زندگی مشترک خود را بهتر کنید.

روزهای کرونایی بهانه‌ای شده تا افراد اوقات بیشتری را در منزل و همراه خانواده بگذرانند و بسیاری از افراد شاغل هم مجبور به دورکاری شده‌اند. این قرنطینه در کنار خوبی‌هایی که داشته است، از طرفی باعث شده تا درگیری‌های خانگی بین زن و شوهر‌ها هم اندکی بیشتر شود. از آنجایی که هنوز افراد با سبک زندگی جدید طبق بیماری کرونا کنار نیامده‌اند، طبیعی است که برخی تعارض‌ها و اختلاف نظرها بین زوجین بیشتر شود. به این بهانه در این مقاله قصد داریم به موضوع روابط بین زوجین بپردازیم.

در آغاز زندگی مشترک

سال‌‌های اولیه ازدواج همونطور که می‌تواند جز بهترین سال‌های زندگی زوجین باشد، از طرفی ممکن است به‌خاطر عدم آشنایی افراد با سبک زندگی یکدیگر به دورانی پر از چالش تبدیل شود. این روز‌ها ازدواج چه از نوع سنتی و بدون شناخت قبلی باشد و چه مدرن و امروزی، مشاوره ازدواج برای افرادی که تصمیم به آغاز زندگی مشترک گرفته اند، امری ضروری محسوب می‌شود. مشاوره پیش از ازدواج به افراد کمک می‌کند تا برای شروع زندگی مشترک خود آماده شوند. همچنین باعث اطمینان خاطر از این موضوع می‌شود که شما و شریکتان رابطه سالم و قوی با یکدیگر دارید و در راستای حفظ آن به شما کمک می‌کند. این نوع از مشاوره امکان شناخت نقاط قوت و ضعف شما و شریکتان را فراهم می‌سازد. مشاوره ازدواج اغلب توسط تراپیست‌هایی که در زمینه ازدواج و خانواده فعالیت می‌کنند، صورت می‌گیرد.

در مشاوره ازدواج معمولا مسائلی که باید توسط زوجین به توافق برسد مطرح می‌شود، از جمله:

  • مسائل مالی
  • ارتباطات
  • نقش‌ها و قوانین در زندگی مشترک
  • اعتقادات و ارزش‌های طرفین
  • توقعات از رابطه جنسی
  • تمایل به داشتن بچه
  • روابط خانوادگی
  • تصمیم‌ گیری
  • کنترل خشم
  • زمان گذراندن با یکدیگر

نقش مشاور ازدواج کمک به بهتر شدن ارتباطات طرفین و درک همدیگر و تعیین انتظارات واقع بینانه از ازدواج است.

در ازدواج هر کدام از زوجین با پیشینه ای از ارزش‌ها و باورها، اعتقادات و طرز زندگی خاص خود وارد زندگی مشترک می‌شوند و لزوما این مسائل با یکدیگر همخوانی ندارند. طبیعتا برطرف کردن تعارض‌های حاصل از اختلاف نظر‌ها از عهده زوجین خارج است و نیاز به مشاوره روانشناسی و بررسی عمیق‌تر مسائل دارد.

سوالاتی که پیش از ازدواج باید از خودتان بپرسید

ازدواج یک تعهد دو طرفه است. شما باید پیش از اقدام به ازدواج آمادگی پذیرش مسئولیت را داشته باشید. سوالاتی که به شما کمک می‌کند تا دید بهتری نسبت به تصمیم خود داشته باشید:

  • چرا ما باید ازدواج کنیم؟
  • به عنوان یک زوج چه توقعاتی از زندگی آینده خود داریم؟
  • رابطه بعد از ازدواج ما چگونه خواهد بود؟
  • خود را چگونه توصیف می‌کنیم؟

در پاسخ دادن به این سوالات سعی کنید ایده‌آل گرایانه فکر نکنید و چیزی که واقعا در ذهن و قلبتان می‌گذرد را بیان کنید. پیش از هر چیز لازم است با خود صادق باشید.

