چرا بهینه سازی موتور های جستجو مهم ترین راه پولسازی آنلاین است؟
1 min read

چرا بهینه سازی موتور های جستجو مهم ترین راه پولسازی آنلاین است؟

راه های فراوانی برای پولسازی از راه بلاگ و وبسایت وجود دارد. شما می توانید آگهی تبلیغاتی بسازید، محتوای اسپانسردار بنویسید، و یا همکاری محتوایی داشته باشید.

شما می توانید یک فروشگاه آنلاین ایجاد کنید، از لینک های Affiliate برای معرفی فروشگاه های اینترنتی به مخاطبانتان استفاده کنید، و یا برای سایتتان بخش اشتراک بسازید که افراد با پرداخت هزینه به محتوای شما دسترسی پیدا کنند.

اما هیچ استراتژی ای بدون جریان ثابتی از بازدیدکننده کارآمد نخواهند بود. به همین دلیل اولین قدم برای پولسازی آنلاین تولید مخاطب است. بعد از آن جایی است که بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو وارد بازی می شود.

سئو چیست؟

هر بار که شما در گوگل جستجو میکنید، الگویتم گوگل پست ها و مطالب مرتبط با موضوع مورد نظر شما را پیدا می کند.

سئو به معنی درک کامل این الگوریتم هاست. به همین خاطر وقتی افراد موضوعات مشابه بلاگ یا سایت شما را گوگل می کنند، بدون گشتن در صفحات متعدد به محتوای شما دسترسی می یابند. مرتبط ترین نتیجه درست در ابتدای لیست ظاهر می شود.

در این مقاله توضیحاتی در مورد اینکه چگونه در رتبه بندی بالا قرار بگیرید داده خواهد شد. اما قبل از آن لازم است به این سوال پاسخ دهیم.

اگر شما صاحب یک کسب و کار دیجیتال هستید، سئو یک کانال بسیار مهم و تعیین کننده در بیزنس شما به حساب می‌آید. شما می توانید برای آشنایی با این حوزه دوره های آموزش سئو را در آزمایشگاه تخصصی سئولب تجربه کنید.

چقدر در رتبه اول گوگل بودن مهم است؟

اگر بخواهیم در یک کلمه بگوییم: خیلی زیاد! شاید گمان می کنید که استفاده از شبکه های اجتماعی بهترین راه برای دیده شدن بلاگ یا وبسایت شما باشد. البته که نقش آنها را هم نمی شود دست کم بگیرید. توییتر، اینستاگرم، فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی می توانند از بهترین ابزار برای به دست آوردن مخاطب دنبال کننده باشند. اما دو مسئله مهم درباره بالا بودن در رنگینگ گوگل وجود دارد:

  1. گوگل وبسایتی با بالاترین ترافیک در کل دنیاست.

اینکه شما بخشی از ترافیک گوگل را به وبسایت خودتان جذب کنید، نتایج مثبتی برای شما به دنبال خواهد داشت.

  1. محتواهای سئو شده مادامی که ارتباط موضوعی درست داشته باشند، رتبه بالای خود را حفظ می کنند.

یک پست فیسبوک فقط برای چند ساعت در فید نشان داده می شود. یا یک پست توییتر را ممکن است اصلا نبینید. اما پست گوگل اگر در رنکینگ تاپ قرار گرفته باشد، برای ماه ها یا حتی سالها دیده می شود.

شما در شبکه های اجتماعی به این نتیجه نخواهید رسید. مثلا اگر از پست پین شده استفاده کنید، مجاز به استفاده از یک پست هستید. اما در گوگل هیچ محدودیتی برای رنکینگ بالا برای پست های متعدد وجود ندارد.

تا اینجای کار آموختید که سئو چیست و چقدر اهمیت دارد. اما چطور میتوان به طور قطع یک محتوا را بهینه سازی کرد؟ چطور محتوایی تولید کنیم که در صفحه اول گوگل، بینگ، یا دیگر موتورهای جستجو قرار بگیرید؟ به نکات زیر که بخشی از سرفصل های دوره آموزش سئو سایت آکادمی سئولب نیز هستند ، توجه کنید.

۱- قبل از نوشتن پست جدید، از بهینه بودن سایت خود مطمئن شوید.

موتورهای جستجو علاوه بر کلمات کلیدی به موارد دیگری نیز توجه می کنند. آنها فاکتورهایی مانند کیفیت و مداومت سرعت و اعتبار سایت شما را هم در نظر دارند.

