اولتیماتوم حقوقی سازمان فناوری اطلاعات به سامسونگ
1 min read

اولتیماتوم حقوقی سازمان فناوری اطلاعات به سامسونگ

تقریبا یک ماه پیش بود که در ترنجی درباره محدود شدن گلکسی استور سامسونگ برای کاربران ایرانی از ۶ اسفند ۹۸ نوشتیم. امروز اما شاهد اولتیماتوم حقوقی سازمان فناوری اطلاعات به سامسونگ هستیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

اولتیماتوم حقوقی سازمان فناوری اطلاعات به سامسونگ

گلکسی استور سامسنگ

این مساله در حالی در حوزه فناوری اطلاعات کشورمان اتفاق افتاده است که ما پیش از این در ماجرای پیام‌رسان‌ها و شبکه ملی اطلاعات مباحث متعدد و مشکلات بسیاری را داشته‌ایم. این موضوع را با مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات کشور در میان گذاشتیم و محمدجعفر نعناکار، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات کشور در واکنش به تصمیم اخیر شرکت سامسونگ در ایجاد محدودیت برای مشترکان و خریداران در خرید اپلیکیشن‌های ایرانی گفت:

«سامسونگ گلکسی‌مارکتی (منظور گلکسی استور است) دارد که در آنجا اعلام کرده‌اند پرداخت‌های ریالی با مشکل مواجه می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد شما نمی‌توانید خرید کنید.

مکاتباتی در این حوزه در حال انجام است تا اولتیماتوم حقوقی به شرکت سامسونگ داده شود که بدانند این خلاف سیاست‌های بازار ایران است. البته هنوز پاسخی به مکاتبات ایران نداده‌اند و شخصا نمی‌دانم این مکاتبات به دست‌شان رسیده است یا خیر، اما اگر قصد همراهی با ایران را نداشته باشند و بخواهند به این مدل رفتارشان ادامه دهند، ما هم عکس‌العمل لازم را در قبال اتباع کره‌ای که از سوی شرکت سامسونگ در ایران فعالیت می‌کنند و نیازمند تمدید مجوز اشتغال هستند، نشان می‌دهیم و آن را لغو می‌کنیم. اکنون اعطای مجوز اتباع خارجی در حوزه فناوری اطلاعات با مرکز حقوقی سازمان فناوری اطلاعات است.

بنابراین اگر این افراد بخواهند چنین مشکلاتی را برای کابران ایرانی ایجاد کنند، قطعا اجازه نخواهیم داد با همین رویه فعلی به فعالیت‌شان در بازار ایران ادامه دهند. ما بازار خوبی را در اختیار سامسونگ قرار دادیم و اگر این شرکت بخواهد محدودیت‌های اینچنینی را برای کاربران اعمال کند، قطعا ما هم برای محصولاتی که در کشور دارند، محدودیت ایجاد می‌کنیم. سامسونگ بازار مناسبی را به میزان ۵۰ درصد در حوزه موبایل و تبلت در اختیار دارد. از طرفی بازارهای مختلفی در ایران وجود دارد که هم به لحاظ کیفیت و هم قیمت با سامسونگ رقابت دارند و در صورت اعمال محدودیت از سوی این شرکت، با شرکت‌های دیگر وارد مذاکره می‌شویم و سهم بازار را به شرکت‌های دیگر اختصاص می‌دهیم.»

محدود شدن گلکسی استور سامسونگ برای کاربران ایرانی از ۶ اسفند ۹۸

نعناکار در ادامه تعاملات پشت پرده میان شرکت سامسونگ و گوگل را برای شناسایی اپلیکیشن‌های ایرانی رد کرد و گفت:

«اپل سیاست‌های آمریکایی‌ها را جلو می‌برد و سیاست شرکت‌های شرقی مانند سامسونگ به سختگیری آنها نیست، از طرفی محصولات سامسونگ در داخل ایران از رقیبان متعددی برخوردار است، علاوه بر این در ایران، ما کافه‌بازار، مایکت، کندو، چارخونه و دیگر مارکت‌های ایرانی را داریم، بنابراین اگر بخواهند چنین اقدامی انجام دهند، به خودشان بیشتر ضربه می‌خورد و برای ایران جای نگرانی وجود ندارد.

به خاطر اینکه امنیت روانی کاربران تامین شود، به آنها از منظر حقوقی اولتیماتوم داده‌ایم که در این مساله تجدیدنظر کنند و قطعا فضا مانند تحریم اپل نخواهد بود، چراکه اینها به دنبال به دست آوردن چنین بازار بزرگی در خاورمیانه هستند و به اصطلاح من چنین قماری را در این حوزه انجام نمی‌دهند.»

در پایان باید گفت در کنار همه تعاملات حقوقی و فنی که در این حوزه انجام شده است، امیدواریم مسئولان رایزنی‌های مناسبی را انجام دهند که شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که سامسونگ با این اولتیماتوم از تصمیم خود بازخواهد گشت؟

نوشته اولتیماتوم حقوقی سازمان فناوری اطلاعات به سامسونگ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.