وعده تقویت شبکه ملی اطلاعات توسط رئیس جمهور
1 min read

وعده تقویت شبکه ملی اطلاعات توسط رئیس جمهور

قطع شدن اینترنت در روزهای اخیر مشکلات بسیاری را برای کاربران و اقتصاد ایران به بار آورد؛ از آسیب‌های اقتصادی تا اجتماعی، مشکلاتی که حتی نام بردن از تمامی آنها بسیار دشوار است. در همین راستا زیرساخت‌های ضعیف اکوسیستم شبکه داخلی نیز پاسخگوی نیازها نبوده و عدم عملکرد صحیح آن در زمان قطع اینترنت جهانی گواه این ادعا است. امروز اما شاهد وعده تقویت شبکه ملی اطلاعات توسط رئیس جمهور هستیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

وعده تقویت شبکه ملی اطلاعات توسط رئیس جمهور

وعده تقویت شبکه ملی اطلاعات توسط رئیس جمهور

رییس جمهوری ساعاتی پیش در حین تقدیم بودجه سال ۱۳۹۹ به مجلس، گزارشی از روند و وضعیت رشد پهنای باند ملی که از زمان دولت یازدهم آغاز شده است را هم تسلیم مجلس کرد. آقای روحانی در این راستا گفت: دولت وی به دنبال تقویت شبکه ملی اطلاعات است تا مردم برای رفع نیازهای خودشان دیگر به خارج نیاز نداشته باشند.

ریاست جمهوری ضمن اشاره به ویژگی‌های بودجه سال ۹۹، شامل بهداشت، کشاورزی، آب، محیط زیست و ارتباطات گفت: پهنای باند و شرایط ارتباطی به نسبت دولت آغاز کار دولت یازدهم تا 20 برابر افزایش یافته است. در نتیجه ما به این روند ادامه داده و انشا الله امیدواریم که با تقویت شبکه ملی اطلاعات داخلی، مردم را از شبکه بین‌المللی اینترنت بی نیاز کرده و نیازهای آنها را با شبکه و سرویس‌های داخلی پاسخ دهیم.

ایشان در ادامه به دستور رهبری در این زمینه اشاره کرده و گفت:

این دستور در شورای عالی فضای مجازی پیگیری شده و به امید خدا مردم شرایط بهتری را لمس خواهند کرد. تا پیش از این نیز مقامات دیگر به مسئله ملی سازی شبکه اینترنت در ایران اشاره کرده و آن را جدی قلمداد کرده بودند. به عنوان مثال آقای ابراهیم رییسی، ریاست قوه قضاییه نیز در طی یک سخنرانی در اصفهان گفت: این نکته درست است، شبکه ملی اگر فعال شود بسیاری از مسائل را حل می‌کند، شبکه ملی اطلاعات یکی از اهدافی است که به شدت دنبال خواهیم کرد و یکی از ضرورت‌های جدی کشور است.

با تمام این موارد کاربران نگران قطع دائمی اینترنت و جایگزین شدن آن با شبکه ملی ارتباطات و اطلاعات هستند. حتی در صورت سرویس دهی مناسب این شبکه به کاربران ایرانی، دسترسی و قطع ارتباط بین‌المللی موجبات نگرانی کاربران بسیاری را فراهم ساخته است. در وضعیت کنونی، مشکلات بسیاری کسب و کارهای اینترنتی را تهدید کرده و به رغم شعار برخی مسئولان، آنها به هیچ وجه در پی بهبود بستر مناسب برای توسعه چنین فرصت‌های شغلی نخواهند بود.

در زمان قطع شبکه اینترنت که در اواخر آبان ماه سال جاری روی داده بود، بسیاری از مقامات وزارت ارتباطات اعلام کردند که سرویس‌های آنلاین داخلی به بخش بزرگی از نیازهای کاربران پاسخ داده و حتی محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات تاکید کرده بود که قطع اینترنت در سراسر کشور فرصتی بود که ادعاهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه اجرای سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات دیده شود اعلام کرد: مشخص شد که با استفاده از شبکه ملی اطلاعات خدمات پایه وجود دارد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که وعده تقویت شبکه ملی اطلاعات توسط رئیس جمهور چطور ما را سرشار (!)‌ از اتباطات کند؟

نوشته وعده تقویت شبکه ملی اطلاعات توسط رئیس جمهور اولین بار در ترنجی پدیدار شد.