آن ها کار می کند و برای همیشه می توانند تا بازار خوبی را در ایران داشته باشند.

اما آغاز همکاری کرمان موتور با جک و موفقیت های بعد آن، باعث شد تا لیفان به دنبال منافع مستقل خود از بازار ایران باشد. بعد از حضور جک در خط تولید کرمان و مشترک با لیفان، مذاکرات مدیران کرمان موتور با نشان های تجاری دیگری چون هایما آغاز شد و رسیدن این خبر به مدیران لیفان، تا حدی سطح اختلافات را ارتقا داد. با اینکه در نهایت هایما به ایران خودرو رفت و کرمان موتور نتوانست تا با آن همکاری کند، اما این اتفاقات باعث افزایش برخی اختلاف ها میان لیفان و کرمان موتور شد »

در ادامه این اختلاف ها مطرح می شود که

«با معرفی لیفان X50 به بازار ایران، در ماه های ابتدایی کرمان موتور توانست تا فروش خوبی را برای این خودرو داشته باشد. اما مدیران لیفان کاملا متوجه این موضوع بودند که تمرکز کرمان موتور بر روی محصولات جک است و حتی در بحث تبلیغات و بازاریابی، بیشترین تلاش را برای خودروهای جک دارند. بعد از مدتی هم که خودروهایی چون دانگ فنگ H30 کراس به بازار ایران آمدند، عملا مدیران کرمان موتور شکست لیفان X50 را در برابر رقبای چینی دیگر پذیرفتند و برای همین هیچگاه برنامه ای برای معرفی و ارتقای بازار آن نداشتند. نرسیدن لیفان به اهدافش برای X50 در بازار ایران، نقطه عطفی برای شدید اختلاف ها میان این خودروساز چینی و کرمان موتور بود.»

لیفان ایکس ۵۰

لیفان ایکس ۵۰

در کنار این مسائل مشکلاتی هم در لیفان وجود داشت که مدیران کرمان موتور آنچنان تمایل به همکاری با این خودروساز چینی نداشتند. در مورد این مسئله مطرح می شود که

«پروژه لیفان ۸۲۰ یکی از مهم ترین اتفاق ها در کرمان موتور به حساب می آمد. با اینکه در آن زمان جک S5 اتوماتیک هم به خط تولید کرمان موتور آمده بود، اما طرف ایرانی تمرکز خود را برای سدان جدید لیفان گذاشته بود و سعی داشت تا با هزینه های زیاد در بخش بازاریابی فروش لیفان را در کشور ارتقا دهد. با آغاز فروش سدان ۸۲۰، شاهد بودیم که لیفان و کرمان موتور به هدف خود رسیدند و توانستند تا استقبال بالایی را برای این خودرو به سمت خود بکشانند. اما تنها بعد از چند ماه از آغاز تولید لیفان ۸۲۰ و دقیقا زمانی که بازار این خودرو را قبول کرده بود، کمپانی لیفان نمی توانست تا در زمان مقرر قطعات CKD این خودرو را به دست کرمان موتور برساند.

عدم توانایی لیفان در پاسخ به نیاز بازار ایران و وقفه های نامشخص میان اعلام برنامه های فروش لیفان ۸۲۰، باعث شد تا پروژه کرمان موتور برای این محصول چینی به نتیجه مطلوب نرسد و تنها بعد از یکسال، این خودرو با افت تیراژ تولید مواجه شود. این در حالی بود که در آن دوران، کمپانی جک با نظم بیشتری قطعات CKD خودروهای خود را به دست کرمان موتور می رساند و همین مسئله باعث شد تا کرمان موتور نتواند آنچنان بر روی لیفان حساب باز کند. برای همین شاهد بودیم که در زمان آغاز تولید لیفان X60 اتوماتیک، کرمان موتور کمترین بازاریابی را به این خودرو اختصاص داد و تمام تمرکز خود را در محصولات جک خلاصه کرد. البته که با حضور هیوندای در کرمان موتور، عملا این خودروساز خصوصی دو شریک تجاری قابل اعتماد داشت و لذا دیگر آنچنان برای لیفان ارزش قائل نمی شد ».