هزاران فاکتور دیگر مربوط به سئو سایت وجود دارد که ما به ذکر دو مورد مهمتر اکتفا می کنیم.

  • سرعت

دلایل زیادی وجود دارد که شما را مجاب به داشتن بیشترین سرعت برای سایت تان کند. افرادی که در اینترنت جستجو میکنند، حوصله صبوری ندارند. حتی اگر لود شدن صفحه شما دو ثانیه طول بکشد ممکن است براس همیشه قید سایت شما را بزنند.

به همین دلیل است که با تقویت سرعت سایت، شما افزایش نرخ تبدیل، دانلود و بازدید را خواهید داشت.

کارآفرینی به اسم توماس اسمال دو استراتژی مهم برای افزایش سرعت سایت ارائه داده است.

مورد اول بهینه کردن عکسها است. او می گوید : “طبق تحقیقات متفاوت، نتایج بدست آمده نشان می دهد به طور متوسط نیمی از مموری لود وبسایت ها با تصاویر احاطه شده است. پس ساده ترین راه برای بهبود سرعت لودینگ سایت بهینه کرددن تمامی عکسها برای وب است.”

شنیده ها حاکی از این است که شما می توانید سایز فایل عکسهایتان بدون کم کردن کیفیت کاهش دهید. برای همین لزومی ندارد که شما یک عکس 5000 x 5000 پیکسلی را برای بخشی که به یک عکس 500 پیکسلی مربع احتیاج دارد، استفاده کنید.

این عکس صد برابر بزرگتر از نیاز بوده و تفاوت یک سایت با سرعت لودینگ بالا و یک سایت کند همین جا مشخص می شود.

همچنین باید به چکالی عکس مورد لستفاده هم توجه کنید. صفحه اکثر کامپیوترها تصاویر 72 پیکسل در هر اینچ را می تواند نمایش دهند، پس استفاده از هر چیزی مغایر با این شرایط بی فایده است. درست مثل اینکه شما یک فیلم با کیفیت Blu ray را در یک تلویزیون قدیمی تماشا کنید.

پس حتی اگر عکس شما 500 پیکسلی مربع است؛ لازم است که ppi را چک کنید و مطمئن شوید که در 72 ست شده است.

عکسها اغلب در ppi 300 تنظیم می شوند که بدون بهبود کیفیت چهار برابر بزرگتر از حد نیاز است.

مورد دومی که اسمال ارائه می دهد بهینه سازی برای موبایل است. او می نویسد:” کاربران به طور میانگین 69 درصد از زمانشان را به گوشی های هوشمند اختصاص می دهند. با این حال بسیاری از وبسایت های تبلیغاتی کمترین تمرکز را بر روی گوشی های موبایل دارند. اکثر کسب و کارها نیز هزینه اندکی روی این بخش صرف میکنند.

برای بهبود پرفورمنس موبایلی روش های زیادی وجود دارد. برای مثال اگر در حال ساخت وبسایت تان هستید، می‌توانید با بکارگیری Accelerated mobile pages دسترسی به صفحات موبایلی را آسان تر کرده و سرعت را بهبود ببخشید.

اگر شما از یک سایت “وب هاست” معروف برای وبسایت خودتان استفاده می‌کنید، باید از قبل توجه کنید که پرفورمنس این هاست روی موبایل چطور است.

مثلا ممکن است وردپرس، ویکس یا ویبلی با محتوای شما سرعت بهتری داشته باشند. یا این تفاسیر قبل از استفاده اطلاعات دقیق در اینباره جمع آوری کنید.

  • اعتبار

اعتبار می‌تواند در گرو مواردی مثل کاربر، سایت های دیگر، یا موتورهای جستجو باشد، اما همه اینها درآخر به اعتماد منتهی می شوند.

از زمان هدف گذاری و ارائه محتوایی وبسایت تان چقدر می گذرد؟ آیا دیگران از وبسایت شما به عنوان مرجع استفاده میکنند؟ آیا جایی از شما نام می برند یا به شما لینک می دهند؟

هر چقدر در کلیت بیشتر پذیرفته شده باشید اعتبار شما افزایش پیدا میکند. در این صورت محتوایی که شما تولید میکنید، در مقایسه با محتوایی با موضوع مشابه در الویت قرار میگیرد. اگر شما قادر به تولید محتوا برای یک مخاطب خاص هستید، پس میتوانید از هرج و مرج های موجود در حوزه کاری تان جلوگیری کرده و برای اول بودن در رنکینگ گوگل قدم بر دارید.

