2 روش تشخیص دوربین مداربسته مخفی و نمونه های بازار ایران

سازنده ‌های دستگاه‌‌های جاسوسی مانند دوربین مداربسته مخفی و میکروفون‌های شنود ، آنها را در وسایل مختلف و پرکاربرد عمومی مثل دستگاه تشخیص دود، لامپ، دکمه، ساعت، پیچ و… شارژ‌های قرار میدهند . شما می‌توانید این مدل از دوربین مداربسته را در اتاق یا خانه شخصی‌ خود قرار دهید تا بتوانید از رفت آمد های بدون اطلاع شما آگاه شوید و یا فیلم دزد احتمالی را داشته باشید.

اما امکان دارد همین دوربین‌ها در ویلا ، اتاق یا خانه ای که برای سفر و یا اقامت برای چند روز اجاره کرده اید نیز جاسازی شده باشد. در این مطلب قصد داریم با دوربین های مخفی بازار ایران که به راحتی قابل خریدن هستند آشنا شویم و همچنین مطلع شویم که چطور با استفاده از یک اپلیکیشن و دوربین موبایل ، آنها را شناسایی کنیم.

در اینجا 2 راه را شرح می‌دهیم:

اول اسکن شبکه وای فای مکان مورد نظر برای پیدا کردن دوربین مداربسته بی سیم که به وای فای وصل هستند، که البته در این روش فقط دوربین‌هایی که به شبکه آنجا اتصال دارند را شناسایی میکند ، اما غالبا افراد آماتور که دوربین مدار بسته خارج از دید وصل میکنند از این روش قابل شناسایی هستند. دومین روش پیدا کردن دوربین مداربسته مخفی شده با قابلیت دید در شب با استفاده دوربین گوشی هوشمندتان است.

چگونه دوربین مداربسته دید در شب پنهان شده را با گوشی پیدا کنیم؟

تقریبا تمام دوربین‌های مدار بسته چه جاسوسی و چه معمولی دارای قابلیت دید در شب هستند که این قابلیت با نور مادون قرمز کار می‌کند. این نور را نمیشود به صورت معمول با چشم غیرمسلح مشاهده کرد ، اما دوربین گوشی شما می‌تواند آن را شناسایی کند.

حالا شاید فکر کنید دقیقا در دوربین گوشی موبایل باید دنبال چه چیز بگردیم ، باید در نظر بگیرید بعضی از دوربین‌ها فیلتر مادون قرمز را بر روی دوربین اصلی(دوربین پشتی) خود دارند، اما تعداد کمی از گوشی ها فیلتر نور مادون قرمز را روی دوربین سلفی ، جلویی یا خویش انداز :)))) خود دارند.
برای تشخیص اینکه کدام دوربین گوشی شما دارای این فیلتر هست ، فقط کافیست از ریموت کنترل تلوزیون و هر وسیله دیگری که از کنترل از راه دور استفاده میکند به صورت زیر استفاده کنید :

دوربین گوشی را باز کنید

سر کنترل تلوزیون (قسمت اصطلاحا چراغ دار) را رو به روی دوربین بگیرید

یکی از دکمه ها را برای فعال شدن مادون قرمز فشار دهید

اگر همه چیز درست بوده باشد باید تصویری مثل تصویر زیر ببینید یعنی چمشمک زدن و روشن شدن چراغ بالای ریموت ، البته از این روش برای خرید و یا تست ریموت کنترل وسایل در جایی که اطمینان از سالم و یا خراب بودن ریموت ندارید (مثل کنار خیابان) هم میشود استفاده کرد .

بعد از این مرحله، محیط خانه و اتاق مورد نظر را تاریک کنید. بهترین زمان برای این تست شب است اما با تاریک کردن هم میتوانید به نتیجه مطلوب برسید . سپس دوربین گوشی را آماده به کار کنید، و در اتاق حرکت کنید و دوربین را به طرف تمام کنج دیوار ها، لوستر ها ،دریچه کولر و مکان هایی که به اتاق اشراف کامل دارند بگیرید تا ببینید آیا نوری روی صفحه موبایل دیده می‌شود یا خیر. نور این نوع دوربین‌های مداربسته کوچک معمولا بنفش یا سفید است، البته هیچ قاعده خاصی ندارند و یک یا حتی چند نور چمک زن هم میتواند نشان از وجود دوربین باشد.

پیدا کردن دوربین مدار بسته با استفاده از اسکن شبکه وای فای

در اغلب فضا هایی که در آنها شبکه وای فای وجود دارد به شما اجازه استفاده از آن و اتصال به شبکه داخلی را می‌دهند. بنابراین می‌توانید با نصب برنامه هایی مثل Fing که در نسخه اندورید و iOS موجود است بهره بگیرید و برای پیدا کردن دستگاه‌ها و پورت ها استفاده کنید نکته مثبت این برنامه این است که نیازی به نام نویسی و پرداخت ندارند .

