رایزنی وزیر ارتباطات با رئیس بانک مرکزی برای رفع ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو
1 min read

رایزنی وزیر ارتباطات با رئیس بانک مرکزی برای رفع ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو

دیروز در ترنجی درباره ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو به ایران برای شما نوشتیم. مشخصا نمی توانید علاقه‌مند به دنیای فناوری و موبایل ها باشید اما از این خبر ناراحت نشوید. اصلا هم به این ارتباطی ندارد که قصد خرید یک موبایل ۱۰۰۰ یا ۱۵۰۰ دلاری دارید، این یک محدودیت زشت و زننده است که تا حدود زیادی نشان دهنده ضعف سیستم است. به هر صورت، امروز توییتی از وزیر توییتری (وزیر نیازمند به فیلترشکن چطور است؟!) منتشر شده که شاید ما را امیدوار کند. این توییت خبر از رایزنی وزیر ارتباطات با رئیس بانک مرکزی برای رفع ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو می دهد.

رفع ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو

همانطور که در توییت وزیر جوان در توییتری که برای کاربران فیلتر است، می بینید؛ او درباره موضوع ممنوعیت واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو صحبت کرده است. از آن جا که ما به عنوان یک کاربر عادی دسترسی به فضای مسموم (!) و کشنده (!!) توییتر که برای حفظ سلامتی ما (و شاید سیستم) فیلترشده است دسترسی نداریم، من تصویر و متن این توییت را خیلی قاچاقی‌طور برای شما اینجا می گذارم:

ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰یورو دارای سه ایراد جدی است. با رییس کل بانک مرکزی و همچنین سرپرست وزارت صمت، صحبت کردم و استدلالها را مطرح کردم. با تاکید بر ضرورت رعایت اولویتهای منابع ارزی کشور، بنا شد این تصمیم بازنگری شود.

به هر صورت، می بینید که ایشان می گویند که “بنا شد این تصمیم بازنگری شود.” این برای من یک معنی دارد که امروز عصر هم با یکی از دوستان درباره آن صحبت می کردیم.

این زنگ خطر شاید بیشتر برای محصولات اپل باشد. خب اول بگویم که حقیقتا نمی دانم چرا وضعیت کشور اینطور است که باید درباره چنین مواردی نگران باشیم اما خب، حالا که شده است!

در درجه اول میانگین ارزبری محصولات اپل نسبت به دیگر برندها بیشتر است. در درجه دوم به صورت رسمی این شرکت به ما خدمات نمی دهد و حتی نرم افزارها و سرویس های ایرانی را مشخصا محدود کرده است. در درجه سوم ما صادرات یا واردات مشخصی با امریکا نداریم که بخواهیم این خروج ارز را در مقابل ورود ارز در نظر بگیریم.

اینجا برندهای چینی و کره‌ای شانس بزرگی دارند که به دلیل داد و ستدهای خاصی (!) که با آن ها داریم، به جای پرداخت ارز به واردات محصولات آن ها بپردازند. به هر حال این برندها سال هاست که رسما یا در سایه به کشور ما خدمات داده اند و در بازار حضور دارند.

من شخصا اینطور فکر می کنم که این موضوع با ممنوعیت واردات آیفون خاتمه میابد و برندهای اندرویدی شاید آزادی عمل بیشتری کسب کنند و دستگاه های بالای ۳۰۰ یورو آن ها از این محدودیت معاف شوند.

این البته حدس و گمان من است و شاید صحیح نباشد. نظر شما چیست؟ فکر می کنید که این ماجرای ضعف ارزی قرار است تا کجا ادامه پیدا کند؟! بازار بعدی و محدودیت بعدی کجاست؟

نوشته رایزنی وزیر ارتباطات با رئیس بانک مرکزی برای رفع ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو اولین بار در ترنجی پدیدار شد.