چگونه متخصص امنیت و تست نفوذ شویم؟
1 min read

چگونه متخصص امنیت و تست نفوذ شویم؟

متخصص امنیت کیست؟

تست نفوذ آزمایشی است، برای امنیت یک سازمان و یا شبکه. متخصصی که این تست را انجام می دهد، متخصص امنیت شبکه نام دارد. شما با استخدام این افراد میتوانید از وجود آسیب پذیری های سازمان، رخنه ها و داده های حساسی که در معرض خطر هستند مطلع شوید و امنیت سازمان و شبکه خود را تامین کنید.

سایت آموزشی پن تست کور

پن تست کور با سابقه 4 ساله در زمینه تست نفوذ و راه های مقابله با هک در تلاش است تا آموزش هایی رایگان در اختیار کاربران خود قرار دهد. این آموزش ها شامل مباحث امنیت، تست نفوذ، ابزارهای تست نفوذ و… است. با دنبال کردن آموزش ها و مطالب سایت پن تست کور میتوانید سطح علمی خود را در رابطه با هک، امنیت و تست نفوذ بالا ببرید، همچنین با دوره های اموزشی این وب سایت می توانید به یک متخصص امنیت و تست نفوذ (هکر کلاه سفید) تبدیل شوید.

تست نفوذ چیست؟ و چرا به آن نیاز داریم؟

تست نفوذ حمله سایبری شبیه سازی شده ای است که علیه سازمان و یا شبکه برای پیدا کردن آسیب پذیری ها صورت می­گیرد. تست نفوذ می تواند به صورت خودکار با نرم افزارهای مختلف انجام شود و یا به صورت دستی توسط یک متخصص امنیت صورت بگیرد. در هر دو روش فرایند تست نفوذ به صورت خلاصه شامل جمع آوری اطلاعات در مورد هدف قبل از حمله، شناسایی نقاط ورود احتمالی، تلاش برای شکستن رمزها و ورود به سیستم و در نهایت گزارش یافته ها است.

هدف از این آزمایش شناسایی نقاط ضعف شبکه در بخش دفاعی آن است که مهاجمان می­توانند از آنها برای نفوذ استفاده کنند و وظیفه هکر های کلاه سفید یا همان متخصصان امنیت است که از هکر های کلاه سیاه جلوگیری کنند. تست نفوذ میتواند در رابطه با آزمایش سیاست های امنیتی سازمان، آگاهی از امنیت کارمندان، توانایی سازمان در شناسایی و پاسخ به حملات باشد.

چه کسانی تست نفوذ را انجام میدهند؟

تست نفوذ بهتر است توسط افرادی انجام شود که درباره خود سازمان و شبکه اطلاعاتی ان ها اطلاعات کمی دارد، زیرا ممکن است نقاط کوری که از دید برنامه نویسان خارج است را پیدا کند. به همین دلیل متخصصان امنیت را برای تست نفوذ استخدام می­کنند تا به صورت قانونی و به منظور افزایش امنیت، وارد سیستم شوند؛ همچنین متخصصان امنیت به عنوان هکرهای اخلاقی یا همان هکر های کلاه سفید شناخته میشوند.

انواع تست نفوذ

به 5 دسته زیر تقسیم می شود :

  1. Network Service Test (تست سرویس شبکه): رایج ترین نوع تست نفوذ، تست سرویس های شبکه است. هدف از این نوع تست، پیدا کردن آسیب پذیری ها و راه های نفوذ در زیر ساخت های شبکه است.
  2. Web Application Test (تست برنامه های وب): این نوع تست دقیق تر عمل میکند. برنامه های وب اپلیکیشن ها را مورد بررسی قرار می­دهند.
  3. Client Side Test (تست سمت مشتری): هدف از این تست، شناسایی حملاتی است که به طور ناگهانی آشکار می­شوند. به عنوان مثال، نقض ناگهانی در نرم افزار در حال اجرا توسط کاربر.
  4. Wireless Network Test (تست شبکه بی سیم): در این تست، سخت افزاری که حمله از طریق آن قرار است صورت بگیرد، مورد برسی امنیتی توسط متخصص امنیت قرار میگیرد.
  5. Social Engineering Test (تست مهندسی اجتماعی): این نوع تست، با هدف حمله شبیه سازی شده از طرف کارمندان سازمان انجام میشود که تکنیک های مختلفی دارد و هدف ان بیشتر جنبه روانشناسی و فریب اشخاص را دارد.

