انتقام سخت از اینستاگرام هم گرفته خواهد شد؟

دو روز پیش در ترنجی خواندیم که پاک شدن پست های اینستاگرامی مربوط به شهادت سردار سلیمانی توسط اینستاگرام صورت گرفته است. دیشب اما شاهد دلیل حذف پست های شهادت سردار سلیمانی در اینستاگرام از زبان این شبکه اجتماعی بودیم. حالا اما به نظر می رسد قرار است انتقام سخت از اینستاگرام هم گرفته شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

انتقام سخت از اینستاگرام

اینستاگرام

عضو شورای عالی فضای مجازی خواستار اجرای مصوبه الزام فعالیت قانونمند شبکه های اجتماعی خارجی در ایران، به دنبال اقدام اینستاگرام در حذف مطالب مرتبط با شهادت سردار قاسم سلیمانی شد.

در واکنش به اقدام مدیران شبکه اجتماعی اینستاگرام در حذف اکانت‌های ایرانی که در خصوص شهادت سردار قاسم سلیمانی مطالبی منتشر کرده بودند، گفته شد:

شبکه‌های اجتماعی که در اختیار آمریکایی‌ها قرار دارند و مالکیت آنها در سرزمین آمریکا به ثبت رسیده، خود را تابع قوانین آن کشور می‌دانند و قوانین آمریکا و فعالیت این شبکه‌ها با هم سازگاری دارند.

زمانی که رئیس جمهور آمریکا تصمیم به انجام یک ترور می‌گیرد، هرچند این ترور خلاف همه اصول انسانیت و حقوق بشر باشد، اما طبیعتاً فضای مجازی این کشور نیز به پشتوانه این ترور با دولت آمریکا همراهی خواهد کرد.

اقدام اینستاگرام خلاف انتظار نبود

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: این خلاف انتظار نیست که یک ترور انجام شود و پس از آن اینستاگرام، اخبار مرتبط با محکومیت آن را حذف نکند و یا اکانت‌های مربوط به ترورشونده و یا حامیان شهید عزیز و قهرمان ما را از دسترس خارج نکند.

وی با بیان اینکه سازگاری دو بال رسانه‌ای فضای مجازی و بال نظامی گری از یک جا نشات می‌گیرد، اضافه کرد: اما ما باید تکلیف خود را در این زمینه مشخص کنیم.

«انتقام سخت» در فضای مجازی هم باید اتفاق بیافتد

وی با اشاره به واکنش‌ها در خصوص شهادت سردار سلیمانی و تاکید بر «انتقام سخت» گفت: اگر می‌گوییم باید «انتقام سخت» بگیریم و یا اگر می‌گوییم قهرمان ما را شهید کردند و ما باید پاسخ کوبنده بدهیم، این پاسخ کوبنده نباید فقط در حوزه نظامی و زمینی باشد؛ بلکه باید در حوزه فضای مجازی نیز این اتفاق بیافتد.

جلیلی با اشاره به انتشار محتوا از سوی تمامی ایرانیانی که قهرمانشان را از دست دادند و عزادار هستند، گفت: همه باید از نظر محتوایی، عقاید خود را در محکوم کردن این اقدام جنایتکارانه آمریکا انتشار دهند. اما مهم این است که حکومت، دولت و شورای عالی فضای مجازی نیز در این زمینه تصمیم قاطعی بگیرند.

بلاک اینستاگرام

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه اینستاگرام عملاً به شکل کاملاً واضح دست خود را پشت سر ترور سردار قاسم سلیمانی قرار داده و حامی رسانه‌ای و فضای مجازی این ترور شده است، گفت: مدیران این شبکه اجتماعی به هیچ عنوان شرمی بر خود قائل نبوده، اقدامشان را خلاف ندانسته و حق طبیعی خود می‌دانند؛ بر این اساس پیشنهاد بنده این است که ما نیز حق طبیعی خودمان بدانیم که این شبکه اجتماعی خارجی، باید به قوانین مصوب ما احترام بگذارد.

وی با بیان اینکه این شبکه اجتماعی خارجی در فضای مجازی ما در حال فعالیت است و بیش از ۵۰ درصد پهنای باند مصرفی ما را در اختیار دارد، افزود: دولت و مسئولان جمهوری اسلامی نباید بگذارند فعالیتی خلاف مصوبات شورای عالی فضای مجازی درباره فعالیت این شبکه اجتماعی شکل بگیرد.

فعالیت اینستاگرام ملزم به اخذ مجوز شود

جلیلی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی در کشور، تاکید کرد: این مصوبه خیلی ساده است و حداقل انتظار این است که یک شبکه اجتماعی خارجی، مجوز بگیرد و سپس در فضای مجازی ما فعالیت کند. (که مشخصا این اتفاق صورت نگرفته و به معنی فیلترینگ اینستاگرام خواهد بود)

وی تاکید کرد: مجوز گرفتن به معنای احترام به قوانین کشور بوده و در همه جای دنیا حداقل انتظار این است که کسی که می‌خواهد در کشور و سرزمینی فعالیت کند باید مجوز بگیرد و به قوانین داخلی آن کشور احترام بگذارد و پاسخگوی برخی اتفاقات باشد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در این زمینه بحث عدم فعالیت مطرح نیست؛ ادامه داد: بلکه بحث اخذ مجوز است و به نظر می‌رسد باید از وزیر ارتباطات بخواهیم که با توجه به عقبه رسانه‌ای شبکه اجتماعی دشمن در ترور سردار قاسم سلیمانی، احترام به خون شهید را حداقل معادل این بداند که هیچ فعالیت فضای مجازی خارجی در خاک ما بدون اخذ مجوز انجام نشود.

وی با تاکید بر اینکه مصوبه سال ۹۴ شورای عالی فضای مجازی در خصوص این الزام باید اجرا شود، خاطرنشان کرد: در وهله اول این مصوبه را برای فعالیت اینستاگرام در ایران که پهنای باند قابل توجهی از کشور ما را در اختیار دارد و به صورت آشکارا پشت صحنه این ترور را مدیریت و حمایت کرده است، عملیاتی کنیم.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید اینستاگرام فیلتر می شود؟

نوشته انتقام سخت از اینستاگرام هم گرفته خواهد شد؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.