ماجرای رومینگ اجباری چیست؟

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با مطرح‌شدن شایعه فعال‌کردن اجباری سرویس رومینگ توسط اپراتور‌ها و کسر مبالغی از حساب مردم، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به این شایعه پاسخ داد. اجازه بدهید ببینیم ماجرای رومینگ اجباری چیست؟

رومینگ اجباری

آذری جهرمی

در پی چند شایعه در فضای مجازی درباره فعال‌کردن اجباری سرویس رومینگ در اپراتورهای داخلی برای دریافت هزینه از مشترکان محمدجواد آذری‌جهرمی در اینستاگرام خود نوشت:

«امروز تعداد زیادی پیام از شما دریافت کردم که گفته بودند اپراتورها با فعال‌کردن سرویس رومینگ به‌ ‌صورت اجباری، مبالغی را از حساب مشترکان کسر کردند.»

او در ادامه با طرح چند سوال به این شایعه پاسخ داد.

رومینگ بین‌الملل چیست؟

زمانی که شما به مسافرت خارج از کشور می‌روید، سیم‌کارت شما قابلیت فعال‌شدن در شبکه تلفن‌همراه کشور مقصد را دارد. در این حالت رومینگ برای سیم‌کارت شما فعال می‌شود. تماس‌گرفتن یا استفاده از اینترنت درحالت رومینگ بسیار گرانقیمت است و کاربرد تجاری دارد.

آیا رومینگ بین‌الملل بدون برقراری تماس یا استفاده از اینترنت برای مشترک هزینه‌ای دارد؟

خیر. فعال‌شدن سیم‌کارت شما در شبکه کشور مقصد، بدون تماس هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت.

آیا سرویس رومینگ بین‌الملل برای همه به‌ صورت پیش‌فرض فعال است؟

اکنون بله، اما قبلا این سرویس درصورت نیاز و با درخواست مشترک و با مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی انجام می‌شد. پس از فراگیرشدن سفر اربعین و برای راحتی مردم، این خدمت به‌ صورت پیش‌فرض برای مشترکان اپراتورها فعال است.

آیا با فعال‌بودن خدمات رومینگ بین‌الملل و عدم خروج از کشور، مشترک باید هزینه بیشتری برای تماس بپردازد؟

خیر، هیچ‌گونه هزینه اضافی درصورت عدم خروج از کشور، برای مردم محاسبه نخواهد شد و این خبر شایعه‌ای بیش نیست.

آیا با غیر‌فعال‌کردن خدمات رومینگ بین‌الملل با کدهای دستوری معرفی‌شده، مشکلی برای مشترک به وجود می‌آید؟

خیر. تا زمانی که مشترک قصد مسافرت به خارج از کشور را نداشته باشد، مشکلی به وجود نمی‌آید. در غیراین صورت باید قبل از سفر به فعال‌سازی اقدام کند، وگرنه سیم‌کارت او در خارج از کشور قابل استفاده نخواهد بود.

آیا غیر‌فعال‌سازی خدمات رومینگ بین‌الملل منفعتی هم دارد؟

به‌ صورت کلی خیر اما به شهروندان نقاط مرزی کشور توصیه می‌شود به ‌دلیل آنکه ناخواسته در معرض پوشش شبکه موبایل کشورهای همسایه قرار می‌گیرند، برای جلوگیری از رومینگ اجباری و برقراری تماس به‌ صورت رومینگ بین‌الملل، ناخواسته این سرویس را روی سیم‌کارت‌های خود غیرفعال کنند.

رومینگ نوروز ۹۸

رومینگ

عامل پخش این شایعات چه کسانی هستند؟

دو حالت متصور است؛ یا اینکه موضوع درمناطق مرزی کشور مطرح و سپس خبر آن در سایر نقاط نیز منتشر شده است. احتمال دوم این است که یک شبکه پخش شایعه در شبکه‌های اجتماعی با هر هدف ممکن درکشور فعال شده که به اطلاعات اپراتورها دسترسی پیدا کرده‌اند و با پخش شایعه، عکس‌العمل مردم و در نتیجه قدرت پخش شایعه را با تعداد کدهای دستوری غیرفعال‌سازی رومینگ بین‌الملل شماره‌گیری شده، ارزیابی می‌کنند.

درصورت صحت گزینه دوم، دستگاه‌های ذی‌ربط در شناسایی این شبکه‌ها باید یک بررسی دقیق به عمل بیاورند و برای برخورد با عوامل آن اقدام کنند.

وزیر ارتباطات پس از پاسخگویی به این سوالات و روشن‌کردن ماجرای پیامکی که درخصوص پرداخت هزینه برای فعال‌سازی رومینگ دست‌به‌دست می‌شود، تأکید کرد:

«اطمینان می‌دهیم که نسبت به حق‌الناس حساس هستیم و فعال‌بودن سرویس رومینگ بین‌الملل برای سیم‌کارت شما، مادامی ‌که به مسافرت خارج از کشور نرفته‌اید و تماسی برقرار نکرده‌اید و استفاده‌ای از اینترنت نداشته‌اید، هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد و این شایعه یک دروغ شاخ‌دار است.»

این ماجرای رومینگ اجباری برای شما چطور بوده است؟

نوشته ماجرای رومینگ اجباری چیست؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code