تولید نامنظم محصولات لیفان در کرمان موتور ادامه داشت و همیشه در محافل خصوصی اهالی خودرو، بحث بر سر این بود که کرمان موتور با حضور هیوندای دیگر توجهی به لیفان نمی کند و عملا تمایل دارد تا این خودروساز چینی را از بدنه کارخانه خود جدا نماید. در نهایت شاهد بودیم که اوایل سال ۹۷، آمریکا از برجام خارج شد و دقیقا چند هفته قبل از آغاز تحریم ها علیه صنعت خودروسازی کشور، تولید لیفان X60، X50 و لیفان ۸۲۰ در کرمان موتور متوقف شد. بر اساس آمار دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت، در سال گذشته تنها ۱۲۷۹ دستگاه لیفان در کرمان موتور تولید شده که این اتفاق در فاصله زمانی فروردین تا آخر تیر ۹۷ ثبت شده است.

لیفان ۸۲۰

لیفان ۸۲۰

با وجود اینکه محصولات لیفان در ابتدای تابستان ۹۷ از خط تولید کرمان موتور خارج شدند، اما شاهد بودیم که تا پایان سال گذشته این شرکت خودروهایی چون X60 را در شرایط فروش خود قرار می داد و تحویل فوری را برای خودروهای لیفان در نظر گرفته بود. در واقع کرمان موتور در ماه های بعد از قطع همکاری با لیفان، محصولات این نشان چینی را از موجودی انبار و تولیدی های اوایل ۹۷ به فروش می رساند.

پس از قطع همکاری لیفان با کرمان موتور، این نشان چینی برای ادامه فعالیت در بازار ایران به سراغ خودروسازان بم رفت و به نوعی در گروه کرمان خودرو باقی ماند. در آن دوره گفته می شد که با آغاز همکاری لیفان و خودروسازان بم، کراس اوورهای جدیدی از این خودروساز چینی به بازار ایران می آید و از سویی، لیفان ۸۲۰ با برخی تغییرات ظاهری دوباره به بازار کشور باز می گردد. شرکت خودروسازان بم هم حتی در دوران تحریم، مذاکرات با لیفان را مثبت اعلام می کرد و به صورت رسمی، محصولاتش را در وبسایت خود نمایش می داد. تمام این اتفاق ها با رویکردی مثبت پیش می رفت و حتی قرار بود که خودروسازان بم مراسم رونمایی از خودروهای جدید لیفان را در نمایشگاه خودروی تهران ۹۷ برگزار کند. اما تنها چند روز مانده به برگزاری نمایشگاه، این شرکت حضور خود را منتفی کرد و پس از آن هیچگاه خبری از لیفان نشد!

با اینکه بسیاری فکر می کردند که در این میان خودروسازان بم به مشکل خورده و به خاطر مشکلات تحریم امکان فعالیت را شرکای چینی را از دست داده است، اما کمی بعد مشاهده شد که همکاری این خودروساز بخش خصوصی با جیلی با حداقل تولید ادامه دارد و فعالیت آن به حالت تعلیق در نیامده است. بدین ترتیب دیدیم که در نهایت پس از یک سال و یک ماه، لیفان به خطوط تولید ایرانی باز نگشت و حال منابع خبری از عدم تمایل او برای حضور در خودروسازی کشور صحبت می کنند.

