ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو یا مقدمه چینی برای ممنوعیت واردات آیفون؟
1 min read

ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو یا مقدمه چینی برای ممنوعیت واردات آیفون؟

هفته گذشته بود که در ترنجی برای شما درباره ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو به ایران نوشتیم. اولین تیتر ما “خداحافظ آیفون” بود و متاسفانه باید بگویم که هر چه پیش‌تر می رویم باید بگویم این حدس صحیح است. در حقیقت ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو بیشتر شبیه به مقدمه چینی برای ممنوعیت واردات آیفون است و نه چیز بیشتر. اما چرا؟ اجازه بدهید صحبت های جدید در این زمینه را با هم مرور کنیم.

ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو

امروز برای شما نوشتیم که طرح رجیستری و گرانی دلار مسبب کاهش ۴۰ درصدی واردات موبایل به کشور شد. صحبت های دیگر هم عنوان شده است که در ادامه با هم به آن خواهیم پرداخت.

کارشناس ارشد طرح رجیستری تلفن همراه، حسین یوسفیان گفت:

در سال گذشته ۹۴۰ هزار تلفن همراه مسافری وارد کشور شده که ۴۶۰ هزار تلفن همراه با قیمت بالای ۳۰۰ یورو توسط بازرگانان وارد شده که از این تعداد ۴۰ هزار دستگاه از برند اپل بوده است. تقریبا ۱۴ برابر این تعداد طبق رویه مسافری بوده که تحلیل ها نشان می دهد آن ها از طریق قاچاق وارد کشور شده است.

گوشی های بالای ۳۰۰ یورو، بیش از ۳۵ درصد منابع را به خود تخصیص می دهند.

آیفون

یوسفیان اشاره کرد:

در سال گذشته نیم میلیارد یورو در کشور صرف واردات اپل شده اما تنها چهار درصد از بازار کشور را تامین کرده است.

او به تحلیل این آمار پرداخت و گفت:

کل واردات تایر سنگین کشور به طور متوسط در سال های اخیر ۲۵۰ میلیون یورو بوده است. کل ارز مورد نیاز برای قطعات لوازم خانگی اعم از فریزر حدود یک میلیارد یورو بوده و برند اپل ارز زیادی را به خود تخصیص داده است.

کارشناس ارشد طرح رجیستری اضافه کرد:

اگر به این روند برای واردات اپل ادامه بدهیم، در بقیه موارد مشکلاتی پیش خواهد آمد. اگر سه ماهه اول سال ۹۹ را مرور کنیم در سه ماهه اول امسال ۲.۵۵ میلیارد یورو تلفن همراه وارد کشور شده که ۲۸ درصد مبالغ ارزی را به خود اختصاص داده و ۶ درصد بازار را تامین کرده است.

از این صحبت ها و مقایسه ها کاملا مشخص است که اذهان باید آماده شوند تا واردات آیفون به کشور منتفی شود. همین حالا هم قیمت این موبایل های هوشمند سر به فلک کشیده است و تصور کنید دستگاهی شود که برای داشتنش یا باید موبایل ها اندک موجود در بازار را با قیمت بالا بخرید یا متوصل به خرید گوشی کارکرده آن شوید.

با توجه به اینکه بحث رجیستری وجود دارد تقریبا باید گفت امکان واردات حتی قاچاق و رجسیتری آن به صورت مسافری هم اگر ممکن نباشد، دیگر رسما راهی برای داشتن یک آیفون به عنوان موبایلی که آنتن بدهد نیست!

واردات تلفن همراه بر خلاف اخباری که به گوش می‌رسد و در فضای مجازی منتشر شده است، در سه ماهه اول امسال با مشکلات ارزی وارداتی که وجود داشته نه تنها سه برابر نشده بلکه تعداد ۶۰۰ هزار دستگاه نیز کاهش پیدا کرده است.

او اشاره کرد: آمار نشان می دهد که تامین ارز موبایل به شدت دارای مشکل است و اگر بخواهیم مانند گذشته ارز تخصیص بدهیم، واردات تلفن همراه کاهش و قیمت آن افزایش پیدا می کند.

وی افزود: در سال گذشته ۲.۴ میلیارد یورو ارز تخصیص داده شده که ۱.۱ میلیارد یورو از این مبلغ به شکل قاچاق وارد شده و از منابع بانک مرکزی نبوده است.

یوسفیان خاطرنشان کرد: اگر مسائل مربوط به تخصیص ارز را مانند سال گذشته مدیریت کنیم مشکلات تامین ارز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد که منجر به قطع واردات تلفن همراه خواهد شد. قیمت موبایل رابطه مستقیم و کوتاه مدتی با قیمت ارز دارد.

متوجه شرایط هستید؟ البته که تاریخ به ما ثابت کرده هیچ چیز همیشگی نیست اما این بازه مشخصا برای طرفداران اپل و iOS در ایران خیلی سخت خواهد بود. نظر شما چیست؟ فکر می کنید که این ماجرای خیمه شب بازی عدم اختصاصی ارز به واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو به ممنوعیت واردات آیفون بیانجامد؟

نوشته ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو یا مقدمه چینی برای ممنوعیت واردات آیفون؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.