1 min read

آشنایی سریع با خانواده نه چندان متفاوت دنا

دنا و مدل‌های مختلف و تیپ‌های متفاوتش نهایت تلاش ایران‌خودرو در راستای تولید خودرویی ملی است. فارغ از اینکه این تلاش تا چه حد به هدف نزدیک شده، تغییراتی که هربار ایران‌خودرو برای رفع معایب و نواقص تولید ملی‌اش بر آن اعمال کرده، جالب و مورد توجه است . گاهی هم این تغییرات در جهت تکمیل کاستی‌های این تولید بوده، کاستی‌هایی که در عصر حاضر روی پایین‌ترین سطح خودروهای تولیدی جهان نیز نمی‌بینیم نتیجه همه این تلاش‌ها تولید خودروهای متعددی با نام دنا به علاوه پسوند یا پیشوندی دیگر بوده است.

فیس‌لیفت‌های کاملا مشابه

خودروهای دنا در چهار مدل دنا EF7، دناپلاس، دناپلاس توربو و دناپلاس اتوماتیک تولید شده‌اند. همه آن‌ها بر روی پلتفرم محبوب ایران‌خودرو یعنی پلتفرم ۴۰۵ سوار شده‌اند و زیر کاپوت همه موتور معروف و ملی EF7 که همان موتور سمند بوده جا خوش کرده است. دنا EF7 که اولین سری خودروهای دنا بود، ظاهری بهتر از سمند و سورن و پدرش ۴۰۵ داشت، اما همچنان ناهماهنگی‌هایی در آن دیده می‌شد. معایب دیگری مانند مشکلات برقی دنا، ایران‌خودرو را بر آن داشت تا نسخه فیس‌لیفت آن یعنی دناپلاس را ارائه کند. البته این فیس‌لیفت با کمترین تغییرات ظاهری عرضه شد. تنها با دقت زیاد تفاوت‌هایی در طراحی چراغ‌ها، شیشه سرنشینان عقب و انحنای بدنه در زاویه‌های بغل می‌توان دید. علاوه بر این، چراغ‌های جلوی دناپلاس به دی‌لایت مجهز شده‌اند.

طراحی داخلی نیز کاملا شبیه به هم است. تفاوت دیگر ۲ خودرو، سیستم قطع خودکار بنزین هنگام تصادف است که در دناپلاس می‌بینیم. اما پس از دناپلاس، دناپلاس توربو گزینه‌ای بود که توسط ایران‌خودرو به عنوان قوی‌ترین دنا عرضه شد. این خودرو که حامل همان موتور EF7 بوده، مجهز به توربوشارژ شده است. نتیجه این تغییر کاهش زمان صفر تا صد خودرو از ۱۳.۵ ثانیه به ۱۰.۵ ثانیه بوده و افزایش قدرت از ۱۱۵ به ۱۵۰ اسب بخار است. همچنین گشتاور آن از ۶۰۰۰ دور در دقیقه به ۲۲۰۰ دور کاهش داشته است. دناپلاس توربو در بخش طراحی بدنه و کابین و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی فرق چندانی با دناپلاس ندارد. رینگ‌های پهن‌تر، روکش چرمی قرمزرنگ فرمان و طراحی سردنده، تنها تفاوت‌های ظاهری ۲ خودرو است.

پس از استقبال عمومی از خودروهای دنده اتوماتیک چینی، ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا گزینه گیربکس اتوماتیک را هم روی میز انتخاب دنا بگذارد. بنابراین این کارخانه ایرانی اقدام به تولید دناپلاس اتوماتیک کرد. البته این اقدام چندان مثبت نبود، چرا که گیربکس اتوماتیک دنا هماهنگی چندانی با موتور ندارد و انتخاب ضرایب تعویض دنده در آن به خوبی صورت نگرفته است. دناپلاس دنده اتوماتیک از جهات دیگر تفاوتی با دنا پلاس ندارد. چندی پیش در محافل خبری به گوش می‌رسید که ایران‌خودرو قصد دارد با تولید دناپلاس توربوی هیبریدی، پکیج تولیدات دنا را تکمیل کند، اما عامل تحریم‌ها و فشار ناشی از آن بر کمپانی‌های خودروسازی از یک سو و بی‌برنامگی و سوءمدیریت در خودروسازی‌های داخلی از سوی دیگر باعث شدند تا این خبر تنها در حد شنیده‌ها باقی بماند.

بد نیست بدانید دنای EF7 را نیز در ۲ تیپ یک و دو در بازار می‌بینیم که تفاوت آن‌ها تنها در رنگ‌ تریم داخلی است. تیپ یک تریم تک رنگ و تیپ ۲، تریم دو رنگ دارد. این را هم می‌توان از عجایب خاص ایران‌خودرو به شمار آورد. در راستای همین عجایب باید اضافه کرد که دناپلاس هم ۲ تیپ یک و دو دارد. درواقع ایران خودرو یک سال پس از تولید دناپلاس یعنی در سال ۹۷ اقدام به حذف برخی آپشن‌ها مانند ایربگ‌های جانبی و سانروف از این خودرو کرد. آخرین نمونه از دنا که در دی‌ماه سال ۹۸ ثبت سفارش شده و به وعده ایران‌خودرو در شهریور ۱۴۰۰ وارد بازار می‌شود، دناپلاس توربو اتوماتیک است. در divar.ir می‌توانید آگهی‌های گذاشته شده از این ۴ مدل دنا را ببینید.

کدام دنا را بخریم؟

اگر به قیمت دنا دیوار نیم‌نگاهی بیندازید، به این نتیجه می‌رسید که قیمت هیچ‌یک از آن‌ها نسبت به کیفیت و امکانات‌شان واقعی نیست. اما این حقیقتی است که در کل بازار خودروی کشور اعم از داخلی و خارجی حاکم است. دنا در کل دارای معایبی مانند فضای کم کابین و عایق‌بندی است. براساس نظر کاربران، دناپلاس و دنا EF7 نسبت به تولیدات داخلی، خودروی مورد قبولی به شمار می‌رود. در اینجا به دلایلی که در بالا ذکر شد، نسخه اتوماتیک دناپلاس توصیه نمی‌شود. برای تخمین عملکرد دناپلاس توربوی اتوماتیک هم باید تا سال ۱۴۰۰ صبر کرد. اگر وعده‌های ایران‌خودرو مثل همیشه غیرقابل اعتماد نباشد. دنا EF7 در نسخه‌های اولیه دارای مشکلات برقی متعدد بوده، بنابراین اگر قصد خرید نمونهٔ کارکرده آن را دارید به این نکته دقت لازم را داشته باشید. همچنین یادتان باشد که نسخه‌های اولیه این اتومبیل از موارد فول آپشن هستند و در دسته EF7 تیپ ۲ محسوب می‌شوند.

نوشته آشنایی سریع با خانواده نه چندان متفاوت دنا اولین بار در ترنجی پدیدار شد.