اینترنت اشیا و شهر هوشمند چگونه زندگی ما را تغییر داده‌اند؟

مردم به دلایل متعددی مانند توسعه‌یافتگی، فرصت‌های شغلی بهتر و بیش‌تر و سبک زندگی پیشرفته‌تر، اغلب تمایل دارند در شهرها زندگی کنند. با ادامه‌ی روند مهاجرت و افزایش شدید جمعیت شهرنشینان، لازم است شهرها بهینه‌تر شوند تا پاسخگوی نیاز همه‌ی ساکنان خود باشند. شهر هوشمند، همان چیزی است که این توسعه‌یافتگی را فراهم می‌آورد و زندگی دلنشینی برای ساکنان شهرها رقم می‌زند. در ادامه رابطه‌ی تنگاتنگ اینترنت اشیا و شهر هوشمند را بررسی می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و متنوع‌تر درباره اینترنت اشیا و شهر هوشمند، می‌توانید به وبسایت فنولوژی، رسانه تخصصی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، مراجعه نمایید.

شهر هوشمند چیست؟

یک شهر هوشمند، از تجهیزات مختلف اینترنت اشیا مانند سنسورهای متصل به یکدیگر، چراغ‌های روشنایی و تجهیزات هوشمند دیگر، استفاده می‌کند تا داده‌های مختلفی را از مناطق متعدد شهری جمع‌آوری کند. این داد‌ه‌ها در راستای بهبود زیرساخت‌ها و سرویس‌های عمومی استفاده می‌شوند. در ادامه، شیوه‌ی عملکرد این شهرها هوشمند را توضیح می‌دهیم.

معماری و زیرساخت هوشمند

مهندسان و مدیران ساخت‌وساز در سراسر دنیا، تلاش دارند تا با به کارگیری اینترنت اشیا در سازه‌های خود، هزینه‌ها را کاهش دهند و کیفیت سازه‌ها را بهتر کنند. بر اساس پژوهش‌ها، حدود 60 درصد مدیران ساختمان‌ها در ایالات متحده، با فناوری اینترنت اشیا آشنایی دارند و 43 درصد آن‌ها معتقدند، اینترنت اشیا در آینده‌ای نزدیک، نحوه عملکرد آن‌ها را شکل می‌دهد و مدیریت می‌کند.

یکی از حوزه‌هایی که مدیران ساختمان‌ها با رو آوردن به آن می‌توانند صرفه‌جویی زیادی کنند، استفاده از لامپ‌های LED است. از حوزه‌های دیگر می‌توان به آسانسورها اشاره کرد. بر اساس پژوهش‌های شرکت IBM، در سال 2010، مردم ساکن نیویورک، حدود 22.5 سال در صف آسانسور منتظر بوده‌اند! آسانسورهای هوشمند، راه حلی برای رفع این معضل هستند.

یکی از مهم‌‌ترین موضوعات در شهر هوشمند، بحث شبکه هوشمند یا smart grid است. اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرده است تا سال 2020، 72 درصد مردم اروپا از وسایل سنجش هوشمند مصرف برق و 40 درصد آن‌ها از وسایل هوشمند سنجش مصرف گاز استفاده خواهند کرد. یکی از نمونه‌های موفق smart grid، شهر آمستردام در هلند است. در این شهر، خانه‌های دارای پنل خورشیدی و منبع ذخیره‌سازی متصل به شبکه هوشمند هستند. منابع ذخیره‌سازی در ساعات پیک مصرف می‌توانند نیاز ساختمان را برطرف کنند و فشار را از شبکه‌ی توزیع برق بردارند. شبکه هوشمند همچنین صاحبان خانه‌ها را قادر می‌سازد انرژی تولیدشده به واسطه‌ی پنل‌های هوشمند را به شبکه بفروشند.

پروژه‌های شهر هوشمند و کاربرد اینترنت اشیا در آن‌ها

اگر هنوز هم با اینترنت اشیا (IoT) آشنایی ندارید (!)، به مقاله اینترنت اشیا چیست به زبان ساده وبسایت فنولوژی مراجعه کنید تا با زبانی ساده و روشن، با این مفهوم پراهمیت این روزهای تکنولوژی، آشنا شوید. مثال شهر آمستردام، تنها یکی از صدها مثال شهرهای پیش‌رو در حوزه شهر هوشمند بود. اتحادیه اروپا، شهرهای عضو خود را به شدت ترغیب می‌کند تا در راستای هوشمندسازی شهرها اقدام نمایند و 365 میلیون یورو نیز به این کار اختصاص داده است. شهر پاریس برنامه‌ای برای هوشمندسازی ناوگان خود در سال 2011 با نام Autolib آغاز کرده است. طی این برنامه، 3000 خودرو به ناوگان حمل‌ونقل شهر پاریس اضافه شدند. این خودروها مجهز به GPS هستند و رانندگان آن‌ها می‌توانند از طریق داشبوردی هوشمند، پارکینگ رزرو کنند.

