یوز و پارسی جو در وضعیت قطع بودن اینترنت خارجی چقدر جای گوگل را پر کردند؟!
1 min read

یوز و پارسی جو در وضعیت قطع بودن اینترنت خارجی چقدر جای گوگل را پر کردند؟!

شاید اسم یوز و پارسی جو به گوش شما خورده باشد، به هر حال اگر نام موتور جستجو ملی را شنیده باشید باید نام این دو برند را شنیده باشید. چند روزی هست که اینترنت خارجی قطع است و این یعنی شما به گوگل دسترسی ندارید. این یک آزمون خوب برای موتورهای جستجو ملی است، اینطور نیست؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم یوز و پارسی جو در وضعیت قطع بودن اینترنت خارجی چقدر جای گوگل را پر کردند؟!

موتور جستجو ایرانی یوز و پارسی جو

ابتدا چون می دانیم شاید فقط نام این دو موتور جستجو ملی را شنیده باشید و آدرس آن را ندایند، آدرس آن ها را برای شما قرار می دهم:

آدرس موتور جستجو ایرانی یوز (تپ کنید)

آدرس موتور جستجو پارسی جو (تپ کنید)

موتور جستجو ایرانی پارسی جو و یوز

بسیار خوب. ابتدا با تجربه کاربری این وب سایت ها یا UX آغاز می کنیم. یوز مشخصا می خواهد بینگ باشد و پارسی جو ایده متفاوتی نسبت به خارجی های شناخته شده دارد. هر چند من همیشه طرفدار ایده های یکتا و نو هستم اما واقعا پارسی جو فضای شلوغی دارد که من نمی پسندم.

پارسی جو خود را “جستوجوگر ایرانی” و یوز خود را “موتور جستجو یوز – Yooz Search Engine ” می نامد. مشخصا این شکل نام گذاری به خصوص در گزینه یوز به دلیل سئو مناسب برای گوگل (!) است. همین بس که وقتی موتورهای جستجو ایرانی معرفی شدند، در پاسخ به اینکه آدرس آن ها چیست گفتند “تو گوگل سرچ کنید میاد!”

صفحه اول پارسی جو

صفحه اول پارسی جو

صفحه اول یوز

صفحه اول یوز

اما عملکرد موتورهای جستجو ایرانی

بدون شک از نظر در دسترس بودن باید گفت که پارسی جو نسبت به یوز بسیار در دسترس‌تر بود. حداقل‌ش این است که صفحه اول آن همیشه کاملا بارگزاری می شد اما یوز پس از هر چند تلاش، به صورت ناقص بارگزاری می شود. در حقیقت یوز هیچ وقت برای من کاملا بارگزاری نشد.

از نظر عملکرد در جستجو اما یوز عملکرد منطقی تر و بهتری دارد. البته همین عملکرد منطقی و بهتر چند سال نوری با گوگل فاصله دارد. در پارسی جو فقط وب سایت هایی که ثبت شده باشند جستجو می شوند. مثلا حتی اگر شما نام “ترنجی” را در آن جستجو کنید هیچ نتیجه جستجویی به وب سایت ما نخواهید داشت. این برای عناوین شناخته شده دیگر هم همینطور است. ما تلاش کردیم تا وب سایت خود را در پارسی جو ثبت کنیم و با وجود دریافت پیام ثبت موفق اما هنوز هیچ نتیجه ای وجود ندارد.

نتیجه جستجو ترنجی در پارسی جو

نتیجه جستجو ترنجی در پارسی جو

نتیجه جستجو ترنجی در یوز

نتیجه جستجو ترنجی در یوز

در موتور جستجو یوز نتایج جستجو عموما قدیمی است و مفهوم عبارت به خوبی درک نمی شود. مثلا اگر جستجو کنید “گلکسی اس ۱۰” تمام مطالب که در آن ها “گلکسی” “اس” و “۱۰” وجود داشته باشد، نه لزوما “گلکسی اس ۱۰”. به هر صورت حداقل چند نتیجه به ما نشان می دهد نه وضعیت عاصی‌کننده پارسی جو که عموما به شما ویکی پیدا را نشان می دهد!

در جستجو تصاویر سرعت بی نهایت پایین را در هر دو سرویس شاهد هستیم.

یوز

یوز

موضوع جالبی درباره یوز وجود دارد که مثلا لینک های کوتاه پایین سمت راست، خود لینک های کوتاه شده گوگل (Goo.gl) هستند. همچنین گزنیه جستجو در بینگ و گوگل را شاهد هستیم.

در مقایسه با گوگل؟

حقیقت این است که گوگل خیلی سرویس های مختلف دارد که در تک تک جنبه های زندگی ما رسوخ کرده اما اگر فقط موتور جستجو آن را بخواهیم با موتورهای جستجو ایرانی مقایسه کنیم، اصلا قابل مقایسه نیست! حقیتا نیست!

نه از بابت دقت، سرعت، شامل بودن و امکانات هرگز نمی توان موتورهای جستجو ایرانی را با گوگل مقایسه کرد. مشخصا با وجود صحبت هایی که چندی پیش مبنی بر خطرناک بودن موتورهای جستجو خارجی برای ایرانیان می شد باید پرسید که آیا موتورهای جستجو ایرانی به ساده ترین نیازهای کاربر می توانند پاسخ دهند؟ وقتی جایگزینی نیست، به چه چیز باید فکر کرد؟

به هر صورت ما این فرصت قطع شدن اینترنت (دسترسی به شبکه خارجی) را مناسب دیدیم تا توان موتورهای جستجو ایرانی را بسنجیم و واقعا شاید باید همان امتیاز افتضاح را به آن بدهیم.

نظر شما چیست؟ تجربه کاربری شما از یوز و پارسی جو چطور است؟ زندگی بدون گوگل و اینترنت خارجی چیست؟

نوشته یوز و پارسی جو در وضعیت قطع بودن اینترنت خارجی چقدر جای گوگل را پر کردند؟! اولین بار در ترنجی پدیدار شد.