وزیر ارتباطات از گوشی ایرانی ۲.۸ میلیون تومانی خبر داد
1 min read

وزیر ارتباطات از گوشی ایرانی ۲.۸ میلیون تومانی خبر داد

وزیر ارتباطات در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها اعلام کرده است که ایرادات اولین گوشی هوشمند ملی حل شده است و این محصول به شکل باندل توسط اپراتورها در آینده نزدیک با قیمت تمام شده ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومان به بازار عرضه خواهد شد. پیش از این وزیر ارتباطات اعلام کرده بود که این محصول با قیمت ۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومان عرضه خواهد شد. وزیر ارتباطات از گوشی ایرانی ۲.۸ میلیون تومانی خبر داد، در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

گوشی ایرانی

گوشی ایرانی

در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت، وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران از رفع مشکلات و نهایی شدن مراحل ساخت گوشی هوشمند ملی توسط شرکت سازنده خبر داد و اعلام کرد که این گوشی به زودی با قیمت تمام شده حدودی 2 میلیون 800 هزار تومان به بازار عرضه خواهد شد. طبق ادعا وزیر ارتباطات، این محصول توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد و نمونه خارجی این محصول با امکانات مشابه، بالای 6 میلیون تومان قیمت دارد(!).

وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود توضیحات بیشتری را در خصوص این محصول ارائه داد و گفت:

ایراداتی که در این گوشی وجود داشت، توسط تولیدکنندگان ایرانی رفع شده و نسخه آخر گوشی که دو روز قبل به دست من رسید، انصافا خوب و قابل رقابت با نوع خارجی‌اش است شاید هماهنگ کنم اگر به خط تولید رسیده باشد به خبرنگاران دولت داده شود تا پس از بررسی، ایرادات آن را اعلام کنند. قیمت تمام شده گوشی ایرانی نیز دو میلیون و هشتصد هزار تومان است که با نمونه ۶ میلیونی خارجی خود قابل رقابت است (!)، دوربین این گوشی ارتقاء یافته و سرعت پردازش سیستم آن خیلی خوب شده است.

به نظر می رسد که وزیر ارتباط در این بخش یک اغراق عوام فریبانه دارد چون وقتی ما دارنده فناوری نیستیم و حتی طراح اصلی دستگاه هم نیستیم، به هیچ عنوان منطقی نیست که موبایل ۲.۸ میلیون تومانی ما از موبایل ۶ میلیون تومانی خارجی بهتر باشد! ایشان پیش از این ادعا داشتند که یک موبایل جی ال ایکس حتی از پرچمدارهای ۱۰ میلیون تومانی شرکت های خارجی هم بهتر است که جای تامل شدید دارد!

وزیر ارتباطات در خصوص موانع پیش روی تولید کنندگان صحبت کرد و اعلام کرد که برای تولید انبوه این گوشی هوشمند ملی، امروز با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت تفاهم کردیم خط اعتباری 200 میلیاردی را برای تحریک بازار موبایل داخلی اختصاص بدهند تا با قرار دادن این پول در اختیار اپراتورها، آن‌ها بتوانند گوشی ایرانی را برای مشترکین باندل کنند.

به گفته وزیر ارتباطات، خط تولید این گوشی هوشمند فعلاً 15 هزار دستگاه است و در نظر داریم که با حمایت‌های ویژه خط تولید آن را تا 100 هزار دستگاه افزایش دهیم. وزیر ارتباطات مدعی شده است که با تولید انبوه این محصول بخش قابل قبولی از نیاز مردم و بازار موبایل تامین می‌شود و و به این شکل دیگر وابستگی به ارز نخواهیم داشت.

بعید نیست که این موبایل همان شاهین ۲ جی ال ایکس باشد که با پردازنده مدیاتک پی ۶۰ همراه شده است.

آذری جهرمی

آذری جهرمی

اما باید توجه داشته باشید که این محصولات هیچ‌کدام تولید داخل نیستند، بلکه قطعات این گوشی‌ها به صورت عمده به شرکت‌های مادر چینی سفارش داده می‌شود و به صورت چند تکه وارد کشور شده و در شرکت‌های داخلی صرفا مونتاژ می‌شود. در حال حاضر در کشور ما توان تولید هیچ ریز تراشه حساس کامپیوتری وجود ندارد، زیرا مانند اکثر کشورهای جهان از علم ساخت آن بی بهره هستیم.

تنها کشورهای محدودی توانایی تولید ریز تراشه‌های حساس کامپیوتری را دارند؛ حتی در کشور ما فناوری مورد نیاز برای ساخت بدنه گوشی‌های هوشمند وجود ندارد. این محصولات در بهترین حالت مونتاژ داخل هستند و تمام قطعات آن‌ها در کارخانه‌های چینی تولید می‌شود و برای خرید آن‌ها مبلغ قابل توجهی ارز از کشور خارج می‌شود. در نهایت این موضوع با واردات گوشی موبایل برندهای خارجی هیچ تفاوتی ندارد و سود اصلی آن به جیب تولید کننده قطعات خواهد رفت.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که موبایل های داخلی موفقی داشته باشیم؟

نوشته وزیر ارتباطات از گوشی ایرانی ۲.۸ میلیون تومانی خبر داد اولین بار در ترنجی پدیدار شد.