بازاریابی محتوا چیست؟ + 3 نمونه موفق بازاریابی محتوایی
1 min read

بازاریابی محتوا چیست؟ + 3 نمونه موفق بازاریابی محتوایی

اگر یک کسب و کار داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که دیگر تبلیغ کردن برای فروش محصولات، مثل قبل جواب نمی‌دهد. جدای از اینکه خیلی از مخاطبان اصلاً به تبلیغ‌ها نگاه نمی‌کنند، وجود تبلیغات سودجویانه در سال‌های گذشته باعث شده که اعتماد خیلی از مخاطبان نسبت به وعده‌های تبلیغاتی از بین برود. اما در این بین، چیزی به اسم بازاریابی محتوا مثل یک فرشته نجات به کمک کسب و کارها آمد!

این مفهوم چند سال است که به کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ کمک کرده بتوانند با کمترین سرمایه و انرژی، به سودهای کلانی برسند. در این مقاله کوتاه و خلاصه می‌خواهم بازاریابی محتوا را به شما معرفی کرده، توضیحات کاملی در مورد آن در اختیارتان گذاشته و چند نمونه اش را بررسی کنم:

بازاریابی محتوا چیست؟

اگر به‌طور خلاصه بخواهم بازاریابی محتوا را تعریف کنم، باید این‌طور بگویم: بازاریابی محتوا به معنی ارائه یک محتوای رایگان و «جذاب» به مخاطب و در مقابل جلب نظر او به محصول یا خدمات و در نهایت فروش آن است. حالا بگذارید با یک مثال، کمی این موضوع را روشن‌تر کنم:

همه ما زمانی که بخواهیم یک تلفن همراه بخریم، مدتی در حدود چند هفته یا حتی چند ماه را در مورد تلفن‌های مختلف تحقیق کرده و سعی می‌کنیم یک انتخاب عالی داشته باشیم. حالا تصور کنید شما در میان این تحقیقاتی که دارید، با وب‌سایتی روبرو می‌شوید که یک محتوای جامع برای کمک کردن به شما نوشته. مثلاً:

  • محتوایی در مورد مقایسه تلفن‌های مشابه 3 برند معروف بازار
  • مقاله‌ای در مورد بهترین تلفن‌های میان رده با قیمت x میلیون تومان
  • یا حتی توضیحات جامع محصول برای تلفن‌های همراهی که شما برای خرید مد نظر گرفته‌اید

بعد از اینکه شما به کمک یک یا چند مطلب رایگان در این سایت، توانستید به خوبی تصمیم خودتان برای خرید محصول را بگیرید، حالا چند انتخاب در مقابلتان وجود دارد:

  • خرید از نمایندگی
  • خرید از فلان فروشگاه در بازار شهر
  • و خرید از همین وب سایتی که به شما در انتخاب و تصمیم‌گیری کمک کرده

تعداد زیادی از مردم، برای خرید محصول خودشان، به سراغ همان وب‌سایتی می‌روند که قبلاٌ به کمک یک محتوای رایگان با آن آشنا شده‌اند. دقت کنید، در این مثال محتوای رایگانی که از آن نام بردم، هم باعث دیده شدن وب‌سایت مورد نظر شد و هم باعث جلب اعتماد. این دقیقاً معجزه‌ای است که محتوا یا همان بازاریابی محتوا می‌کند!

منظور از محتوا در بازاریابی محتوایی چیست؟

خیلی‌ها زمانی که صحبت از بازاریابی محتوا می‌شود، تصور می‌کنند که محتوا صرفا یک مقاله متنی روی وب‌سایت است. اما اصلاٌ اینطور نیست. در بازاریابی محتوایی یا همان content marketing، هرچیزی که قابل دیدن یا شنیدن باشد، یک محتواست. پس محتوای مورد استفاده شما می‌تواند:

  • متن، (مقاله، کتاب و…)
  • ویدیو،
  • تصویر،
  • و صوت

باشد. اما حالا یک سوال مهم‌تر مطرح می‌شود:

بازاریابی محتوایی در کجا قابل اجراست؟

بازاریابی محتوا در هرجایی که قابلیت نگهداری از محتوا را داشته باشد، قابل اجراست. از اینستاگرام، تلگرام و سایت گرفته تا همان 2 صفحه آموزشی از فلان مجله سرگرمی که در مورد یک نوع محصول خاص، اطلاعات شما را افزایش می‌دهید!

