۷ نکته حیاتی برای سلامت بدن در سفر هوایی
1 min read

۷ نکته حیاتی برای سلامت بدن در سفر هوایی

اگر شما مدام در حال سفرهای هوایی و خرید مداوم بلیط هواپیما هستید، باید حواس‌تان به سلامتی‌تان نیز باشد. شاید به ذهن‌تان هم خطور نکرده باشد، اما سفر هوایی مضراتی نیز برای سلامتی شما دارد که احتمالا از آن‌ها آگاه نیستید؛ البته جای نگرانی نیست. با رعایت برخی از مسائل ساده می‌توانید از سفر خود لذت ببرید و با آرامش کامل به مقصد برسید.

بالا رفتن استرس، میکروب‌های موجود در هواپیما، کم آبی و خواب آلودگی، فشار بر گوش و گوش درد، سردرد، حالت تهوع و … همه می‌تواند از عواقب یک سفر هوایی طولانی باشد. نکاتی که در ادامه با هم خواهیم دید به شما کمک خواهد کرد تا سفر بهتر و سلامتی را تجربه کنید و عوارض سفر هوایی را کم و کم‌تر کنید.

1. حواس‌تان به آب بدن‌تان باشد

کم آبی بدن یکی از مشکلات شایع در حین پرواز است. اگر احساس تشنگی می‌کنید فورا درخواست آب دهید. هم غذاهایی که به شما در پرواز می‌دهند و هم رطوبت کم داخل هواپیما باعث می‌شود آب بدن‌تان کاهش یابد که ممکن است شما را اذیت کند. پس تعارف نکنید و هر وقت که احساس کردید آب لازم دارید، به مهمانداران اطلاع دهید.

لطفا سعی نکنید این کم آبی را با خوردن چای یا قهوه جبران کنید، خود کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها به کم آبی بدن دامن می‌زند و باعث می‌شود شما تشنه‌تر شوید. همچنین طبق تحقیقات، نوشیدن مایعات داغ داخل هواپیما باعث می‌شود باکتری‌های موجود در هواپیما را بیش‌تر جذب کنید و مشکلاتی برایتان ایجاد شود. پس اگر تشنه بودید، آب و آبمیوه را در اولویت بگذارید و در صورت نبود این‌ها سراغ نوشیدنی‌های گرم بروید. در خوردن آب و آبمیوه این نکته را هم به خاطر بسپارید که زیاد درخواست یخ نکنید.

2. مراقب باشید سرما نخورید

اگر بعد از خرید بلیط هواپیما و مشخص شدن جای شما در هواپیما، متوجه شدید که صندلی شما کنار پنجره است، باید بدانید که شما بیش‌تر از بقیه مسافران در معرض سرماخوردگی هستید. هوای کنار پنجره‌های هواپیما سردتر از بقیه جاها است و شما باید حواس‌تان به لباس‌تان باشد و به نسبت بقیه بیش‌تر بپوشید.

3. حرکت کنید

اگر پرواز شما طولانی است و باید مدت زمان زیادی را در هواپیما بمانید، حواس‌تان باشد تا هر از گاهی از روی صندلی خود بلند شوید و چند قدمی راه بروید. این کار باعث می‌شود تا از ایجاد لخته خون در پاهایتان جلوگیری کنید و جریان خون در بدن شما به حالت عادی برگردد. تا جایی که ممکن است، از پوشیدن لباس‌های تنگ نیز بپرهیزید، چرا که این لباس‌ها خود باعث می‌شود تا خون نتواند به راحتی جریان داشته باشد.

4. به میز تاشوی خود اطمینان نداشته باشید

متاسفانه باید بدانید که نظافت این میزها اصلا مطابق میل شما نیست و این میز را می‌توان کثیف‌ترین قسمت هواپیما دانست. داخل پکیج‌های پذیرایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، احتمالا دستمال مرطرب هست، حتما از آن برای تمیز کردن میزتان استفاده کنید تا متوجه حجم کثیفی شوید. از روی این میز چیزی نخورید و مراقب سلامتی‌تان باشید. دست‌هایتان را نیز تا می‌توانید به این میز نزنید و اگر مجبور بودید که با میز سر و کار داشته باشید، قبل از خوردن غذا دست‌هایتان را خوب بشویید. در ایرلاین‌های خوب و مطرح این میز در طول روز فقط یک بار تمیز می‌شود!

5. وسایل خواب خود را همراهتان ببرید

اگر اهل خوابیدن در طول سفر با هواپیما هستید، سعی کنید بالشت و پتوی مسافرتی خود را همراه ببرید. وسایل موجود در هواپیما برای خوابیدن هم مثل میز می‌ماند و نظافت درستی نمی‌شوند. از کجا معلوم شاید نفر قبل از شما که از همین پتو استفاده کرده است، سرما خورده باشد و شما نیز بعد از استفاده از آن پتو با همان مشکل مواجه شوید. پس برای یک بالشت و پتو سفر خود را خراب نکنید.

6. لنز نگذارید

هوای داخل هواپیما به قدر کافی رطوبت ندارد تا شما با لنز بتوانید به راحتی در هواپیما چند ساعتی بمانید. اگر سفرتان کوتاه است، شاید خیلی اذیت نشوید، اما اگر مدت زمان پرواز شما زیاد است، هوای خشک داخل کابین هواپیما باعث سوزش و خارش چشم‌هایتان می‌شود.

7. با مهمانداران تعارف نکنید

اگر حال‌تان به هر دلیلی خوب نیست، باید به مهمانداران هواپیما خبر دهید. این افراد آموزش‌های لازم برای مراقبت از سلامتی شما را دیده‌اند و می‌توانند به بهبودی شما کمک کنند و شما را از خطر احتمالی دور کنند. پس اگر مشکلی دارید با آن‌ها در میان بگذارید تا بتوانید به بهترین شکل آن مشکل را حل کنید و به راحتی به سفر خود ادامه دهید.

نوشته ۷ نکته حیاتی برای سلامت بدن در سفر هوایی اولین بار در ترنجی پدیدار شد.