حسگر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر اپل واچ در حق اختراع اپل دیده شد
1 min read

حسگر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر اپل واچ در حق اختراع اپل دیده شد

سال گذشته اپل درخواست خود برای ثبت یک حق اختراع را ارایه کرد و در روز پنج‌شنبه گذشته، این پتنت توسط دفتر ثبت اختراعات و نمادهای تجاری ایالات‌متحده منتشر شد. حسگر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر اپل واچ در حق اختراع اپل دیده شده و در ادامه با هم درباره آن صحبت می کنیم، با ترنجی همراه باشید.

حسگر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر اپل واچ

حسگر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر اپل واچ

حق اختراع مذکور نشان می‌دهد که اپل بر روی روشی جهت استفاده از فناوری تاچ آی‌دی در اپل واچ آینده خود کار می‌کند. حق اختراع ثبت شده، “Antenna Assemblies For Watch Bands” نام دارد و به بحث پیرامون تکنیکی می‌پردازد که امکان استقرار آنتن‌ها درون بند یک ساعت را فراهم می‌کند. به منظور حفظ راحتی ابزار پوشیدنی، آنتن‌ها از قابلیت خم‌شوندگی، انعطاف‌پذیری و کشیدگی برخوردار هستند.

آنتن موجود درون بند ساعت به بدنه گجت متصل خواهد شد و نمایشگر نیز می‌تواند به‌عنوان یک دستگاه با قابلیت درک فرامین لمسی، سنجش فشار، دما یا یک حسگر اثرانگشت عمل نماید. یکی از حق اختراع های اپلی منتشر شده در اوایل سال جاری، نحوه کار اپل بر روی فناوری جدید را نمایش داد. این فناوری به منظور شناسایی هویت کاربر حتی در دستگاه‌های اپل واچ از الگوی کف دست وی استفاده می‌کرد.

اما حق اختراع ثبت شده طی هفته گذشته مشخصا نمایانگر یک اسکنر اثرانگشت است. اگرچه به‌کارگیری چنین مشخصه‌ای یقینا به احرازهویت شخص استفاده‌کننده از اپل واچ کمک خواهد کرد؛ اما اکنون این دستگاه با سرویس پرداخت همراه اپل موسوم به Apple Pay سازگاری دارد. کاربران اپل واچ در عوض استفاده از یک اسکنر بیومتریکی جهت تائید تراکنش‌های اپل پی، اقدام به تعریف یک رمزعبور ۵ رقمی نموده و از آن برای احرازهویت خود بهره می‌گیرند.

گوشی آیفون X اپل در ماه نوامبر سال 2017 روانه بازار شد و از آن زمان به بعد، اپل در عوض به‌کارگیری حسگر اثرانگشت در دستگاه های خود از فناوری فیس آی‌دی استفاده کرد. اما در سال 2020 این رویکرد احتمالا دست‌خوش تغییر خواهد شد. بسیاری از کاربران آیفون خواهان بازگشت سیستم تاچ آی‌دی هستند. یکی از تحلیل‌گران موسسه Barclays در اوایل سال جاری با زنجیره تامین اپل ملاقات کرد. پس از این دیدار، وی ادعا کرد که مدل‌های سال 2020 آیفون از اسکنر اثرانگشت آکوستیکی یکپارچه با نمایشگر بهره خواهند برد. البته این پدیده بدان معنا نیست که اپل از به‌کارگیری فناوری فیس آی‌دی صرف‌نظر خواهد کرد.

قیمت اپل واچ ۵

قیمت اپل واچ ۵

دستگاه های سال آینده اپل کماکان به‌همراه سیستم تشخیص چهره روانه بازار خواهند شد. بایستی به‌خاطر داشت که اپل عمدتا با هدف کاهش اندازه چانه تحتانی آیفون اقدام به حذف تاچ آی‌دی از دستگاه های خود نمود. با این‌حال، اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر؛ همانند نمونه مورد اشاره برای اپل واچ آینده به غول کوپرتینویی امکان خواهد داد تا در مدل‌های آیفون سال آینده خود از 2 روش مختلف امنیت بیومتریکی بهره‌برداری نماید.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، یکی از مدل‌های آیفون سال آینده صرفا از فناوری تاچ آی‌دی استفاده خواهد کرد. در واقع این دستگاه ، آیفون SE 2 نام دارد. با توجه به این‌که اسمارت‌فون مذکور از الگوی طراحی آیفون 8 بهره خواهد برد؛ لذا شاهد بازگشت دکمه هوم و مشخصه حسگر اثرانگشت خواهیم بود.

این حق اختراع ابتدا در روز 1 مه سال 2018 ثبت شد و به استفاده از آنتن‌های یکپارچه انعطاف‌پذیر در بندهای ساعت و در نتیجه افزایش فضای خالی درون دستگاه جهت به‌کارگیری مشخصه تاچ آی‌دی یکپارچه با نمایشگر اشاره داشت. با این‌حال حق اختراع مذکور غالبا به نقش این آنتن‌ها در زمینه کمک‌رسانی به اپل واچ جهت برقراری ارتباط بی‌سیم اشاره داشت. به‌عنوان مثال، سند حق اختراع خاطرنشان می‌کند که

“برخی دستگاه‌های الکترونیکی قابل‌حمل معمول و مشخصا دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی دارای عملکرد نسبتا محدودی بوده و یا صرفا قادر به اجرای مجموعه ویژه‌ای از اعمال یا کارها هستند. ارائه دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی نظیر یک ساعت با قابلیت برقراری ارتباط بی‌سیم احتمالا اقدامی مطلوب به‌شمار می‌رود. توصیفات مطرح شده در این سند به یک دستگاه پوشیدنی اشاره دارد؛ ساعتی که از طریق آنتن تعبیه شده درون بند خود قادر به برقراری ارتباط بی‌سیم خواهد بود.”

البته مدل‌های سلولار (GPS + Cellular) اپل واچ‌های سری 3، 4 و 5 حتی بدون وجود آی‌فون نیز قادر به دریافت/برقراری تماس، ارسال یا دریافت پیام‌ها، استفاده از سیری برای اطلاع از مسیرها و ارسال iMessages، پخش موسیقی، استفاده از اپل مپس، اطلاع از وضعیت هوا، دنبال کردن قیمت سهام، استفاده از مشخصه Walkie-Talkie و سایر امکانات هستند.

نظر شما چیست؟ منتظر اپل واچ بعدی با حسگر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر هستید؟

نوشته حسگر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر اپل واچ در حق اختراع اپل دیده شد اولین بار در ترنجی پدیدار شد.