نظر وزیر ارتباطات درباره بسته شدن سایت های دانلود فیلم

در حالی که این روزها دانلود فیلم و سریال از وب‌سایت‌های ایرانی با مشکل مواجه شده، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌که در موضوع فیلترینگ اختیاری ندارد، دستور دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب را علت بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم دانست. در ادامه با ترنجی‌ همراه باشید تا نظر وزیر ارتباطات درباره بسته شدن سایت های دانلود فیلم را مرور کنیم.

بسته شدن سایت های دانلود فیلم

وب‌سایت‌های ایرانی ارائه‌دهنده فیلم‌ها و سریال‌های خارجی چند روزی است که دچار مشکل شده اند. اگر به این سایت‌ها مراجعه کنید، لینک‌های دانلود غیرفعال است و آنطور که به نظر می‌رسد، سرورهای داخلی آن‌ها قطع شده است. این مشکل پیش از این هم برای یکی از معروف‌ترین وب‌سایت‌های دانلود فیلم اتفاق افتاده بود.

پس از این اتفاقات، شایعاتی مبنی بر شکایت VODهای ایرانی که به انتشار فیلم‌ها و سریال‌های خارجی به صورت دوبله اقدام می‌کردند، مطرح شد و کاربران هم پیام‌ها و کامنت‌های بسیاری در صفحات شبکه‌های اجتماعی این VODها و هم‌چنین شبکه‌های خارجی پخش‌کننده فیلم و سریال ارسال کردند تا اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کنند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد دستور دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب منجر به اختلال در سرورهای دانلود شده است؛ دستوری که شرکت‌های ارائه خدمات میزبانی (FCPها یا ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی) را مکلف کرده از ارائه هرگونه سرویس به دامنه‌هایی که در حال حاضر در سامانه پالایش کشور فیلتر هستند، خودداری کنند و همچنین دستور داده باید از ادامه فعالیت این دامنه‌ها خودداری شود.

از طرفی در حالی که بسیاری از کاربران توییتر به اختلال در سرورهای دانلود فیلم در سایت‌ها واکنش نشان داده و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را مسوول این موضوع می دانند، محمدجواد آذری جهرمی در پاسخ به این انتقادات نوشت:

“بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم به من مربوط نیست. دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب دستور داده، این وسط من هیچ کاره‌ام“.

او در پاسخ به کاربری که پرسیده بود، آیا او یک مقام تشریفاتی است نیز گفت: مسئولیت ما وصل است، در قطع همان مقام تشریفاتی هم نیستیم.
برخی دیگر به اختیارات وزیر اشاره کردند که از آن برای جلوگیری از فیلتر سایت‌ها استفاده کند که‌ آذری‌ جهرمی در پاسخ نوشت: وزیر ارتباطات در فیلترینگ اختیاری ندارد که از آن استفاده کند. باور کنید اگر داشتم، از این اختیار مدت‌ها پیش استفاده می‌کردم.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به روند فیلتر این سایت‌های ایرانی دانلود فیلم، گفت:

فردا همه این سایت‌ها سرورهایشان را از ایران بیرون می‌برند و راه می‌اندازند و دوباره بازار مافیای فیلترشکن رونق می‌گیرد. خیلی از کشورها با مشکل عدم رعایت کپی رایت مواجه هستند و شیوه‌های بهتری برای مدیریت این مشکل دارند.

او همچنین خاطرنشان کرده است: البته ما برای اصلاح امور، درخواست یک استفساریه داده‌ایم در مورد لایحه؛ چون اصلاح قانون جرایم رایانه‌ای که اکنون بخشی از قانون مجازات اسلامی است، بدون تایید دستگاه قضایی حتی در صورت تصویب در مجلس، از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد.

موضوع فیلترینگ البته همواره مورد توجه کاربران اینترنتی بوده و وزیر ارتباطات هم بارها مورد آماج حمله‌های آن‌ها قرار گرفته است. اما هر بار به این موضوع اشاره کرده که وزارت ارتباطات تصمیم‌گیرنده فیلترینگ سایت‌ها نیست و حتی بارها سعی در رفع فیلترینگ داشته، اما تلاش‌هایش راه به جایی نبرده است.

نظر شما درباره بسته شدن سایت های دانلود فیلم چیست؟

نوشته نظر وزیر ارتباطات درباره بسته شدن سایت های دانلود فیلم اولین بار در ترنجی پدیدار شد.