نت بلاکس گزارش فیلترشدن وب سایت ویکی پدیا فارسی در ایران را منتشر کرد
1 min read

نت بلاکس گزارش فیلترشدن وب سایت ویکی پدیا فارسی در ایران را منتشر کرد

امروز نت بلاکس گزارش فیلترشدن وب سایت ویکی پدیا فارسی در ایران را منتشر کرد. البته با بررسی ما در ترنجی باید بگوییم که این اختلال در وب سایت ویکی پدیا فارسی تقریبا برای نیمی از کاربران رخ داده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

فیلترشدن وب سایت ویکی پدیا فارسی

فیلترشدن وب سایت ویکی پدیا فارسی

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یکی از مسئولان این وبسایت نوشت که مسدود شدن صفحه فارسی ویکی‌پدیا در ارتباط با فوت یک عضو شورای تشخیص مصلحت نظام بر اثر کرونا بوده است.

نت‌بلاکس که یکی از وبسایت‌های معتبر پایش اینترنتی است روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند اعلام کرد مختل شدن دسترسی به ویکی‌پدیای فارسی در پیوند با شیوع کرونا در ایران بوده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از یکی از مسئولان این وبسایت نوشت که مسدود شدن صفحه فارسی ویکی‌پدیا در ارتباط با فوت یک عضو شورای تشخیص مصلحت نظام بر اثر کرونا بوده است.

سید محمد میرمحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از شخصیت‌های نزدیک به رهبر بامداد دوشنبه ۱۲ اسفند بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درگذشت.

به نوشته نت‌بلاکس، اختلال در دسترسی به ویکی‌پدیای فارسی در ایران پس از فوت میرمحمدی آغاز شده و در سراسر کشور نیز اعمال شده است. نت‌بلاکس در توضیح فنی این اختلال نوشته است که دولت ایران برای فیلتر کردن این وبسایت از همان مکانیسمی استفاده کرده که در فیلترینگ توییتر و فیس‌بوک به کار برده است. شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک پس از رویدادهای سال ۱۳۸۸ در ایران فیلتر شده و هنوز باز نشده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول «برخی کاربران ایرانی» می‌نویسد که دسترسی به ویکی‌پدیای فارسی از شامگاه دوشنبه، ۱۲ اسفند با اختلال همراه بوده است. با این حال برخی دیگر از شهروندان ایرانی توانسته‌اند ویکی‌پدیای فارسی را روی موبایل باز کنند.

ویکی پدیا فارسی برای شما در دسترس است؟

نوشته نت بلاکس گزارش فیلترشدن وب سایت ویکی پدیا فارسی در ایران را منتشر کرد اولین بار در ترنجی پدیدار شد.