سیستم ضدفیلتر تلگرام برای ایران و چین فعال خواهد شد؟
1 min read

سیستم ضدفیلتر تلگرام برای ایران و چین فعال خواهد شد؟

چهار روز پیش برای شما در ترنجی درباره رفع فیتلر تلگرام در روسیه نوشتیم. پیش از این کرنش دولت روسیه اما تلگرام خود روشی برای دور زدن فیلترینگ‌ش در روسیه داشت. اگر به یاد داشته باشید ۵ ماه پیش درباره ماجرای دور زدن فیلترینگ تلگرام با IP روسیه صحبت کردیم. حالا به نظر می رسد که با رفع فیلتر تلگرام در روسیه سیستم ضدفیلتر تلگرام برای ایران و چین فعال خواهد شد. این بر اساس پست تلگرامی آنهاست.

سیستم ضدفیلتر تلگرام برای ایران

برای مطلع شدن درباره اخبار بیشتر، در کانال تلگرام ترنجی عضو شوید. در پست تلگرامی می خوانیم که:

در آوریل ۲۰۱۸، Roskomnadzor تنظیم کننده ارتباط از راه دور روسیه، تلگرام را در قلمرو این کشور مسدود یا به قولی فیلتر کرد. ما می دانستیم که این اتفاق به زودی می افتد، بنابراین با گذشت زمان از اجرای برنامه، ما برنامه های Telegram را با پشتیبانی از سرویس دهنده های روتاری در حال چرخش، راه های پنهان کردن ترافیک و سایر ابزارهای ضد سانسور به روز کرده ایم. ما به هزاران مهندس روسی پیوستیم که پروکسی های خاص خود را برای کاربران تلگرام تنظیم کردند و یک جنبش غیرمتمرکز به نام مقاومت دیجیتال تشکیل دادند.

هفته اول این ممنوعیت چالش برانگیز بود و بسیاری از کاربران ما در روسیه مشکلات ارتباطی داشتند. در تلاش برای جلوگیری از دسترسی کاربران به تلگرام، Roskomnadzor میلیون ها آدرس IP را در لیست سیاه قرار داد. با این حال، به لطف مقاومت دیجیتال ، بعد از ماه مه 2018 تلگرام تا حد زیادی در روسیه قابل دسترسی شد.

در نتیجه، پایگاه کاربری تلگرام در روسیه کاهش نیافته است. در واقع، از سال ۲۰۱۸ دو برابر شده است. در ماه مه سال ۲۰۲۰ از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه تلگرام، حداقل ۳۰ میلیون نفر از روسیه بودند. این بدان معنی است که رشد ما در روسیه مطابق با رشد ما در سایر کشورها بوده است. به عبارت ساده تر، فیلترینگ کار نمی کند.

هفته گذشته Roskomnadzor که از دو ماه پیش مدیر جدیدی دارد، تصمیم گرفت با اعلام اینکه تلگرام دیگر در روسیه مسدود نیست، واقعیت را منعکس کند. آنها در اطلاعیه خود به پیام من در تاریخ 4 ژوئن مراجعه کردند و در آنجا توضیح دادم که چرا این ممنوعیت معنایی ندارد.

این تغییر باید مورد استقبال قرار بگیرد و امیدوارم دوام داشته باشد. اگر اینگونه نباشد، امیدواریم تعداد کمی از کاربران متوجه تفاوت شوند.

در طول دو سال گذشته، ما مجبور شدیم به طور مرتب فناوری “رفع انسداد” خود را ارتقاء دهیم تا از سانسور جلوتر بمانیم. من به آنچه به دست آوردم افتخار می کنم، این بین برنامه های رسانه های اجتماعی بی نظیر است.

فناوری ضدفیلترینگ تلگرام در ایران و چین

تلگرام

ما نمی خواهیم این فناوری زنگ زده و منسوخ شود. به همین دلیل ما تصمیم گرفته ایم تا منابع ضد سانسور خود را به مکان های دیگری هدایت کنیم که هنوز تلگرام توسط دولت ها ممنوع است، مکان هایی مانند ایران و چین. ما از سرورهای پروکسی سابق برای کاربران روسی می خواهیم تا تلاشهای خود را در این کشورها متمرکز کنند. آنها همچنین باید برای چالش های جدید آماده باشند: هرچه اوضاع سیاسی در جهان غیرقابل پیش بینی تر می شود ، دولت های بیشتری ممکن است سعی کنند برنامه های محور حفظ حریم خصوصی مانند تلگرام را مسدود کنند.

نهضت مقاومت دیجیتال با آتش بس هفته گذشته در روسیه پایان نمی یابد. این تازه شروع شده است و جهانی می شود.

نظر شما چیست؟ منتظر نسخه ضد فیلتر تلگرام هستید؟ از یاد نبرید که در کانال تلگرام ترنجی هم عضو شوید!

نوشته سیستم ضدفیلتر تلگرام برای ایران و چین فعال خواهد شد؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.