کیا سراتو ۲۰۲۰ ارزان تر از سراتو سایپا
1 min read

کیا سراتو ۲۰۲۰ ارزان تر از سراتو سایپا

چند وقتی است که عرضه عمده کیا سراتو اتاق BD در کشورهای حاشیه خلیج فارس آغاز شده و نمونه های مختلفی از این سدان کره ای در کشورهای جنوبی ایران نیز به فروش می رسد. شاید برای شما جالب باشد که کیا سراتو ۲۰۲۰ ارزان تر از سراتو سایپا است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

کیا سراتو ۲۰۲۰

کیا سراتو ۲۰۲۰

کیا سراتو BD که در برخی بازارها با نام «فورته» نیز شناخته می شود، در سال ۲۰۱۸ به بازار جهانی معرفی شد و سپس با مدل ۲۰۱۹ در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت. چند ماه بعد از آغاز عرضه فورته ۲۰۱۹ در بازار آمریکا، عرضه این سدان کره ای با نام سراتو در بازارهای دیگر از جمله خاورمیانه آغاز شد و حال شاهد هستیم که قرار است تا بزودی مدل سال ۲۰۲۰ این خودرو پا به بازار کشورهای عربی بگذارد.

با وجود اینکه کمپانی کیا پیشرانه ها و سبک فنی متنوعی را برای سراتو جدید معرفی کرده است، اما بنا به تصمیم این خودروساز کره ای اکثر سفارش گذاری ها برای بازار خاورمیانه سراتو نیز با پیشرانه ۱٫۶ لیتری و دو لیتری صورت گرفته است. همچنین کیا سراتو BD با جعبه دنده های دستی، اتوماتیک AT، اتوماتیک دو کلاچه و اتوماتیک پیوسته IVT (سامانه CVT گروه کیا-هیوندای) در بازارهای مختلف به فروش می رسد. اما در بازار خاورمیانه اکثر سفارش های برای جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT انجام شده و بنابراین، شاهد هستیم که کیا سراتو ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر با مشخصات فنی مشابه به نسل قبل دیده می شود.


در بازار کشورهای جنوبی ایران می توان کیا سراتو جدید را با ساده ترین ویژگی ها مانند قالپاق، تریم داخلی پارچه، استارت سوییچی، بدون سانروف، سیستم تهویه دستی، بدون سیستم کنترل پایداری، ترمز عقب کاسه ای و دو کیسه هوا سفارش گذاری کرد. از سویی می توان این سدان معمولی کره ای را با امکاناتی نظیر شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، دنده پشت فرمان، کروز کنترل هوشمند، سیستم پیشگیری از تصادف، رادار خطی و نقطه کور، تنظیم حالت رانندگی، تریم داخلی چرم، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، نمایشگر لمسی، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سامانه کمکی پارک، سیستم کنترل پایداری، سانروف، رینگ آلیاژی، چراغ های هوشمند جلو، کیت بدنه جی تی لاین، صندلی برقی راننده با حافظه، سنسور باد لاستیک، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، گرمکن فرمان و صندلی های عقب و… خریداری نمود.

اما نکته جالب اینجاست که اگر شما بخواهید تا در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مالکیت یک کیا سراتو ساده و یا فول آپشن را داشته باشید، به مراتب با هزینه ای کمتر از خرید یک دستگاه کیا سراتو سایپایی مواجه می شوید. کیا سراتو سایپایی در اصل دو نسل قبلتر از سراتو BD مدل ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ است و در بازار ایران، قیمتی فراتر از سراتوهای صفر کیلومتر نسل جدید دارد.
در حال حاضر کیا سراتو ۲۰۱۹ در بازار امارات با ساده ترین امکانات و پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک، با احتساب هزینه های قانونی کشور نام برده قیمتی حدود ۱۸۹ تا ۲۰۰ میلیون تومان را دارد.

همچنین اگر بخواهید تا در امارات متحده عربی نمونه دو لیتری اتوماتیک فول آپشن را داشته باشید، با هزینه ای نزدیک به ۲۴۷ تا ۲۵۴ میلیون تومان مواجه خواهید شد که به عبارتی حدود ۴۰ میلیون تومان از قیمت کارخانه ای سراتو دو لیتری آپشنال سایپا ارزانتر است. از سویی نمونه ۱٫۶ لیتری اتوماتیک سراتو BD نیز در حال حاضر قیمتی کمتر از سراتو ۱٫۶ لیتری دنده ای سایپایی در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.


جالب است بدانید که اعداد فوق برای مصرف کننده نهایی در نظر گرفته شده و هزینه های قانونی (مالیات، عوارض و…) کشور امارات نیز در بهای تمام شده سراتوهای یاد شده اعمال گردیده است. حال اگر بخواهید که تنها از مبدا کشوری چون امارات نمونه های مختلف کیا سراتو BD مدل ۲۰۱۹ را به قصد صادرات و یا خروج از امارات خریداری کنید، به خاطر عدم نیاز به پرداخت هزینه های مالیات، عوارض و… می بینید که باز هم قیمت این خودروی روز کره ای کمتر می شود.

در حال حاضر توزیع کنندگان فعال کیا سراتو BD در کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تیپ های مختلف این خودرو قیمتی حدود ۱۵۰ تا ۲۳۵ میلیون تومان را به مشتریان خارجی خود اعلام می کنند. اگر هم مشتریانشان به صورت عمده خرید کیا سراتو ۲۰۱۹ را انجام دهند، با در نظر گرفتن تخفیفی مجزا دوباره قیمت تمام شده را کاهش می دهند.

در این میان مشتریان، متضرران اصلی هستند و باید با بودجه خود گاهی ۱۰ الی ۳۰ سال عقبتر از زمان خود زندگی کنند

با نگاهی به این گزارش و بررسی مثال های بسیار دیگر، می توان فهمید که امروز مشکلات بازار خودروی ایران ریشه های مختلفی دارد و در بسیاری از موارد، ضعف مدیریتی در رده های بالای دولت باعث شده تا تناقض های عجیبی در این بازار دیده شود. عدم شناخت کامل برخی قانون گذاران و تصمیم گیرندگان صنعت خودروی ایران و از سویی ثبت برخی اقدامات نه چندان منطقی باعث شده تا بازار خودروی ایران هر روز نسبت به گذشته شرایط عجیبتری را تجربه کند و از رسیدن به بازار روز جهان باز بماند. بدیهی است که در این میان مشتریان، متضرران اصلی هستند و باید با بودجه خود گاهی ۱۰ الی ۳۰ سال عقبتر از زمان خود زندگی کنند!

نظر شما چیست؟

نوشته کیا سراتو ۲۰۲۰ ارزان تر از سراتو سایپا اولین بار در ترنجی پدیدار شد.