به تاریخ محتوایی که در رنکینگ بالای گوگل قرار دارد توجه کنید. محتوایی که به درستی تولید و سئو شده باشد می‌تواند سالها در همان رتبه بماند.

۲- حین تولید پست جدید به کلمات کلیدی و اصطلاحات جستجو توجه کنید.

قرار نیست گوگل به خاطر تولید یک پست شما را در ده نتیجه اول قرار دهد. شما باید به موتورهای جستجو کمک کنید. چطور؟ با پیش بینی اینکه کاربران برای پیدا کردن محتوای شما چه چیزی را سرچ میکنند.

برای مثال شما یک مقاله مینویسد درباره اینکه کودکان برای فروختن شربت لیموناد به چه چیزهایی نیاز دارند؟

اگر قرار بود این مقاله در یک روزنامه کاغذی چاپ شود، معمولا از هدینگ های بامزه و سرگرم کننده استفاده میکنیم. اما در اینترنت کسی برای یافتن اطلاعات از کلمات سرگرم کننده و بامزه استفاده نمی‌کند. انتظاری که یک کاربر آنلاین از یک مقاله دارد این است که به او اطلاعات لازم را ارائه بدهد.

مثلا سرچ میکند چگونه…، نکات مربوط به…، چطور…، و از این قیبل عناوین. اگر شما برای وب محتوا تولید میکنید، باید از هدینگ سئو شده استفاده کنید؛ یعنی از کلماتی استفاده کنید که کاربر از آنها برای جستجو استفاده می کند. هدینگ شما باید صریح بوده و منظور را به راحتی به مخاطب انتقال دهد. حتی در زمان انتخاب کلمات کلیدی هم شما باید خود را جای مخاطب گذاشته و تصور کنید که او برای این موضوع از چه عناوین و کلماتی استفاده می کند.

  • بعد از انتخاب کلمات کلیدی باید آنها را در محتوا استفاده کنید.

اگرچه قرار دادن کلمات کلیدی در هدینگ مهم است اما این تمام کاری نیست که لازم است برای سئو محتوایتان انجام بدهید. شما باید کلمه کلیدی مد نظرتان را هم در لا به لای متن، هدینگ2 و تگ h2 استفاده کنید.

یکی دیگر از راه های استفاده از کلمات کلیدی به کارگیری لینک های مرتبط است. با استفاده از این لینک ها که تایتل مشابه دارند، شما کلمات کلیدی تان را تکرار می کنید؛ بدون اینکه لازم باشد محتوای مقاله را تغییر بدهید.

شما می توانید از لینک های داخلی استفاده کنید و بقیه محتوای موجود در وبسایت تان را ارجاع دهید.

اگر از نظر مالی توانمند هستید ابزاری مانند Searchmetrics و Brightedge می توانند به شما اطلاعات درستی درباره کلمه کلیدی مورد نیاز شما، تعداد تکرار کلمات در مقالات، و دیگر کلمات کلیدی بدهند.

  • بخاطر داشته باشید مخاطب شما انسان است نه ماشین

موتورهای جستجو محتواهای کوتاه (300 کلمه) را تنبیه می کنند؛ چرا که بدون گفتن چیز خاصی و ارائه اطلاعاتی از کلمات کلیدی استفاده کرده اند. گوگل و دیگر موتورهای جستجو متون بلندتر را ترجیح می دهند.

بسته به موضوع مقاله، اندازه آن لازم است متفاوت باشد. مثلا درباره درست کردن لیموناد، ممکن است موتورهای جستجو حدود 700 کلمه را بپذیرند اما در مورد موضوعی مثل چطور کسب و کار خودمان را داشته باشیم، محتوای درخواستی آنها شاید به 4000 کلمه نیز برسد. در یک محتوای سئو شده هر کلمه ضروری است و باید به درستی استفاده شود. کلمات اضافی فضای متن را اشغال میکنند.

بخاطر داشته باشید نوشتن برای وب باید قابل فهم و واضح باشد. حتی اگر دارید در مورد موضوعی فنی می نویسید. اگر محتوای شما به آسان خوانده شود، امکان دارد که موتورهای جستجو آن را کاربرپسندتر در نظر گرفته و رتبه بهتری در رنکینگ داشته باشد. در نهایت به آخرین مرحله بهینه سازی موتورهای جستجو می رسید.

