راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

در بین تنوع بالایی که ماشین‌های ظرفشویی دارند، انتخاب ظرفشویی مناسب، کار دشواری است. ماشین‌های ظرفشویی قابلیت شستن انواع ظروف را دارند و حتی این کار را بهتر و تمیزتر از انسان‌ها انجام می‌دهند. این که کدام یکی از آن‌ها، عملکرد بهتری دارد، هنگام بررسی ویژگی‌های آن‌ها، مشخص می‌شود.

انواع ماشین ظرفشویی

سه نوع ماشین ظرفشویی در بازار وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

  • ماشین ظرفشویی رومیزی
  • ماشین ظرفشویی مبله
  • ماشین ظرفشویی توکار

ماشین ظرفشویی رومیزی؛ دستگاه‌های کوچکی هستند که روی میز، کابینت و یا هر سطحی که در آشپزخانه وجود داشته باشد، قرار می‌گیرند. برای استفاده از این مدل ظرفشویی‌ها، باید سطح مناسبی در آشپزخانه داشته باشید. این دستگاه‌ها که جای کمی می‌گیرند، قابلیت جابجایی نیز دارند. ظرفیت ماشین‌های ظرفشویی رومیزی، معمولا بین 6 تا 8 نفر است و اندازه آنها، کمی بزرگتر از یک ماکروویو 42 لیتری است.

ماشین ظرفشویی مبله یا ایستاده؛ معمول‌ترین نوع ماشین ظرفشویی است که ظرفیت بالای 12 نفر دارد. این ماشین‌ها، ابعادی مشابه ماشین لباسشویی دارند و معمولا در آشپزخانه، کنار ماشین لباسشویی، قرار می‌گیرند. ماشین ظرفشویی مبله از این جهت محبوب است که تعداد ظروف بیشتری را در دل خود جای می دهد و تقریبا، پای ثابت همه مهمانی‌ها است.

ماشین ظرفشویی توکار؛ محل نصب این ظرفشویی‌ها فضایی مناسب داخل کابینت‌ها است. این ماشین‌ها، معمولا در کابینت‌ها مخفی می‌شوند و در بسیاری از موارد، تا زمانی که درب کابینت باز نشود، متوجه وجود آن‌ها نخواهیم شد.

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

کدام مدل ماشین ظرفشویی بهتر است؟

تعداد اعضای خانواده شما چند نفر است؟ فضای کافی برای استفاده از ماشین ظرفشویی رومیزی یا مبله را دارید؟ از ماشین ظرفشویی چه زمانی استفاده می‌کنید؟ در زمان‌هایی که مهمان دارید؟ و یا قصد استفاده روزانه از ماشین ظرفشویی را دارید؟ پاسخ به این سوالات شما را در انتخاب ماشین ظرفشویی مناسب، راهنمایی می‌کند.

برای انتخاب ماشین ظرفشویی مناسب، باید به کاربردی که از دستگاه انتظار دارید، توجه کنید. بدیهی است هر چه تعداد اعضای خانواده بیشتر باشد، ظروف بیشتری هم کثیف می‌شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که مهمانی‌های زیادی برگزار می‌کنید، حتما ماشین ظرفشویی‌ مبله تهیه کنید. همچنین اگر تعداد اعضای خانواده کمی دارید اما ظروف زیادی را به طور معمول کثیف می‌کنید، باز هم، ماشین ظرفشویی مبله را انتخاب کنید.

در صورتی که فضای کافی برای قرار دادن ماشین ظرفشویی ایستاده را ندارید و می‌خواهید به طور روزانه از آن استفاده کنید، نسبت به خرید ماشین ظرفشویی رومیزی اقدام کنید. بهتر است بدانید این دستگاه‌ها مدت زمان شستشوی کوتاهتر، مصرف آّب و برق کمتری نسبت به ماشین ظرفشویی مبله دارند. از این رو برای استفاده روزانه مناسب هستند. درحالی که استفاده از ماشین ظرفشویی ایستاده به علت طولانی بودن زمان شستشو، به طور روزانه مناسب نبوده و بهتر است زمانی که کاملا از ظروف کثیف پر شدند، از آن‌ها استفاده شود.

