پردازنده‌ ۲۴ هسته‌ای Kunpeng هوآوی از Core i9-9900K اینتل سریع‌تر است

پردازنده‌های ۲۴ هسته‌ای مبتنی بر معماری ARM هوآوی با نام Kunpeng 920 تقریبا آماده‌ عرضه به بازار کامپیوترهای دسکتاپ هستند. جالب اینکه حتی پردازنده‌ ۲۴ هسته‌ای Kunpeng هوآوی از Core i9-9900K اینتل سریع‌تر است.

خانواده‌ پردازنده Kunpeng920 هوآوی که در مدل‌های بالاتر تا ۶۴ هسته هم ارائه داده و بر مبنای فناوری ساخت ۷ نانومتری تولید شده‌اند، معرفی شدند. این پردازنده‌ها از ریزمعماری TaiShan v110 استفاده می‌کنند که با استناد به گفته‌های سایت WikiChip نسخه‌ای شخصی‌سازی‌شده از پردازنده ARM است. حافظه‌ «کش» سطح یک (L1 Cache) این پردازنده ۱۲۸ کیلوبایت است که به ۲ بلوک ۶۴ کیلوبایتی اختصاصی برای دستورالعمل‌ها و داده‌ها تقسیم شده است. یک حافظه‌ «کش» سطح دو (L2 Cache) اختصاصی نیز برای هر یک از هسته‌های پردازشی در نظر گرفته شده است. خانواده‌ پردازنده‌های Kunpeng920 تا ۶۴ مگابایت «کش» برای پردازنده‌های ۶۴ هسته‌ای خود در نظر گرفته است.

هوآوی می‌خواهد پردازنده‌های کلاس دسکتاپ Kunpeng 920 را به زودی راهی بازار کند. ادعای این شرکت در مورد عملکرد این پردازنده، بسیار جالب است. برای مثال، این پردازنده‌ ۲۴ هسته‌ای که به صورت ثابت در سرعت کلاک ۲.۶ گیگاهرتز کار می‌کند، توانایی ایجاد قدرت پردازشی ۶۲.۴ گیگاهرتز را دارد. برای مقایسه بد نیست بدانید پردازنده هم‌رده‌ Core i9-9900K اینتل، تقریبا می‌تواند قدرت پردازشی موثر ۴۲ گیگاهرتزی را ایجاد کند؛ آن هم با در نظر گرفتن اینکه سرعت کلاک توربو (Turbo Clock) را ۴.۵ گیگاهرتز در نظر بگیریم و آن را در تعداد هسته‌ها یعنی ۸ ضرب کنیم و البته تقویت سرعت ۱.۲ برابری بدست آمده از فناوری Hyper-Threading این شرکت را نیز به معادله اضافه کنیم.

بهتر است این‌طور فرض کنیم که در حالت حداقلی ۳۷ گیگاهرتز قدرت پردازشی برای پردازنده اینتل خواهیم داشت (۱.۱×۴.۲×۸) و در حالت حداکثری به قدرت ۴۶.۸ گیگاهرتز خواهیم رسید (۱.۳×۴.۵×۸). فعال شدن قابلیت Hyper-Threading به ندرت بهبود عملکردی بیشتر از ۱.۳ برابر را در پردازنده‌های مرکزی اینتل به وجود می‌آورد و معمولا این رقم در کاربری‌های غیر از بازی و پردازش‌های چندگانه از ۱.۱ برابر بیشتر نمی‌شود. پردازنده جدید هوآوی به طور حدودی 50 درصد قوی‌تر از پردازنده اینتل است.

تراشه Kunpeng

تراشه Kunpeng

نرم‌افزار مورد استفاده برای تست پردازنده‌های Core i9-9900K مشخص نیست که کمی کار مقایسه را سخت می‌کند اما به هر حال شنیدن این خبر که پردازنده‌ Kunpeng920 هوآوی در کامپیوترهای دسکتاپ می‌تواند با پردازنده‌های اینتل رقابت کرده و توانایی پردازش ۱.۵ برابری و تعداد هسته ۳ برابر نسبت آنها را داشته باشند، خبری جذاب و غافل‌گیرکننده است.

البته در میان منابع خبری، اختلاف‌هایی درباره‌ هسته‌ اصلی این پردازنده وجود دارد. سایت «تامز هاردور» (Tom’s Hardware) گزارش می‌دهد که Kunpeng920 هوآوی از پردازنده ARM Neoverse N1 مشتق شده که یک هسته با ۴ مسیر Decode و ۸ مسیر Issue دارد. در مقابل، سایت «ویکی‌چیپ» (WikiChip) می‌گوید که هسته‌های پردازنده‌ی مرکزی هوآوی تنها ۴ مسیر Issue دارند و از یک معماری مخصوص به خود استفاده می‌کنند که از Cortex-A72 مشتق شده است.

نکته اینکه منابع خبری موجود در این باب همه به زبان چینی بوده و شاید تفاوت در ترجمه منجر به این اختلاف نظر در میان منابع سخت‌افزاری شده است (اسناد هوآوی به زبان چینی هستند). باید منتظر اعلام رسمی هوآوی به صورت بین‌المللی در این زمینه باشیم.

مزیت دیگر پردازنده‌ ۴۸ هسته‌ای Kunpeng920 در این است که توان حرارتی مورد نیاز آن در سرعت کلاک مشابه، از پردازنده‌های اینتل کمتر خواهد بود و همین امر باعث روانی عملکرد و حل یکی از دغدغه‌های اصلی در کامپیوترها، یعنی ایجاد گرمای زیاد در پردازش‌های قدرتمند می‌شود.

نوشته پردازنده‌ ۲۴ هسته‌ای Kunpeng هوآوی از Core i9-9900K اینتل سریع‌تر است اولین بار در ترنجی پدیدار شد.