گوشی های ایرانی در راه هستند
1 min read

گوشی های ایرانی در راه هستند

به نظر می‌رسد که وزیر ارتباطات پس از اجرای طرح رجیستری، این بار با حمایت از گوشی‌های تولید داخل قصد دارد تغییراتی در بازار ایجاد کند. گفته می شود گوشی های ایرانی در راه هستند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره این مهم صحبت کنیم.

گوشی های ایرانی

ایران

آذری جهرمی، امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان وزارت ارتباطات و صنعت برای توسعه زیست‌بوم تولدی گوشی تلفن همراه هوشمند تولید داخل با اشاره به گرانی گوشی در بازار و پایین آمدن قدرت خرید مردم، عنوان کرد که بسیاری رو به استفاده از گوشی‌های شکسته یا دست دوم آورده‌اند و توانایی خرید گوشی نو را ندارند. او افزود که با استفاده از گوشی دست دوم امنیت کاربران به خطر می‌افتد.

وزیر ارتباطات از طرف دیگر به موضوع بیکاری و ضرورت ایجاد اشتغال اشاره کرد که در همین وزیر ارتباطات تصمیم گرفته است بستری برای تولید گوشی داخلی فراهم کند. او هدف از این عملیات را تولید گوشی با کیفیت و دارای قیمت مناسب به صنعت و ایجاد اشتغال در کشور عنوان کرد. او در ادامه افزود:

دولت 200 میلیارد تومان وام در اختیار اپراتورها برای فروش گوشی تلفن همراه ایرانی قرار می‌دهد. اپراتورها با استفاده از این وام می‌توانند گوشی تولید داخل را به صورت اقساطی در اختیار مردم قرار دهند. در این فرایند، مسئولیت ثبت نام و رساندن گوشی به مصرف کننده توسط اپراتورها انجام می‌گیرد و ارزیابی توان بازپرداخت، توسط پست بانک انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که این رقم توسط پست بانک و بانک مرکزی تأمین می‌شود. جهرمی عنوان کرد که در جهت حمایت از تولید داخل این بار نرخ قطعات واردات مورد نیاز گوشی را کاهش داده تا هزینه تولید کاهش یابد. او اعلام کرد که هم‌اکنون نرخ تعرفه واردات قطعات 15 درصد است اما وزارت صنعت آن را کاهش می‌دهد.

سالانه ۲ میلیون گوشی در کشور تولید می شود

وزیر ارتباطات عنوان کرد که با پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار براینست که ظرف دو سال آینده سالانه ۲ میلیون گوشی موبایل در کشور تولید شود که متوسط قیمت مصرف کننده نیز ۲.۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. او افزود:

براین اساس پیش‌بینی می کنیم یک بازار ۵ هزار میلیاردی برای ۲ میلیون ایرانی با گوشی‌های ارزان قیمت ساخت داخل داشته باشیم. در این راستا فراخون برای همکاری تولید کنندگان اعلام می‌شود و تاکنون ۴ تولید کننده در کشور شناسایی شده است.

تا عید چند مدل گوشی ایرانی به بازار ارائه شود

جهرمی اعلام کرد که محصول یکی از شرکت‌ها برای رونمایی در دهه فجر آماده است. او ابراز امیدواری کرد که پس از اعلام فراخوان، نمونه‌های اولیه تولید داخل در دهه فجر رونمایی شده و تا عید چند مدل گوشی به بازار ارائه شود. او همچنین از تجربه 2 ماهه خود در استفاده از گوشی تولید داخل گفت:

اگر چه کیفیت آن در حد متوسط است، اما کمتر از محصولات بین‌المللی در این رده نیست.

نظر شما چیست؟ آیا آذری جهرمی می تواند این پروژه را موفقت آمیز پیاده کند؟

نوشته گوشی های ایرانی در راه هستند اولین بار در ترنجی پدیدار شد.