بررسی سیستم عامل ویندوز ۱۰ و ۲ موفقیت بزرگ آن

سیستم عامل ویندوز یکی از محبوبترین و معروفترین سیستم عامل ها می باشد. همانطور که می دانید وظیفه سیستم عامل مدیریت پردازنده ها ، مدیریت حافظه ، مدیریت ورودی و خروجی سیستم ، رابط کاربری و … می باشد. در این دنیای بزرگ حوزه آی تی دانلود ویندوز 10 نسبت به سایر سیستم عامل ها پیشی گرفته است. چرا که کار کردن با این سیستم عامل بسیار ساده بوده و نسبت به سایر سیستم عامل ها مانند مکینتاش و لینوکس در دسترس تر است.

حال به پاسخ این سوال می پردازیم که چرا ویندوز؟ علت این نامگذاری این است که تمامی برنامه ها و صفحات در این سیستم عامل به صورت پنجره ای باز می شوند. به همین علت آن را windows (معادل فارسی آن پنجره) نامگذاری کرده اند. اگر به گذشته شرکت مایکروسافت بازگردیم اولین سیستم عامل آن سیستم عامل ویندوز ۱ بوده است که تنها رابطی بین داس و کاربر می باشد و می توان گفت که سیستم عامل کاملی نبوده است. سپس به تولید ویندوز ۲ ، ویندوز ۹۵ ، ویندوز ۹۸ ، ویندوز ۲۰۰۰ ، ویندوز XP ، ویستا ، ویندوز 7، ویندوز ۸ ، و در نهایت سیستم عاملی که در اکثر پی سی ها و لپ تاپ های ما نصب است یعنی Windows 10 پرداخته است.

محبوبترین ها و منفورترین ها

در بین این پروژه های بزرگ شرکت مایکروسافت ویندوز ویستا یک شکست بزرگ برای این شرکت بود. با اینکه این شرکت حدود ۶ سال برای طراحی آن زمان گذاشته بود اما از سمت کاربران استقبال خوبی از آن نگردید. از علل آن می توان اجرا شدن آن فقط بر روی سیستم های جدید و کنترل بر روی حساب کاربری اشاره کرد.

از آن سمت شرکت مایکروسافت دو پروژه بسیار موفق را برای خود ثبت نموده است. که یکی از آن ها window 7 می باشد. این سیستم عامل هفتمین سری سیستم عامل های این شرکت می باشد. سیستم عامل دیگری که با استقبال خوبی مواجه شد ویندوز ۱۰ است. به طوری که سالیان بسیار زیادی عبارت دانلود ویندوز 10 از ترند های گوگل بود و میزان سرچ قابل توجهی داشته و دارد.

بررسی سیستم عامل ویندوز 7 و علل محبوبیت

ویندوز 7 هفتمین سیستم عامل تولید شده توسط شرکت مایکروسافت و یا همان سیستم عامل ویندوز می باشد. این سیستم عامل اولین بار در تاریخ ۲۲ اکتبر سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه گردید و برای استفاده انواع کامپیوتر های شخصی شامل سیستم های خانگی و اداری می باشد. در ویندوز 7 نحوه پردازش و مدیریت پردازنده های چند هسته ای بهبود بخشیده شد و در نتیجه کاربران شاهد سرعت بالاتر در پردازش امور روزمره بودند. همچنین این سیستم عامل از لحاظ امنیتی بسیار قوی تر از نسخه های پیشین خود گشت به طوری که نفوذ به آن بسیار سخت بود.

ویرایش های مختلف جهت دانلود ویندوز 7

ویندوز 7 در شش ویرایش مختلف و سه نسخه Home Premium و Professional و Ultimate در بازار جهت خرده فروشی عرضه شد. همچنین تمام این شش نسخه جهت دانلود ویندوز 7 موجود می باشند. تمامی ویرایش های windwos 7 از پردازنده های ۳۲ بیتی و به جز ویرایش استارتر آن تمامی آن ها از پردازنده های ۶۴ بیتی پشتیبانی می نمایند.

در واقع می توان گفت ویندوز سون یکی از بزرگترین موفقیت های شرکت مایکروسافت می باشد. ظاهر در ویندوز 7 بسیار بهتر شده بود و کاربران احساس رضایت بیشتری نسبت به این موضوع داشتند. وضعیت سرچ و جست و جو در فایل های سیستم تغییرات بسیاری کرده بود. سرعت جست و جو افزایش یافته و نتایج مطلوب تری به کاربر نمایش داده می شد.

کلید های میانبر زیادی به این سیستم عامل اضافه شد. در نتیجه کاربران با سرعت بیشتری می توانستند از کامپیوتر خود استفاده کنند. این کلید های میانبر شامل فرایند جابجایی و انتقال بین پنجره ها ، زوم کردن روی صفحه و … می باشد.

