طرح رجیستری و گرانی دلار مسبب کاهش ۴۰ درصدی واردات موبایل به کشور شد
1 min read

طرح رجیستری و گرانی دلار مسبب کاهش ۴۰ درصدی واردات موبایل به کشور شد

شاید با خود فکر کرده باشید که در این مدت خیلی از دوستان و اطرفیان شما به فکر تعویض یا ارتقا موبایل خود نیستند. این فکر درست است و بر اساس آمار رسمی باید بدانید که طرح رجیستری و گرانی دلار مسبب کاهش ۴۰ درصدی واردات موبایل به کشور شد. این یک کاهش قابل توجه بوده و کاربران دیگر حتی خیلی کم به فکر پرچمدارها هستند!

کارشناس ارشد طرح رجیستری تلفن همراه گفت:

میانگین مصرف تلفن‌همراه در کشور قبل از اجرای طرح رجیستری سالانه ۲۵ میلیون دستگاه بوده که از ابتدای سال ۹۷ و همزمان با افزایش قیمت ارز، میزان مصرف به ۱۵ میلیون دستگاه در سال کاهش پیدا کرده است.

با یک حساب سرانگشتی این ۴۰ درصد کاهش را واردات موبایل به کشور نشان می دهد. همچنین اعلام شده که در سال ۱۳۹۸ تنها ۹ درصد در بازار در اختیار گوشی های بالای ۳۰۰ یورو بوده است.

بازار موبایل های پرچمدار

اما بر اساس آماری که وجود دارد مشاهده می کنیم که کل واردات تلفن همراه در سال گذشته، ۲.۴ میلیارد یورو بوده که ۱.۶ میلیارد یورو متعلق به گوشی هایی با قیمت کمتر از ۳۰۰ یورو بوده است. گوشی های بالای ۳۰۰ یورو، بیش از ۳۵ درصد منابع را به خود تخصیص می دهند.

لطفا همیشه اخبار را با دقت بخوانید. به نظر من این به نوعی آماری است که تلاش در توجیه ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو می کند. در حقیقت می گوید که ما شاهد افزایش گوشی های گران قیمت هستیم حال آن که حال بازار آنقدر خراب است که دستگاه های اقتصادی هم برای قشر کارگر دیگر به سختی در دسترس است.

این که آیا در این بین افرادی تلاش دارند تا به صورت غیر واقعی ارز بگیرند و آن را برای موبایل ها گران قیمت مصرف کنند یکی از تئوری های احتمالی چنین آماری است. اما موضوعی که مشخص است این است که داستان ممنوعیت واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورویی اصلا شوخی نیست و هدف اصلی محصولات اپل هستند، این حدس من است.

شما چطور فکر می کنید؟ آیا بازار موبایل دوباره به روزهایی بازخواهد گشت که حتی با حقوق قانون کار با ۶ ماه پس انداز به راحتی هر موبایلی که می خواهید را بخرید؟

نوشته طرح رجیستری و گرانی دلار مسبب کاهش ۴۰ درصدی واردات موبایل به کشور شد اولین بار در ترنجی پدیدار شد.