۳- بعد از تولید پست جدید زمان به اشتراک گذاشتن آن است.

علاوه بر خودتان، به اشتراک گذاشتن محتوای شما به وسیله افراد دیگر نیز برای سایت شما بسیار مفید است. خیلی ساده است؛ اگر کسی محتوای شما را به اشتراک می گذارد؛ یعنی معنقد است که بقیه باید آن را ببینند. به نظر شما این همان وظیفه موتورهای جستجو نیست؟ یعنی هدایت مردم به سمت محتواهایی که ارزش دیده شدن دارند و مطابق نیاز آنهاست؟

علاوه بر این خیلی وقت ها افراد بعد از اینکه کسی یک سرویس یا کالایی را پیشنهاد میکند؛ به خریدن آن علاقمند می شوند. گوگل و دیگر موتورهای جستجو این وظیفه را بعد از انتشار محتوا نسبت به سایت شما دارند.

پس باید از شبکه های اجتماعی برای ایجاد ارتباط با مردم استفاده کنید، تا در این روند شما را به بقیه معرفی کنند. شما می توانید از استراتژی های زیر استفاده کنید:

  1. فقط به زنجیره شبکه های اجتماعی خودتان تکیه کنید.
  2. با افراد دیگری که کسب و کار مشابه دارند ارتباط داشته باشید.

ایده ال این است که شما از پتانسیل های این دو مورد در کنار هم استفاده کنید. برای مثال، تصور کنید شما مقاله ای را در سایت منتشر کرده اید و در اینستاگرام تان آن را به اشتراک گذاشته اید.

بعد از آن شخصی دیگر در حوزه کسب و کار شما این مطلب را در توییترش که یک میلیون مخاطب دارد، به اشتراک می گذارد و این زنجیره را به همین صورت ادامه دهید. تاثیر استفاده از قدرت شبکه های اجتماعی باعث می شود که پست شما چندین برابر بیشتر از تعداد مخاطبانتان دیده شود.

راه های زیادی برای ارتباط با افرادی که کسب و کار مشترک با شما دارند وجود دارد. می توانید به عنوان مثال با آنها مصاحبه کنید، پست و استوری های یکدیگر را تبادل کنید، می توانید گروه هایی تشکیل دهید از افرادی که به مطالب شما علاقه دارند یا مایل به توزیع محتوای شما هستند.

اما باید بدانید که در آخر باز هم مهم ترین معیار سنجش، گسترش تعداد دنبال کننده های خودتان است. گفتگوها و مطالبی را شروع کنید که باعث بیشتر دیده شدنتان بشود.

هفت روش کارآمد برای افزایش تعداد فالور

  1. از شبکه های مجازی متعدد استفاده کنید.

هیچ وقت به طور قاطع نمی توان گفت که کدام پلتفرم از شبکه های اجتماعی چندین سال دوام می آورد یا سال بعد هم مورد استقبال قرار خواهد گرفت؛ به همین خاطر بهترین راه مواجهه با این مسئله حضور در چند شبکه اجتماعی متفاوت است.

  1. بر اینفلوئنسر مارکتینگ سرمایه گذاری کنید.

اگرچه این استراتژی حتما نباید یک هدف بلند مدت باشد؛ اما اینفلوئنسرها یکی از بهترین راه ها برای ارتباط با مخاطب علاقمند خواهند بود.

  1. به کامنت ها و نظرات بلافاصله پاسخ دهید.

اینستاگرام و فیسبوک از “اینگیجمنت” به عنوان یک الگوریتم استفاده میکنند؛ تا محتوایی که قرار است مخاطب در آینده با آن روبرو شود را تشخیص دهند. اگر شما به نظرها بلافاصله پاسخ دهید، به احتما زیاد محتوای شما برایشان در الویت قرار می گیرد.

  1. برای برندتان هویت مستقل ایجاد کنید.

همانطور که در بهینه سازی موتورهای جستجو niche یا موقعیت بسیار مهم است؛ برای یک برند نیز داشتن جایگاه مشخص و هویت خاص ویژگی مهمی محسوب می شود. شبکه های مجازی پرجمعیت و شلوغ اند. مطمئنا شما نمی خواهید ورژن بی کیفیت از یک برند دیگر باشید. پس با هویت دادن به برندتان نه تنها جایگاه خود را در فضای مجازی پیدا میکنید بلکه در ذهم مخاطب هم ماندگار می شوید.