دلایل خروج لیفان از ایران

لیفان

لیفان

کارشناسان صنعت خودرو و منابع آگاه دلیل عدم ادامه همکاری لیفان در ایران را اینگونه خلاصه می کنند:

  1. ۱- لیفان همیشه به دنبال فعالیت مستقل در ایران بوده و تمایل داشته تا مانند برخی خودروسازان چینی دیگر، کارخانه ای مستقل را برای خود در کشور داشته باشد. اما هیچگاه نتوانست تا به هدف خود برسد و حتی مذاکره با خودروسازان بم آن را دوباره در کنار نشان چینی دیگر، یعنی جیلی، قرار می داد.
  2. ۲- قطع همکاری با کرمان موتور باعث شد تا لیفان شریک تجاری به نسبت قوی را در ایران از دست دهد. از سویی توافق اولیه او با خودروسازان بم که به مراتب در بحث قوای تولید و سرمایه کاری در سطح پایین تری از کرمان موتور قرار داشت، نمی توانست خواسته های لیفان را برآورده کند.
  3. ۳- شرایط تحریم صنعت خودروی کشور، فعالیت را برای خودروسازان خارجی در ایران سخت کرده است. حتی برخی نشان های خودروسازی چین که فروش بالایی را هم در ایران داشتند، در نهایت راضی به تعلیق همکاری با شرکای ایرانی شدند. برلیانس، هاوال و… از جمله این نشان های چینی به حساب می آیند. لذا ورود لیفان به یک جنگ اقتصادی بر سر بازار هدف نه چندان زیاد در ایران، اصلا منطقی نیست و بدیهی است که در شرایط فعلی تمایلی به حضور مجدد در ایران ندارد.
  4. ۴- در ماه های گذشته رسانه های خودرویی و اقتصادی چین مانند «اتوهوم» به این مسئله پرداخته اند که با کاهش چشم گیری سودآوری لیفان و بروز مشکلات مالی، مدیران این نشان خودروسازی چینی سعی دارند تا با واگذاری برند، سرمایه سهام داران را حفظ نمایند. البته این مسئله بدین معنا نیست که لیفان به سمت تعطیلی می رود. بلکه قرار است تا با جذب سرمایه و سبک مدیریتی جدید، مانند برخی نشان های تجاری دیگر احیا شود.

در چند سال گذشته شاهد بودیم که مشکل فعلی لیفان برای خودروسازی چون «اوپل» هم رخ داد و در نهایت با ورود گروه PSA، امروز وضعیت این نشان آلمانی رو به رشد و ارتقا است. در نهایت نمی توان توقع داشت که در وضعیت فعلی، طرف ایرانی تمایلی به عقد قرارداد با لیفان داشته باشد و از سویی سیاست های داخلی لیفان هم حکم می کند تا به مسائل مهمتری بپردازد.

بدیهی است که حضور مجدد لیفان می توانست تا مشتریان جدیدی را به سمت این خودروساز چینی بکشاند. با توجه به رویکرد بازارهای در حال توسعه نسبت به خودروهای جدید این نشان تجاری، می شد توقع داشت که فروش قابل قبولی در انتظار محصولات جدید لیفان در ایران باشد. همچنین تمام کارشناسان و حتی منابع آگاه این احتمال را می دهند که با بهبود شرایط اقتصادی ایران و مرتفع شدن مشکلات مربوط به تحریم، خط تولید محصولات لیفان در ایران فعال شود.

در نهایت توجه داشته باشید که از ۱۳ ماه پیش، تولید خودروهای لیفان در ایران متوقف شده و طبق ضمانت نامه ها و قوانین مربوط به خدمات پس از فروش، تا دوازده سال پس از تولید آخرین خودرو لیفان قطعات و خدمات محصولاتش در ایران وجود خواهد داشت. در حال حاضر صنعت خودروی کشور مورد تحریم ظالمانه آمریکا قرار گرفته و بحث خدمات پس از فروش شامل حال این تحریم ها نمی شود و لیفان می تواند تامین قطعات یدکی را برای مشتریان ایرانی انجام دهد.

تجربه شما از خودروهای لیفان چطور است؟ فکر می کنید با رفتن لیفان از ایران بازار دچار ضرر شده است؟

نوشته خروج لیفان از ایران اولین بار در ترنجی پدیدار شد.