حسابداری شرکت های تازه تأسیس
1 min read

حسابداری شرکت های تازه تأسیس

حسابداری به عنوان زبان تجارت یکی از اساسی ترین پیشنیاز های برپایی یک کسب و کار و حصول درآمد است . در اقتصاد امروز ایران نمی توانید واحدی صنفی یا تجاری ، شرکتی خصوصی ، سازمانی انتفاعی ، اداره ای دولتی یا هر تشکل دیگری که پول در آن جریان دارد را بیابید که فاقد حسابدار بوده و در شرف ورشکستگی نباشد . با وجود نوسانات فراوان ارز ، تحریم هایی علیه ما که اعمالشان به امری عادی تبدیل شده است ، رکود و عدم وجود معاملاتی قابل توجه ، خیل عظیم چک های برگشتی ، مالیات هایی سنگین و گاه غیر منصفانه و دیگر مشکلاتی که کسبه یا شخصیت های حقوقی با آن دست به گریبانند ، فقدان یک حسابدار به معنی حرکت در تاریکی بدون چراغ راه است .

  • حسابداری شرکت تازه تأسیس خود را به چه کسی بسپاریم ؟

طبیعیست که استخدام یک حسابدار مستقل برای همه شرکت های تازه تأسیس امکان پذیر نیست ، چرا که این مجموعه ها با محدودیت سرمایه اولیه مواجه هستند و در حالی که گاهی در تأمین مخارج ماهانه خود نیز مانده اند ، نمی توانند فردی را هم به صورت دائمی به خدمت بگیرند . اما راه حل چیست ؟ در چنین مواقعی بهره گیری از توانایی های یک فرد یا شرکت حسابداری که بتواند با وجود رسیدگی همه جانبه به امور مالی ما ، در عین حالی که فضایی فیزیکی را اشغال نکرده و هزینه ای را نیز به صورت حقوق ثابت (آن هم در حالی که کار آنچنان زیادی برای انجام دادن ندارد) به ما تحمیل نمی کند ، بسیار مطلوب است . در این شرایط بهتر است که امور خود را به تعداد فاکتورهایی که حسابدار به آن ها رسیدگی می کند وابسته کرده و بدین ترتیب مبلغی متناسب با حجم کار پرداخت کنیم .

از سویی دیگر با برون سپاری کار ، در شرایطی که می دانیم فردی مشغول رسیدگی به امور مالی و مالیاتی ما بوده و در صورت بروز مشکلات مربوطه می توانیم روی وی حساب کنیم ، به این مسأله هم واقفیم که اگر با شخصیت حقوقی دیگری همکاری کرده باشیم ، علاوه بر پیشرفت کار در چارچوبی قانونی ، از ضمانت اجرایی بالاتری هم منتفع می شویم .

در جمع بندی این بخش لازم به ذکر است که مجموعه تراز ارقام آرین به عنوان همین شخصیت حقوقی ، مرکزی تخصصی در زمینه موسسه حسابداری ، حسابرسی ، مشاوره و دفاع مالیاتی می باشد که با گسیل نیروهای خود به شرکت های تازه تأسیس ، روند مالی آن ها را از ابتدا به درستی بنا نهاده و تقویت کند .

تراز ارقام آرین

  • چرا برای رسیدگی به حساب ها باید از یک متخصص کمک گرفت ؟

در بسیاری از بنگاه های اقتصادی کوچک ، خود افراد فعّال در مجموعه های مذکور با رسیدگی به حساب ها ، بررسی مقدار بدهکاری و بستانکاری ، موعد سررسید چک های دریافتی و خرج شده ، تجزیه و تحلیل میزان دارایی های نقدی و غیر نقدی ، بررسی سود و زیان سالانه یا رسیدگی به امور مالیاتی به نوعی وظیفه یک حسابدار را انجام می دهند ؛ اما آیا کارایی این افراد با حسابداری متخصص که در این رشته تحصیل و تجربه کسب کرده است یکیست ؟ مسلماً خیر !

طبیعیست که فردی که توأمان با کار خود به امور حسابداری می پردازد ، یا وظیفه یک حسابدار را به نحو احسن انجام نمی دهد و یا در جایگاه اصلی خود کم کاری می کند ! توجه داشته باشید که این امر در خصوص کسب و کارهای خرد مطرح نمی باشد ، چرا که گردش حساب ها به اندازه ای نیست که نتوان آن ها را آنالیز و طبقه بندی کرد ، بلکه منظور مجموعه هایی با چند کارمند که با تعداد زیادی کارفرما ، مشتری ، پروژه یا صورتحساب طرف هستند می باشد . در نهایت اینکه با پیچیده شدن روابط و صورتحساب ها ، افزایش تعداد آن ها و پیدایش چالش هایی در اداره مالیات ، مشکلاتی پیش می آید که دیگر سطح اطلاعات و تجربه ما پاسخگوی این نیاز ها نبوده و نیازمند کمک گرفتن از یک کارشناس زبده هستیم.

  • چرا شرکت های تازه تأسیس به حسابدار نیاز دارند ؟

در حالی که عده فراوانی از متقاضیان ثبت یک شرکت یا مؤسسه در بدو امر تصور می کنند که به دلیل عدم شکل گیری شاکله فعالیت های اقتصادیشان نیازی به رسیدگی به حساب ها یا ارائه گزارشاتی به اداره مالیات ندارند و تنها دریافت دفاتر پلمپ یا کد اقتصادی کافیست ، همین بی توجهی سبب می شود تا پس از چندی در پی فهمیدن لزوم انجام اقدامات ضروری به دردسرهایی که ناخواسته به وجود آورده اند پی ببرند .

تجربه ثابت کرده است که مجموعه هایی با اهداف بزرگ در همان بدو کار یا قرص شدن جای نخستین گام هایشان در کسب درآمد ، دپارتمان حسابداری را به عنوان یکی از اصلی ترین بخش های شرکت خود تعریف می کنند . اگر جریان دخل و خرج یک موسسه را به جریان جویبار کوچکی تشبیه کنیم ، برکۀ دارایی های آن زمانی پر می شود که یا جریان آب (میزان فروش و سودآوری) زیاد باشد و یا مجرای خروجی آن (مخارج و روزنه های اتلاف سرمایه) مسدود شود . با توجه به این مثال حسابدار مجربی که از سوی تراز ارقام آرین مسئول رسیدگی به پرونده شما می شود ، به عنوان معمار بهینه سازی این ساختار ، با تسلط به قوانین حسابداری ، مالی و مالیاتی کشور ، شناختن روش های تأمین بودجه ، جمع آوری اطلاعات مالی ، آنالیز معاملات ، ثبت عملیات های مالی در دفتر روزنامه یا انتقال آن ها به دفتر کل ، تهیه تراز آزمایشی ، صورت های مالی و اصلاح حساب ها و … به جمله اموری می پردازد که حسابداری سنتی و افراد غیر متخصص در آن سر رشته ای ندارند .

نوشته حسابداری شرکت های تازه تأسیس اولین بار در ترنجی پدیدار شد.