  1. با استفاده از استراتژی “مخاطب مشابه” دسترسی خود را تقویت کنید.

با مشخص شدن استراتژی هایتان برای فضای مجازی از مارکینگ پولی این پلتفرم ها استفاده کنید.

  1. میزان موفقیت استراتژهایتان بر روی سایت و شبکه های مجازی را اندازه گیری کنید.

آنالیزگر ها (Analytics) دوست شما هستند. تا جایی که برای شما امکان پذیر است، از این ابزار برای بررسی شرایط شبکه های مجازی خود استفاده کنید. اینگونه متوجه می شوید چه بخش هایی کارآمد هستند و چه روش هایی فایده ای نداشتند.

  1. برای جلب توجه افراد از راه های مناسب استفاده کنید.

بر اساس نظر پاتل، بطور میانگین فردی که از خدمات مشتریان تجربه خوبی داشته باشد حداقل با نه نفر دیگر آن را به اشتراک می گذارد. پس اگر شما توانایی ایجاد یک رابطه مداوم، قابل اعتماد و مثبت را دارید مشتریان وفاداریی خواهید داشت که سفیر برند شما خواهند بود.

از بین این روش ها، اولین مورد از همه آسانتر شما را به هدف نزدیک میکند. اگر شما بر گسترش شبکه های مجازیتان تمرکز کنید و در این مسیر صبر، مداومت و اندیشه مناسب به کار بگیرید به راحتی در ذهن مخاطب می مانید.

خلاصه آنچه در بالا آموختید:

یکی از بهترین راه های افزایش ترافیک سایت استفاده از روش بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو است. در صفحه اول نتایج گوگل(SERP) قرار گرفتن میلیون ها بازدید کننده را به سایت شما سرازیر می کند. در این صورت می توانید تبلیغ بگیرید، پست های اسپانسردار بنویسید، و یا یک فروشگاه آنلاین محبوب ایجاد کنید. برای سئوی محتوای مناسب موتورهای جستجو سه نکته را باید رعایت کنید:

  • در قدم اول باید بدانید برای اینکه بتوانید سئو انجام بدهید به یک پایه گذاری قوی برای سایت نیاز دارید. یا از یک دولوپر کمک بگیرید، یا تحقیق کنید که گوگل یا دیگر موتورهای جستجو چه انتظارتی از وبسایت شما دارند. پس از آن تمام تلاشتان را به کار بگیرید تا طبق آن ها برنامه ریزی کنید. در پایه ریزی و ساخت وبسایت تان سریع عمل کنید. با گذر زمان لازم است در محتواهای اصلی وبسایت به بهترین نحو عمل کرده و اعتبار کسب کنید.
  • در قدم دوم باید پست و محتوایی بنویسید که از کلمات کلیدی به صورت هدفمند استفاده کند. کلمه کلیدی باید در هدلاین و بدنه متن استفاده شود. شما باید از لینک های مرتبط و لینک های داخلی برای ارجاع دادن به وبسایت تان استفاده کنید و موتورهای جستجو را در مورد محتوای تان مطلع کنید. در عین حال باید به این مسئله توجه کنید که محتوای شما مخاطب انسانی دارد، باید اطلاعات لازم را به او انتقال بدهد و هدف شما نوشتن برای الگوریتم موتورهای جستجو نیست.
  • و قدم آخر اینکه مطالب وبسایت تان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. با کاربران گفتگو و معاشرت داشته باشید. از همکاران تان در حوزه های مشابه برای دیده شدن کمک بگیرید؛ طوری که گوگل نتواند بی اعتنایی کند.

با همین سه قدم می توانید جزو بهترین و بالاترین رنکینگ گوگل باشید و از تمام قدرت های گوگل در مسیر هدف خود استفاده کنید به شرطی که این موارد را در یک پروژه عملی و واقعی تجربه کنید و ما برای اینکار به شما گذراندن دوره سئو مقدماتی و سئو حرفه ای در آکادمی سئولب که در واقع یک آزمایشگاه سئو هست را پیشنهاد می کنیم.

نوشته چرا بهینه سازی موتور های جستجو مهم ترین راه پولسازی آنلاین است؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.