آیفون ۱۱ پردازنده کمکی اپل آر ۱ (Apple R1) را در کنار چیپست اپل A13 خواهد داشت
1 min read

آیفون ۱۱ پردازنده کمکی اپل آر ۱ (Apple R1) را در کنار چیپست اپل A13 خواهد داشت

اپل در مراسم امشب از خانواده آیفون ۱۱ رونمایی می کند. این محصولات ضمن بهره مندی از یک پردازنده اصلی مجهز به هوش مصنوعی، به پردازنده کمکی اپل آر ۱ (Apple R1) نیز مجهز شده اند. در حقیقت آیفون ۱۱ پردازنده کمکی اپل آر ۱ (Apple R1) را در کنار چیپست اپل A13 خواهد داشت. در ادامه با ترنجی همراه باشد تا درباره آن صحبت کنیم.

چیپست کمکی اپل آر ۱ (Apple R1)

تیم کوک به همراه سایر مقامات اپل، امشب در سالن استیو جابز روی صحنه می روند تا از اپل واچ ۵ و گوشی های سری آیفون ۱۱ رونمایی کنند. از اوایل سال میلادی تا کنون، تصاویر و اخبار بسیاری در رابطه با آیفون ۱۱ منتشر شده است. حال با اینکه کمتر از ۲۴ ساعت به زمان رونمایی رسمی از آن باقی مانده، اما شایعات همچنان ادامه دارد.

گوشی های سری آیفون ۱۱ از چیپست اپل A13 بایونیک بهره می برند. اما این تمام ماجرا نیست! پردازنده دیگری با نام رمز گذاری شده Rose و R1 نیز قرار است پردازنده بیونیکی اپل را همراهی کند. هنوز نام تجاری این قطعه مشخص نشده، اما اپل R1 و اپل R13 جزو گزینه های احتمالی خواهند بود. پردازنده کمکی اپل تقریبا شبیه به تراشه های سری M است که در محصولات فعلی اپل به کار گرفته می شوند و وظیفه محاسبات مربوط به حرکت و موقعیت دستگاه را بر عهده دارند.

اپل R1 علاوه بر داده های پشتیبانی شده توسط تراشه های سری M (مثل داده های قطب نما، ژیروسکوپ، شتاب سنج، بارومتر و میکروفون)، از ویژگی های متعلق به فناوری بلوتوث 5.1 نظیر زاویه ارسال و زوایه دریافت، واحد سنجش اینرسی، پهنای باند فوق وسیع، و داده های مربوط به سنسور دوربین از جمله ثبت حرکت و ردیابی اپتیکال نیز پشتیبانی کرده و با اپل تگ همکاری می کند. اپل تگ یک قطعه جانبی دایره ای شکل است که به کاربر اجازه می دهد تا از طریق اپلیکیشن Find My، از موقعیت مکانی وسایل خود آگاه شوند.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، اپل R1 به همراه پردازنده A13 بیونیک درون دستگاه قرار می گیرد. این امر به واسطه بهره گیری از نسخه بهبود یافته لیتوگرافی 7 نانومتری محقق می شود. همچنین انتظار می رود که کارایی کلی تا 10 درصد افزایش پیدا کند.

پردازنده گوشی های سری آیفون 11 اندازه نسبتا بزرگی دارد، چراکه برای ساخت آن از ترانزیستورهای بسیاری استفاده شده است. در ضمن ترفندهای معماری متعددی در این قطعه به کار رفته تا سرعت و کارایی CPU افزایش یابد. با اضافه شدن سرویس جدید اپل آرکید، تلاش های بسیاری نیز جهت بهبود عملکرد GPU صورت گرفته است.

گوشی های سری آیفون 11 با حافظه استاندارد 128 گیگابایت به بازار عرضه می شوند. البته نسخه های 256 و 512 گیگابایتی نیز کاملا در دسترس خواهند بود. آیفون 11 استاندارد از حافظه رم 4 گیگابایتی و مدل های پرو از حافظه رم 6 گیگابایتی بهره می برند.

پیش فروش آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون پرو مکس، در روز جمعه مورخ 13 سپتامبر آغاز می شود. علاقه مندان می توانند یک هفته بعد و در تاریخ 20 سپتامبر، این محصولات را به صورت مستقیم خریداری کنند.

قیمت گوشی های آیفون ۱۱ در مراسم امشب به طور دقیق معلوم می شود. با این حال برخی منابع می گویند که مدل استاندارد احتمالا با قیمت 749 دلار و در رنگ های سبز، زرد، آبی، قرمز و بنفش کم رنگ به فروش می رسد. قیمت در نظر گرفته شده برای مدل پرو و پرو مکس نیز به ترتیب برابر با 999 و 1099 دلار است. این دو مدل در رنگ های طلایی، خاکستری، نقره ای و سبز تیره به خریداران عرضه می شوند.

منتظر آیفون ۱۱ هستید؟ وبلاگ نویسی زنده آن را امشب در ترنجی از دست ندهید.

نوشته آیفون ۱۱ پردازنده کمکی اپل آر ۱ (Apple R1) را در کنار چیپست اپل A13 خواهد داشت اولین بار در ترنجی پدیدار شد.