با ماشین ظرفشویی چه ظروفی را می توان شست؟

اگر برای اولین بار است که قصد خرید ماشین ظرفشویی را دارید، خیلی به این دستگاه برای شستشوی صد در صدی انواع ظروف، دل نبندید. ماشین ظرفشویی برای شستن انواع ظروف همچون کاسه، بشقاب، پیاله و ظروف چینی و پیرکس مناسب است. اما هنوز کارایی لازم برای شستشوی انواع قابلمه و ماهی تابه را ندارد. حتی اگر این ظروف را هم تمیز بشویند، باز هم استفاده از ظرفشویی بدین منظور به صرفه نیست. زیرا معمولا قابلمه و تابه، تمامی فضای داخلی ماشین ظرفشویی را می‌گیرد و برای سه عدد قابلمه، مصرف زیاد آب و برق اصلا هوشمندانه نیست. همچنین ظروف پلاستیکی که با درجه حرارت بالای آب تغییر شکل می‌دهند و همینطور ظروف چوبی، بهتر است در ماشین ظرفشویی قرار نگیرند. اگر می‌خواهید تجهیزات قابل شستشوی لوازم برقی خود را همچون غذاساز، گوشت کوب برقی و … درون ماشین ظرفشویی قرار دهید، پیش از این کار، دفترچه راهنمای مخصوص آن‌ها را مطالعه کنید و در صورتی که قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را دارند، آن‌ها را درون دستگاه قرار دهید.

نکاتی که در خرید ماشین ظرفشویی باید توجه کرد!

میزان مصرف انرژی:

از آن‌جایی که این دستگاه‌ها زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید به میزان مصرف انرژی آن‌ها بیشتر توجه کرد.

زمان شستشوی ظرفشویی:

در ظرفشویی‌های رومیزی ، مدت زمان شستشو کمتر است. اما در مدل‌های جدید ظرفشویی ایستاده، برنامه شستشوی سریع، طراحی شده است که در 30 دقیقه، ظروف کثیف را می‌شوید. هر چند که این برنامه برای ظروف نیمه کثیف و ظروفی که تنها نیاز به آبکشی ساده دارند، مناسب است و برای شستشوی ظروف چرب کارایی ندارد.

قفل کودک:

اگر کودکی دارید که در حین کار ظرفشویی، به فکر باز کردن درب آن می‌افتد، از ماشین هایی که برنامه قفل کودک دارند، استفاده کنید.

فیلتر غذا:

هنگام خرید ماشین ظرفشویی به فیلتر غذای آن توجه کنید. این فیلترها در دو نوع عادی و آسیابی هستند. اگر ماشین ظرفشویی فیلتر آسیابی داشته باشد، نیازی به تمیز کردن ظروف کثیف و گرفتن خرده غذاهای چسبیده به آنها، پیش از شستشو نیست. فیلترهای آسیابی، خرده غذاها را آسیاب می کند و همراه با آب خروجی، آن ها را بیرون می‌ریزد. اگر ماشین ظرفشویی که خریداری می کنید، فیلتر آسیابی ندارد، پیش از شروع به کار دستگاه با دستمالی مرطوب، تمامی ظروف را پاک کنید. هر یک ماه یک بار هم، فیلتر را جدا کنید و زیر آب بشویید تا خرده غذاهای چسبیده به آن، پاک شود. در صورتی که این کار را نکنید، بعد از چندین بار استفاده بوی بدی از ظرفشویی، احساس می کنید.

شستشوی هوشمند:

با این که برنامه‌های شستشو در ماشین ظرفشویی های جدید، تنوع بالایی دارند اما شستشوی هوشمند، دقیق ترین برنامه برای تعیین میزان کثیفی ظروف است. با شستشوی هوشمند، ظروف کثیف از میان حسگرهایی که قابلیت تعیین میزان کثیفی را دارند، عبور داده می شوند و دستگاه، طبق آن، مدت زمانی برای شستشوی ظروف تعیین می‌کند.