فاصله بین موفقیت اول و دوم ، ویندوز 8

شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۱۲ ویندوز ۸ را در بازار عرضه کرد. این سیستم عامل علاوه بر کامپیوتر های شخصی و اداری قابل استفاده بر روی تبلت ها هم بود. در این سیستم عامل دیگر خبری از منوی استارت محبوب گذشته نبود و به جای آن مایکروسافت رابط کاربری مترو کمک گرفته بود. بدین صورت که در صفحه شروع همانند ویندوز فون ها کاشی هایی از برنامه های موجود در سیستم را نمایش می داد. این موضوع بسیاری از کاربران ویندوز را ناراحت کرد و با انتقادات بسیاری همراه شد و. آن طور که انتظار می رفت از این سیستم عامل استقبال نگردید. حتی می توان گفت که بسیاری از کاربران ماه های اول در استفاده از این سیستم عامل گنگ بوده و قادر به استفاده درست از آن نبودند. سپس مایکروسافت نسخه دیگری از سیستم عامل ویندوز 8 را ارائه کرد که این موضوع برطرف گردید. هر دوی این نسخه ها از وبسایت ایزی پی سی ، سایت دانلود برنامه قابل دانلود می باشد.

بعد از این بروزرسانی که ویندوز 8.1 نام داشت کاربران بسیار زیادی به سراغ این نسخه جدید آمدند که این اتفاق بخشی از شکست قبلی مایکروسافت را بهبود بخشید. با این حال این شرکت، این شکست را به طور کامل احساس کرد تا در ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ به فکر ارائه و تولید سیستم عاملی جدید پرداخت.

ویندوز 10 موفقیتی دوباره

ویندوز ۱۰ که آخرین نسخه از سیستم های عامل شرکت مایکروسافت می باشد در سال ۲۰۱۴ ارائه گردید. این سیستم عامل برای رایانه های شخصی و اداری ، لپ تاپ ، تلفن هوشمند و تبلت می باشد. به گفته ساتیا نادلا مدیر عامل شرکت مایکروسافت این شرکت بعد از ویندوز 10 سیستم عامل دیگری تولید نخواهد کرد.

در این نسخه از سیتسم عامل ویندوز رابط کاربری بسیار بهبود بخشیده شد. منوی استارت گذشته با کاربری بهتر و امکانات بیشتر بازگشت. سیستم عامل به طور کلی سبک تر شده سرعت عمل آن بسیار بهتر از قبل شد. همچنین دستیار شخصی مایکروسافت به نام کورتانا با این سیستم عامل تلفیق گردید. به طوری که با دانلود ویندوز 10 دستیاری هوشمند جهت یادآوری مسائل، اجرای برنامه، انجام محاسبات، جست و جو، شناسایی آهنگ و … خواهید داشت. این سیستم عامل مانند سایر نسخه های ویندوز ولی بر خلاف windwos 8 با رنگ آبی ارائه شد. (رنگ ویندوز ۸ بیشتر نارنجی و زرد بود). البته این رنگ آبی به مراتب بهتر بود و کمتر چشم را خسته می کرد.

از دیگر ویژگی های windwos 10 بروزرسانی های امنیتی آن می باشند. دیفندر آن که دیگر فرقی با آنتی ویروس های موجود در بازار ندارد از امنیت بالایی برخوردار است و همچنین منابع کمتری (سی پی یو، رم و حافظه) نسبت به آنتی ویروس هایی مانند نود و یا مک کافی مصرف می کند. البته از نکات منفی آن عدم توانایی جلوگیری از بروز رسانی های پی در پی آن می باشد. این موضوع کاربرانی را که از سرعت اینترنت مناسبی برخوردار نیستند ناراحت کرده است.

ویژگی های ویندوز 10

در این سیستم عامل کاربران می توانند دسکتاپ های مجازی ساخته و از چندین دسکتاپ استفاده نمایند. همچنین کاربرانی که لپ تاپ های آن ها دارای حسگر اثر انگشت می باشد می توانند به جای استفاده از پسوورد از اثر انگشت خود جهت باز کردن قفل لپ تاپ استفاده نمایند. مدیریت نوتیفیکیشن ها بسیار ساده تر شده و کاربر راحت تر می تواند آن ها را مشاهده نماید. همچنین در این سیستم عامل از مرورگر جدیدی به نام مایکروسافت اج رونمایی شد که بسیار بهتر از اینترنت اکسپلورر بود.

با توجه به تمام قابلیت های ذکر شده شما نیز با دانلود ویندوز 10 و پیوستن به این خانواده بزرگ سیستم عامل های مایکروسافت از دنیای کامپیوتر لذت بیشتری ببرید. این سیستم عامل روزانه تعداد دانلود بسیار بالایی دارد و کاربران بسیاری از آن در حال استفاده می باشند.

جمع بندی

به طور کلی سیستم عامل های سری ویندوز بیشترین میزان نصب و استفاده را دارند. بعد از آن مکینتاش و لینوکس در جایگاه های بعدی قرار دارند. در بین ویندوز ها، windows 10 پرطرفدارترین می باشد که با توجه به موارد ذکر شده در بالا این موضوع قابل پیش بینی بوده است. در جایگاه بعدی ویندوز 7 می باشد که با وجود اینکه از ارائه اولیه آن بیش از ۱۰ سال گذشته است ولی همچنان طرفداران خود را دارد.

نوشته بررسی سیستم عامل ویندوز ۱۰ و ۲ موفقیت بزرگ آن اولین بار در ترنجی پدیدار شد.