طرح جداسازی اینترنت کودکان از اینترنت عمومی در کشور

به نظر می رسد که جدیدترین طرح برای ساماندهی اینترنت در کشور یک طرح باب میل والدین باشد! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره طرح جداسازی اینترنت کودکان از اینترنت عمومی در کشور صحبت کنیم.

طرح جداسازی اینترنت کودکان

یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان فناوری اطلاعات و همچنین بخش فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید محتوا بومی در فضای وب بوده است. در همین راستا دولت طرحی را برای این موضوع در نظر گرفته و قصد دارد تا میزان استفاده مصرف‌کنندگان اینترنت از محتوای داخلی به ۸۰ درصد افزایش دهد. در این بین تولید محتوا برای کودکان هم یکی از مهم‌ترین بخش‌های این حوزه است.

در همین راستا، امیر خوراکیان، معاون فرهنگی اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به وظایف این معاونت گفت:

معاونت فرهنگی اجتماعی و امور محتوایی، در چند حوزه اصلی ماموریت دارد. یک مسئله در حوزه رسانه‌های نوین است، اعم از پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و مباحثی از این قبیل که در قالب رسانه‌های نوین بحث و بررسی می‌شود و آنچه که در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های ملی در کشور لازم است را، پیگیری می‌کنیم.

رسانه‌های نوین، بازی‌های رایانه‌ای، حوزه محتوا با تولید فضای مجازی سالم، مفید و ایمن، صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، خط و زبان فارسی و اقتصاد محتوا موضوعاتی است که ما در حوزه محتوا دنبال می‌کنیم. یک جهت‌گیری دیگر ما، مسائل فرهنگی و اجتماعی موثر بر فضای مجازی است. مثلا در این حوزه ما بحث آموزش را داریم. آموزش به‌ معنای یادگیری‌های رسمی مانند دانشگاه مجازی و یا یادگیری‌های غیررسمی مثلا آموزش آشپزی، هنر و مواردی از این قبیل.

امیر خوراکیان در ادامه سخنان خود به تلاش مرکز ملی فضای مجازی برای تولید محتوای سالم، مفید اشاره کرد. به گفته امیر خوراکیان؛ رسانه‌های نوین، بازی‌های رایانه‌ای، حوزه محتوا با تولید فضای مجازی سالم، مفید و ایمن، صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، خط و زبان فارسی و اقتصاد محتوا موضوعاتی است که ما در حوزه محتوا دنبال می‌کنیم. یک جهت‌گیری دیگر ما، مسائل فرهنگی و اجتماعی موثر بر فضای مجازی است. مثلا در این حوزه ما بحث آموزش را داریم.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به پاک سازی فضای مجازی بیان کرد که سندی در این رابطه تهیه شده و این سند در کمیسیون محتوا در حال بررسی است. یکی دیگر از اقدامات مرکز ملی فضای مجازی، تهیه سند صیانت از کودکان و نوجوانان است که مراحلش تمام شده و در کمیسیون هم تصویب شده و اکنون هم در دستور شورای عالی فضای مجازی برای تصویب قرار دارد.

مرکز ملی فضای مجازی به تهیه این سند به دنبال این است که هم اینترنت کودکان را از اینترنت عمومی جامعه مستقل کند و هم محتوای ویژه‌ای را برای کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت تولید کند. همچنین این طرح امکاناتی را در اختیار والدین و خانواده‌ها می‌گذارد تا با دقتی بیشتری فعالیت‌های کودکانشان را در فضای مجازی کنترل کنند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی در خصوص نحوه اجرای این طرح گفت:

چگونگی فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تولید محتوای مخصوص کودکان هم از این قرار بوده که با وجود عدم نیاز این کار به زیرساخت مستقل، بخشی از یک زیرساخت تعریف‌شده و درواقع وزارت ارتباطات باید امکانات لازم را به‌ ازای این سند تعریف کند. در بسیاری از کشورهای اروپایی هم این موضوع وجود دارد و اینترنت کودکان و نوجوانان و اینترنت خانواده و اینترنت عموم در بعضی از کشورها متفاوت است؛ البته یک اینترنت است اما میزان دسترسی را خود خانواده‌ها انتخاب می‌کنند که بتوانند با شرایط متناسب‌تری مواجه باشند.

البته باید در نظر داشت که در سال‌های اخیر دولت برنامه‌های مختلفی را برای افزایش محتوای بومی در فضای مجازی مطرح کرد و با صرف هزینه‌های هنگفت به دنبال ساخت پیام‌رسان‌های داخلی و موتور جست و جو ملی بود، اما در نهایت هیچ‌کدام از این سرویس‌ها عملکرد مناسبی نداشتند و مورد استقبال قرار نگرفتند.

نظر شما چیست؟ طرح جداسازی اینترنت کودکان اجرایی می شود؟

نوشته طرح جداسازی اینترنت کودکان از اینترنت عمومی در کشور اولین بار در ترنجی پدیدار شد.