دقت کنید که اجرای بازاریابی محتوایی صرفاً با محتوای آموزشی صورت نمی‌گیرد. اصل و اساس این نوع بازاریابی، محتوایی است که بتواند نظر مخاطب را به خودش جلب کند. یک کسب و کار این محتوا را محتوای آموزشی انتخاب می‌کند، یکی انگیزشی، یکی راهنمای خرید محصول و حتی یکی سرگرمی! پس محدودیتی در بازاریابی محتوایی وجود ندارد و هدف، انتخاب «محتوایی مرتبط با محصول» است که بتواند نظر مخاطب را جلب کند. همچنین، مهم‌ترین عامل برای موفقیت شما در بازاریابی محتوایی، داشتن یک برنامه و استراتژی محتوا است.

نمونه بازاریابی محتوایی موفق

هیچ مقاله و مطلبی بدون کمک نمونه‌ها و مثال‌ها کامل نمی‌شوند. پس در ادامه چند نمونه موفق بازاریابی محتوا را به شما معرفی می‌کنم تا بهتر با این موضوع آشنا شوید:

1_ سایت دیجی‌کالا

خیلی‌ها تصور می‌کنند که موفقیت دیجی‌کالا صرفا به خاطر جزو اولین‌ها بودن و تداومش در ادامه مسیر است. اما اگر دقت کنید، یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این وب سایت بزرگ، بازاریابی محتوایی بود.

اگر منظورم را متوجه نشدید، کافی است به صفحات یکی از محصولات این سایت مراجعه کنید. علاوه بر یک محتوای کامل در مورد هر محصول، می‌توانید در پایین آن هم تعداد زیادی نظرات مخاطبان در مورد آن را بخوانید. همین محتواهای رایگان و عالی باعث شدند دیجی کالا به یک مرجع منتخب برای خرید محصولات تبدیل شود. (البته امروز دیجی کالا با راه‌اندازی یک مجله آنلاین، به شکل وسیع‌تری بازاریابی محتوا را اجرا می‌کند.)

2_ سایت نوین

وب سایت نوین، یکی از بزرگترین سایت‌ها در زمینه ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ مثل؛ تولید محتوا، تبلیغات گوگل، سئو، طراحی سایت و… است. اما این بزرگی و عظمت نوین از کجا ناشی می‌شود؟ تعداد نیروها یا وسعت شرکتشان؟ نه!

نوین در حال حاضر به دلیل بازاریابی محتوایی به شدت قوی که دارد، برای خیلی از مخاطبان شناخته شده و معتبر است. اگر به وبلاگ این سایت سر بزنید، بیشتر از حدود 500 مقاله (!) رایگان و کاربردی در همه بخش‌های یک کسب و کار اینترنتی را مشاهده می‌کنید.

3_ سایت FLATICON

فلت آیکون یک وب سایت فروش عکس (آیکون) است که در وب انگلیسی فعالیت می‌کند. زمانی که وارد این وب سایت شده و به دنبال تصویر مورد نظر خودتان بگردید، تعداد بسیار زیادی عکس می‌بینید که به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. در اصل این آیکون‌های رایگان، همان محتواهای رایگانی هستند که شما را به این سایت و محصولاتش -که اکانت پولی برای دسترسی نامحدود به همه عکس‌هاست- جذب می‌کند.

از جمله دیگر وب سایت‌های مشابه FLATICON در زمینه فروش عکس که از همین استراتژی بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند، می‌توان به FREEPIK و SHUTTERSTOCK اشاره کرد.

کلام آخر

اگر کتاب‌های آموزش بازاریابی یا دیگر کتاب‌های موجود در صنعت کسب و کار، که توسط نویسندگان غربی و آمریکایی نوشته شده را مطالعه کنید، یک موضوع جالب را متوجه می‌شوید. اینکه فضای کسب و کار ایران حدود 5 تا 10 سال از این کشورها عقب‌تر است. یعنی زمانی که این نویسندگان از افول کامل تبلیغات در غرب حرف می‌زنند، هنوز در ایران تبلیغات بازدهی دارد.

در ادامه اگر به همین منابع دقت کنید، کسب و کارهای موفق امروز غرب و آمریکا، همان‌هایی هستند که قبل از انقضاء تبلیغات، سراغ راهکارهای متفاوتی مثل بازاریابی محتوایی رفتند.

با توجه به همین موضوع، می‌توان به خوبی فهمید که کسب و کارهای موفق 5 تا 10 سال آینده ایرانی کدام هستند و کدام مشاغل به مرور باید به خاطر بی‌توجهی به تغییر، نابودی را تجربه کنند. پیشنهاد می‌کنم از همین حالا به دنبال برنامه‌ای باشید که بتواند شما یا کسب و کارتان را در میان موفق‌های آینده قرار دهد.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، به صفحه آموزش بازاریابی محتوا در آکادمی نوین وارد شوید. همچنین برای دریافت مشاوره می‌توانید با شماره 41897070-021 تماس بگیرید.

نوشته بازاریابی محتوا چیست؟ + 3 نمونه موفق بازاریابی محتوایی اولین بار در ترنجی پدیدار شد.