روش های تست نفوذ

دو نوع تست نفوذپذیریوجود دارد:

1- External Pen Test (تست نفوذ خارجی):

در یک تست نفوذ خارجی، هکر اخلاقی در برابر فناوری های خارجی سازمان مانند وب سایت و شبکه های خارجی سازمان قرار می­گیرد. حتی ممکن است هکر اجازه ورود به ساختمان شرکت را نداشته باشد. این یعنی تست نفوذ از راه دور اتفاق افتاده است.

2 – Internal Pen Test (تست نفوذ داخلی):

تست نفوذ داخلی، از داخل سازمان انجام می­شود. این نوع تست برای شناسایی آسیب پذیری ها از طرف کارمند ناراضی میتواند مفید واقع شود.

این تست شامل موارد زیر است:

متخصص امنیت

متخصص امنیت

  • Black Box Penetration test (تست جعبه سیاه): این نوع تست، آزمونی غیر قابل شناسایی شناخته می شود که بدون داشتن هیچ اطلاعاتی هکر اقدام به تست نفوذ می­کند. تست جعبه سیاه بسیار کند عمل می­کند زیرا با نداشتن اطلاعات کافی درباره شبکه و سازمان، تعداد خطاها بیشتر است.
  • White Box Penetration test (تست جعبه سفید): یک آزمون تایید شده است که با آگاهی کامل از شبکه تست نفوذ صورت می­گیرد.
  • Gray Box Penetration test (تست جعبه خاکستری): این نوع تست، بین تست جعبه سیاه و سفید قرار می­گیرد. یعنی اطلاعاتی که از سازمان و شبکه دارد محدود است.

برای یادگیری تست نفوذ و اموزش مقابله با هک می توانید به وب سایت زیر مراجعه نمایید:

https://pentestcore.com

مراحل تست نفوذ

  • Reconnaissance (برنامه ریزی و شناسایی):

در این فاز هکر باید هدف خود را شناسایی کند و اطلاعات را جمع آوری کند. اطلاعاتی مانند نام شبکه و دامنه، محدوده آدرس IP و ….

  • Scanning (اسکن کردن):

پس از فاز شناسایی و جمع آوری اطلاعات، باید آسیب پذیری های شبکه را پیدا کرد. هدف از این فاز هم پیدا کردن رخنه ها و نقاط ضعف است.

  • Gaining Access (گرفتن دسترسی):

حال که اطلاعات کافی درباره هدف جمع آوری شد، نوبت به فاز دسترسی است. نفوذ در این فاز اتفاق می­افتد. یعنی هکر برای بهره برداری از اطلاعات ، از طریق رخنه های موجود اقدام به نفوذ می­کند.

  • Maintaining Access (حفظ دسترسی):

هدف از این فاز این است که هکر ببیند آیا می­تواند از این سیستم به طور مداوم برای دسترسی به سازمان استفاده کند یا خیر! غالبا هکر برای دسترسی به اطلاعات حساس ماه ها در سیستم انتظار می­کشد.

  • Analysis (تجزیه و تحلیل):

فاز نهایی در تست نفوذ، تجزیه و تحلیل اطلاعات و در نهایت تهیه گزارش از آنها است، که جزئیات زیر را در برمی­گیرد:

  • آسیب پذیری هایی که مورد سوءاستفاده قرار گرفتند.
  • داده های حساسی که مورد دسترسی قرار گرفتند.
  • مقدار زمانی که تستر توانست در شبکه بماند. که گاهی نامشخص باقی می­ماند.

هک کردن به روش قانونی به عنوان بخشی از تست نفوذ میتواند باشد که توسط متخصص امنیت انجام می شود. در فاز سوم تست نفوذ، تستر با گرفتن دسترسی از یک سیستم وارد شبکه میشود؛ این جمله بدین معناست که تستر و یا همان هکر، یکی از سیستم های سازمان را مورد نفوذ قرار داده و توانسته است به اطلاعات دسترسی پیدا کند، بعد از این مراحل باید امنیت شبکه تامین شود که برای این کار می توانید به اموزش امنیت شبکه مراجعه کنید.

نوشته چگونه متخصص امنیت و تست نفوذ شویم؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.