اجتناب از خطاهای پس از ازدواج

پس از آغاز زندگی مشترک مثل هر چیز دیگری که برای شما تازگی دارد، ممکن است اشتباهاتی داشته باشید. این مساله طبیعی است اما باید در نظر داشته باشید که اگر اشتباهات کوچک خود را برطرف نکنید، تبدیل به دردسر بزرگتری در آینده خواهد شد. در اینجا به برخی از این اشتباهات می‌پردازیم:

  • توقعات عجیب از ازدواج: از جمله اشتباهات زوج‌ها، داشتن توقعات غیر واقع‌بینانه از یکدیگر و از ازدواجشان است. زندگی مشترک با چیزی در فیلم‌های رمانتیک تلویزیون و سینما می‌بیند بسیار متفاوت خواهد بود. توصیف عشق و ازدواج در واقعیت از درک مشترک بین همسران بوجود می‌آید نه رفتارهای شدید عاطفی. به خود و همسرتان اجازه دهید تا رفتارهای واقعی خود را داشته باشید و با وجود نقص‌هایی که دارید یکدیگر را کامل کنید.
  • انتظار به تغییر طرف مقابل در ازدواج: یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد مرتکب می‌شوند اینست که با تصور تغییر فرد مقابلشان وارد رابطه ازدواج می‌شوند. ما با تلاش بسیار زیاد می‌توانیم خودمان را تغییر دهیم و این مساله در مورد دیگران بسیار سختتر و حتی گاهی غیر ممکن خواهد بود. شریک زندگی خود را همانطور که شناخته اید بپذیرید و هرگز با فکر تغییر دادن او پس از ازدواج وارد زندگی مشترک نشوید.
  • بدون برنامه ریزی ازدواج کردن: اگر بدون مطرح کردن مسائل مهم زندگی مشترک مثل مسائل مالی، روابط خانوادگی، بچه‌دار شدن و … و به توافق رسیدن درباره آن‌ها ازدواج کنید دچار مشکلات فراوانی خواهید شد. طبق ضرب‌المثل معروف ما ایرانی‌ها، “جنگ اول به از صلح آخر” پس بهتر است پیش از آغاز زندگی مشترک نظرات خود را درباره مسائل بالا مطرح کرده و درباره آن به اندازه کافی صحبت کنید تا همه‌چیز واضح و روشن باشد.
  • فداکاری و سازش بیش از حد: داشتن درک متقابل و فداکاری یکی از زیربناهای اصلی هر ازدواجی است. اما حتی فداکاری و گذشت هم در حد و اندازه خود مفید واقع می‌شود و چنانچه بیش از حد باشد، باعث خراب شدن رابطه سالم طرفین خواهد شد. با فداکاری کردن بیش از اندازه شما در نقش قربانی قرار می‌گیرید و امکان بهبود را طرف مقابل و رابطه خود می‌گیرید.در عوض بهتر است مهارت‌های گفتگوی خود را تقویت کرده و درباره مسائل و مشکلاتتان با هم صحبت کنید و هر دو برای رفع مشکلات اقدام کنید.

لازم به ذکر است پس از ازدواج نیاز شما به دریافت مشاوره و کمک روانشناسی قطع نمی‌شود، بلکه شاید حتی بیشتر هم بشود. بهتر کردن خود و پیشرفت در روابط زناشویی و پس از آن داشتن خانواده ای سالم نیاز به مشاوره تخصصی خانواده دارد. هیچ‌گاه از دریافت کمک و شناخت بیشتر خود و همسرتان در قالب جلسات مشاوره هراس نداشته باشید. لزوما مراجعه به مشاور خانواده به معنای داشتن مشکلات حل‌نشدنی و خطر در زندگی مشترکتان نیست. بسیاری اوقات با کمک روانشناسی، بهتر می‌توانید موقعیت‌هایی که در زندگی مشترک با آن‌ها مواجه می‌شوید را کنترل کنید.

نوشته زندگی مشترک خود را بهتر کنید. اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code