شهر لندن، به تازگی برنامه‌ای برای هوشمندسازی پارکینگ‌ها آغاز کرده است تا معضل اتلاف بیهوده‌ی وقت برای پیدا کردن جای پارک را حل کند. این موضوع به کاهش ترافیک‌های شهری نیز کمک می‌کند. انگلستان در تلاش است تا برنامه‌های استفاده از ماشین‌های الکتریکی و دوچرخه‌های اشتراکی را نیز دنبال کند. کپنهاگ به عنوان یکی دیگر از شهرها پیشرو، از سنسورهایی برای مانیتور لحظه‌ای ترافیک دوچرخه‌ها استفاده می‌‌کند. داده‌های جمع‌آوری‌شده به وسیله‌ی این سنسورها کمک زیادی در بهبود مسیرهای دوچرخه‌سواری شهری می‌کند. بیش از 40 درصد ساکنان کپنهاگ، از دوچرخه به عنوان وسیله‌ی حمل‌ونقل استفاده می‌کنند.

آمریکای شمالی، در عین توسعه‌یافتگی و تمرکز 80 درصدی جمعیت در مراکز شهری، هنوز از برنامه‌های شهر هوشمند عقب است. البته در سال‌های اخیر، برنامه‌های متعددی برای هوشمندسازی شهرها به خصوص در زمینه امنیت عمومی و ترافیک در حال اجراست. شهر نیویورک از تکنولوژی‌های تشخیص اسلحه در مراکز پلیس استفاده می‌کند و شهرهای دیگر نیز مایلند از این فناوری استفاده نمایند. سن‌دیگو نیز برای مدیریت ترافیک، از دوربین‌های به هم متصلی در کنار چراغ‌های راهنمایی و رانندگی استفاده می‌کند.

بهترین تکنولوژی ارتباطی برای شهر هوشمند چیست؟

از اولین ملزومات ضروری یک شهر هوشمند، زیرساخت ارتباطی پرسرعت و قابل اطمینان است. نسخه‌‌ی واحدی برای همه‌‌ی شهرها نمی‌‌توان تجویز کرد؛ اما فناوری LPWAN، یکی از فناوری‌‌های بی‌‌نظیر است که با توجه به هزینه کم آن، قابل استفاده در اکثر مناطق است. برخی از تکنولوژی‌‌های ارتباطی دیگر عبارتند از:

  • LTE Cat M
  • NB-IoT
  • LoRa
  • بلوتوث

پیشرفت‌‌های شکل گرفته در فناوری 5G، زمینه را برای پیشرفت هر چه بیش‌‌تر شهرهای هوشمند فراهم کرده است.

آینده‌ی اینترنت اشیا و شهر هوشمند

پتانسیل شهرهای هوشمند بی حد و مرز است! رشد این شهرها در سال‌های آینده نیز دوچندان می‌شود و شتاب می‌گیرد. چشم هوشمند، یکی از پروژه‌های آینده‌ی شهر هوشمند است. این پروژه به پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ی شرکت گوگل با نام Glass شبیه است. چشم هوشمند به سنسورهای هوشمند متعدد، WiFi و بلوتوث مجهز شده است تا امکانات مختلفی را بدون پرت کردن حواس جلوی چشم ما قرار دهد. این تکنولوژی خواندن پیام‌ها و کارهای متعدد دیگری را امکان‌پذیر می‌‌کند.

نتیجه‌گیری

اینترنت اشیا در آینده، راهکارهای هوشمند متعددی در تمام حوزه‌ها مانند ساخت‌وساز، مد و فشن، رستوران‌ها، سلامتی، آموزش و …، در اختیار ما قرار خواهد داد. شهر هوشمند پلتفرمی یکپارچه به ساکنان ارائه می‌دهد تا بتوانند هوشمندتر زندگی کنند. نوآوری باز (open innovation) تحفه‌ای است که شهر هوشمند برای ساکنان خود به ارمغان می‌آورد. در سایت فنولوژی، رسانه‌ی تخصصی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، مطالب متنوع‌تری در مورد شهر هوشمند و اینترنت اشیا بخوانید.

نوشته اینترنت اشیا و شهر هوشمند چگونه زندگی ما را تغییر داده‌اند؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.