در زمان پیدا کردن دستگاه‌ها و پورت ها شبکه، پیشنهاد میشود که تمام دستگاه‌های مورد استفاده خودتان، به غیر از گوشی مورد استفاده را از شبکه قطع کنید.

در سیستم عامل اندروید باید روی رفرش کلیک کنید تا جست و جو شروع شود اما در سیستم عامل آی او اس این امر به صورت خودکار انجام میپذیرد.

بعد از اتمام اسکن ، لست را به دقت نگاه کنید در لیست دنبال نام هایی مانند IP Camera یا نام برند های تولید کننده دوربین مداربسته مانند Nest, Arlo, یا Wyze بگردید. برای نمونه عکس زیر تماشا کنید:

حتا اگر در بین دستگاه های پیدا شده به دستگاهی مانند دوربین برنخوردید، مجدد نگاه کنید و ببینید چند عدد دستگاه به شبکه متصل است و کدامشان را می‌توانید شناسایی کنید. اگر به دستگاه غیرعادی‌ای برخوردید، آی پی آن را بنویسید.

اگر دستگاهی توجه شما را جلب کرد ، در مرحله بعد باید پورت های باز آن را اسکن کنید. برای این منظور روی نتورک ، مانند تصویر زیر کلیک کنید.

بعد روی گزینه Find Open Ports کلیک کنید. بعد آدرس آی پی وسیله مورد نظر را یاد داشت کنید. سپس روی دکمه Find Open Ports کلیک کنید.

حالا می‌توانید مشاهده کنید که کدام پورتها باز و چه سرویس‌هایی در حال استفاده هستند. در این لیست به دنبال RTSP و RTMP بگردید. اگر از http یا https نیز استفاده می‌شوند، می‌توانید از طریق مرورگر اینترنت و تایپ آی پی در نوار آدرس به دستگاه وصل شوید، که ممکن است با ویدئو‌ی در حال ضبط روبرو شوید.

روش های حرفه ای تر و دقیق تری هم برای شناسایی دوربین مداربسته کوچک و مخفی وجود دارند ، که پیشنهاد میشود اگر مدام در حال سفر هستید و یا حریم خصوصی بسیار برای شما اهمیت دارد از آنها استفاده کنید مانند خریدن دستگاه های قابل حمل و مخصوص که سیگنال های محیط را برای پیدا کردن دوربین مداربسته بررسی میککند اما دانستن این روش ها هم میتواند بسیار کمک کند .

در انتها این مقاله چند نمونه از دوربین های مداربسته بی سیم که در ایران قابل تهیه کردن است را به اختصار معرفی خواهیم کرد تا برای مراقبت از فرزند و سالمند از آنها استفاده کنید همچنین میتوانید این دوربین ها را به صورت تکی یا پکیج دوربین مداربسته از مجموعه ” دوربین مداربسته بنوان ” تهیه کنید.

امید واریم از خواندن این مقاله لذت کافی را برده باشید.

1 :دوربین مداربسته لامپی v380 یکی از پرطرفدار ترین محصولات دوربین مدار بسته بی سیم است . دوربین لامپی با توجه به امکان نصب آسان ، تصویر 360 درجه ، اتصال وای فای ، انتقال تصویر آسان وغیره یکی از پرطرفدارین دوربین های مدار بسته است.
2 : این دوربین در نگاه‌ اول یک چراغ به نظر می‌رسد و روشنایی یسیار خوبی در تاریکی و شب دارد. به همراه این محصول صفحه و میله‌ای برای اتصال به دیوار قرار دارد که به راحتی می‌توان آن را به هرجایی که مدنظر است وصل کنیم. از این وسیله می‌توان هم در مکان‌های مسقف و هم در مکان‌های غیر مسقف به دلیل ضد‌آب بودنش استفاده کنیم. این وسیله را می‌توان در حیاط‌ها، پارکینگ‌ها، گاراژها و بسیاری از مکان‌های دیگر مورد استفاده قرار داد.
3 : این دوربین مداربسته کوچک به ابعاد 4 در 4 سانتیمتر دارای میکروفن داخلی نیز بوده و با وصل کردن آن به تلویزیون میتوانید تصویر و صدای دوربین را داشته باشید و در صورت نیاز به ضبط تصاویر باید دوربین را به دستگاه ضبط وصل کنید.

نوشته 2 روش تشخیص دوربین مداربسته مخفی و نمونه های بازار ایران اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code