ضرر قطع شدن اینترنت بیشتر متوجه کسب و کارهای کوچک بود

روز شنبه ۲۵ آبان درست یک روز پس از اعلام رسمی افزایش نرخ بنزین بود که دسترسی به شبکه جهانی اینترنت برای شهروندان ایرانی با اخلالاتی مواجه شد و رفته‌رفته تا ساعات پایانی آن شب اینترنت ملی به‌طور کامل جای شبکه جهانی را گرفت که در این بین عده‌ای از مردم حتی بیش از ۱۰ روز با محدودیت جدی برای استفاده از این وسیله ارتباطی مواجه بودند؛ اقدامی که روی جدیدی از فیلترینگ و سانسور را به نمایش گذاشت، اما در بعد دیگر اقتصاد کشور را هم با چالش‌‌‌های جدی مواجه کرد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره ضرر قطع شدن اینترنت صحبت کنیم.

ضرر قطع شدن اینترنت

قطع شدن اینترنت

در این بین عده‌ای از خسارات 1.5 میلیارد دلاری (۱۸ هزار میلیارد تومان) قطعی اینترنت به اقتصاد سخن می‌گویند و تعدادی از مجموعه‌های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خسارت مستقیم قطع اینترنت را حدود سه هزار میلیارد تومان و خسارت غیرمستقیم آن را حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنند.

در همین زمینه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته گفت:

بخش اعظم خسارات مربوط به کسب‌وکارهاست که سازمان فناوری اطلاعات جلسات متعددی با اتاق بازرگانی، نظام صنفی رایانه‌ای و اتحادیه کسب‌وکارهای نوپا داشته و در حال جمع‌بندی خسارات آنهاست و به محض تکمیل اعلام می‌کنیم.

افزايش قيمت بنزين در بامداد ۲۴ آبان در کنار تمام آثار و تبعاتي که بر جاي گذاشته، نشان داده است که فيلترينگ و سانسور ابعاد پيچيده‌اي‌تري هم دارد؛ ابعادي که با هيچ فيلترشکني هم نمي‌توان آن را شکست. چنان‌که در پي اعتراضات شکل‌گرفته در پي سهميه‌بندي بنزين، ناگهان دسترسي شهروندان به اينترنت هم قطع شد تا بخشي از فضاي کسب‌وکار دچار آسيب جدي شود.

در اين بين فعالان اقتصادي که خواستار تسهيل دسترسي خود به اينترنت بوده‌اند، برخي مسئولان در حالي که حتي امکان ارسال ايميل وجود داشته، از آنها مي‌خواسته‌اند که با دستگاه فکس کار خود را پيش ببرند!

اين در حالي است که امروزه سيستم فکس منسوخ شده و چنين درخواستي مانند آن است که از تجار بخواهيم از طريق کبوترهاي نامه‌بر با شرکا و مشتريان خود ارتباط برقرار کنند. البته تجارت و بازرگاني فقط يک بخش از اقتصاد است که بدون دسترسي به اينترنت با اخلال جدي مواجه مي‌شود.

امروزه بسياري از کسب‌وکارهاي داخلي هستند که در نبود اينترنت در واقع بايد کرکره خود را پايين کشيده و به خانه بروند. نظير آنچه در هفته‌هاي گذشته مشاهده کرديم و بسياري از صرافي‌ها و شرکت‌هاي فروش بليت هواپيما توان ارائه خدمات را از دست داده بودند.

همچنين بسياري از اپليکيشن‌ها و استارتاپ‌ها که طي اين سال‌ها کار خود بر بستر اينترنت افزايش داده‌اند، حدود 10 روز به حداقل سوددهي رسيده‌اند. در اين بين اپراتورهاي تلفن‌ها و شرکت‌هاي خدمات ارتباطي نيز زيان قابل‌توجهي را متحمل شده‌اند.

طوري که محسن جلال‌پور، رئيس سابق اتاق بازرگاني ايران، مجموع اين خسارات را حدود 1.5 ميليارد دلار معادل 18 هزار ميليارد تومان برآورد کرده است. همچنين به گفته افشين کلاهي، عضو هيات رئيسه فدراسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران، قطع اينترنت روزانه 60 ميليون دلار فقط به بخش ارتباطات ايران خسارت وارد کرده است.

ضرر قطع شدن اینترنت برای کسب و کارهای اینترنتی چقدر است؟

در همين حال کميسيون تجارت الکترونيکي سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران نيز اعلام کرده که تعداد تراکنش‌‌هاي درگاه‌هاي پرداخت اينترنتي و موبايلي در دو روز اول قطعي اينترنت «کاهش بسيار شديد» داشته است. با تمام اين اوصاف هنوز آمار رسمي درباره خسارات وارده به اقتصاد کشور پيرو اين تصميم شوراي امنيت کشور بيرون نيامده است و فقط گهگاهي برخي مسئولان به اظهار نظر مي‌پردازند که اخيرا نيز وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين باره صحبت‌هايي انجام داده است.

جمع‌بندی خسارات قطع اينترنت

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات که بارها به مخالفت خود با فيلترينگ و قطعي اينترنت تاکيد کرده است، روز گذشته گفت: مديرعامل شرکت ملي پست کاهش درآمد 40 درصدي روزانه را گزارش کرده است. اين آمار به معناي آسيب‌ديدن بخش عمده‌اي از کسب‌و‌کارهاي کوچک است.

به گزارش ايسنا، محمدجواد آذري‌جهرمي ادامه داد: ب

اعظم خسارات مربوط به کسب‌وکارهاست که سازمان فناوري اطلاعات جلسات متعددي با اتاق بازرگاني، نظام صنفي رايانه‌اي و اتحاديه کسب‌وکارهاي نوپا داشته و در حال جمع‌بندي خسارات آنهاست و به محض تکميل اعلام مي‌کنيم. همچنين سازمان تنظيم مقررات خسارات واردشده به اپراتورها را 1080 ميليارد تومان اعلام کرده که در اين بخش ايرانسل بيشترين خسارت را ديده است.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید از قطع شدن اینترنت چه کسانی بیشتر ضرر کرده باشند؟ شما ضرر کردید؟

نوشته ضرر قطع شدن اینترنت بیشتر متوجه کسب و کارهای کوچک بود اولین بار در ترنجی پدیدار شد.