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

قفسه‌های قابل تغییر:

تغییر شکل قفسه ها و ارتفاع آن ها، از مهمترین نکاتی است که باید پیش از خرید ماشین ظرفشویی به آن ها توجه کنید. با قفسه های قابل تغییر می توانید بشقاب ها، کاسه ها و هر ظرفی را که فضای بیشتری برای آن لازم دارید، در بخش های مربوط به خود قرار دهید. برخی از ماشین های ظرفشویی دارای قفسه هایی هستند که قابلیت شیب دار شدن دارند. در این صورت، می توانید نحوه قرار گیری ظروفی که جای خاصی ندارند را بهتر تعیین کنید.

آبگرمکن ظرفشویی:

ماشین های ظرفشویی جدید قابلیت داغ کردن آب سرد ورودی را تا دمای 60 درجه دارند. این قابلیت کمک می کند همه چربی ها از سطح ظروف جدا شوند و ظروف، در کمترین زمان، شسته شود. در نهایت بعد از این که چربی ها از سطح ظروف جدا شدند، با آب سرد، آبکشی نهایی انجام می شود.

میزان صدای کم:

در خرید ماشین ظرفشویی حتما به عایق بودن دیواره های آن توجه داشته باشید. شما قرار است از این دستگاه چندین ساعت در هفته استفاده کنید. بدیهی است که صدای زیاد آن ها، ممکن است شما را آزار دهد. این صدا که ناشی از صدای موتور، فشار آب و برخورد آب به ظروف است، در دستگاه هایی که دیواره های عایق کاری شده دارند، کمتر به گوش می رسد.

خشک کن در مخزن های استیل:

مخزن استیل در ماشین های ظرفشویی علاوه بر این که از زنگ زدگی، لک شدن و رسوب بدنه داخلی ظرفشویی پیشگیری می کند، عملیات خشک کردن را نیز سریع تر و بهتر انجام می دهد. لازم به ذکر است استیل ها می توانند حرارت را درون خود نگاه دارند، در نتیجه در حالت عادی ظروف سریع تر خشک می شود. هر چند که برنامه خشک کن هم به صورت جداگانه در ماشین ظرفشویی تعریف شده است.

مشکلاتی که پس از خرید ماشین ظرفشویی ممکن است رخ دهد

بعد از خرید ماشین ظرفشویی، باید مراقبت های ساده ای را از این دستگاه انجام دهید تا ظروف در تمیزترین حالت، شستشو شوند. بسیاری از افراد در همان روزهای اول استفاده از ماشین ظرفشویی، از خط افتادن روی ظروفشان اعلام نارضایتی می کنند و یا از این که لکه های آب روی ظروف باقی می ماند، شکایت دارند. خطوطی که روی ظروف بعد از شستشو می بینید، به دلیل عدم تنظیمات میزان نمک ماشین ظرفشویی است. برای این کار باید سختی آب را با توجه به دفترچه راهنمای خرید ماشین ظرفشویی که دریافت می کنید، بسنجید. سختی آب را با کاغذ تورنسلی که معمولا درون لوازم جانبی دستگاه قرار گرفته است، تعیین کنید. سپس در منوی تنظیمات، میزان نمک ظرفشویی را با توجه به سختی آب منطقه ای که در آن ساکن هستید، تنظیم کنید. ماشین های ظرفشویی به تنهایی قادر به خط انداختن روی ظروف نیستند اما اگر مواد شوینده آن ها مناسب نباشد، خطوطی که در گذشته با اسکاج روی بدنه آن ها افتاده بود بیشتر نمایان می‌شود.

اگر از براق بودن ظروف خود ناراضی هستید و یا لکه های آبی که در ته لیوان ها و ظروف باقی می ماند، برای شما آزار دهنده است، از جلا دهنده استفاده کنید. جلا دهنده ها ظروفی براق و درخشان را در اتمام فرایند شستشو، تحویل می‌دهند. فراموش نکنید در صورت غیر فعال بودن خشک کن ماشین ظرفشویی، آن را فعال کنید تا ظروف به محض شسته شدن، خشک شوند.

نوشته راهنمای خرید ماشین ظرفشویی اولین بار در ترنجی پدیدار شد.