در ماجرای لغو شدن رجیستری گوشی های موبایل حتی دفاتر فروش سیم کارت هم دخیل بوده اند

هفته پیش بود که در ترنجی خواندیم ۳۰ هزار موبایل که با جعل رجیستری ثبت شده بودند، شناسایی شدند. داستان گوشی‌های رجیستر شده به روش غیر قانونی و با اطلاعات مسافران هر روز ابعاد وسیع‌تری به خود می‌گیرد و این نشان دهنده همکاری گسترده گروه‌‎های مختلف در بروز و مدیریت این تخلف است. امروز خبر می رسد که در ماجرای لغو شدن رجیستری گوشی های موبایل حتی دفاتر فروش سیم کارت هم دخیل بوده اند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

لغو شدن رجیستری گوشی های موبایل

در زمینه قطع شدن رجیستری گوشی های موبایل حمید رضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابعاد بیشتری از این موضوع را بیان کرده است.

به گفته دهقانی نیا هنوز هیچ یک از ۳۷۰۰۰ هزار گوشی شناسایی شده که به این رفع رجیستر شده‌اند غیر فعال نشده‌اند بلکه پیامک‌های هشدار از سوی همتا برای آنها ارسال شده که به دارندگان این دستگاه‌ها اطلاع می‌دهد ثبت آن‌ها با سوءاستفاده از اطلاعات مسافری صورت گرفته و مالکان این تلفن‌های همراه در فرصت داده شده باید اسناد خود را در ارتباط با این موضوع ارائه دهند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین به ابعاد وقوع این طرح نیز اشاره کرده و می‌گوید:

بر اساس پیامک ارسال شده، اگر اسناد دارندگان این تلفن‌های همراه بتواند قانونی بودن فرایند رجیستر شدن این موبایل‌ها را اثبات کند و نشان دهد که دارندگان آن‌ها مسافران واقعی بوده‌اند که مشکلی نیست ولی اگر قانونی بودن فرایند رجیستر شدن این موبایل‌ها احراز نشود، قطعاً بر اساس قانون، گوشی‌ها قاچاق محسوب شده و در نتیجه یا مسدود می‌شوند و یا فرایند قانونی برای آن‌ها اجرایی خواهد شد.

با توجه به باخوردی که از سوی شرکت‌های مخابراتی به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته تنها ۷۰۰۰ هزار گوشی از این تعداد روشن و در حال استفاده است و به احتمال فراون دارندگان آنها مصرف‌کنندگان بوده‌اند و حدود ۳۰ هزار دستگاه دیگر هنوز خاموش هستند. البته احتمال تغییرات این آمار نیز وجود دارد و به می‌تواند حدس زد که تا انتهای سال جاری شمسی، وضعیت باقی دستگاه‌ها نیز مشخص خواهد شد. البته دهقانی‌نیا در این زمینه این احتمال را نیز مطرح کرده است که شاید در حدود ۳۰ هزار تلفن همراه در این روش نیز در دست مصرف کننده واقعی قرار نگرفته و در ویترین و یا انبار شرکت‌ها باشد.

طرح رجیستری سامسونگ

دهقانی در ادامه برخورد با هرگونه تخلف و سوءاستفاده از قانون را بسیار ضروری دانسته و می‌گوید:

متاسفانه در ماجرای سوءاستفاده از اطلاعات مسافران برای رجیستر کردن گوشی‌های قاچاق، در بخش‌های دیگری هم اقدامات غیرقانونی انجام شده است و آخرین حلقه زنجیر، موضوع رجیستری بوده است.

اولین تخلف در این زنجیره، خرید اطلاعات افرادِ غیر، بوده که کاملاً غیرقانونی است و بعد از آن هم خرید غیرقانونی سیم‌کارت از دفاتر فروش اپراتورها با استفاده از اطلاعات هویتی افراد دیگر و حتی سوء استفاده از این اطلاعات و وارد کردن اطلاعات کذب در سامانه گمرک؛ لذا در این ماجرا، تنها تخلف، تخلف در موضوع رجیستری نبوده است.

اما می‌توان این سوال را از دهقان پور پرسید که نحوه برخورد با متخلفان این طرح چگونه بوده است؟ پاسخ سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شرح زیر است:

در این ماجرا با ۲۰۰ دفتر فروش سیم کارت، توسط دستگاه‌های مربوطه برخورد شد و فعالیت آن‌ها تعلیق شد و قطعاً باید با همه متخلفان برخورد قانونی و لازم انجام شود.

نظر شما چیست؟ تکلیف این ۳۷ هزار موبایل که هزینه رجیستری پرداخته اند اما با کانالی به جز واردکننده رسمی اقدام کرده اند، چه خواهد شد؟ تصمیم درست درباره آن ها چه خواهد بود؟

نوشته در ماجرای لغو شدن رجیستری گوشی های موبایل حتی دفاتر فروش سیم کارت هم دخیل بوده اند اولین بار در ترنجی پدیدار شد.