آشنایی با هنر خراطی

صنعت چوب آن قدر وسیع و گسترده می باشد که هر چه از هنرهای زیبایش شرح دهیم کم است و هر بار که قدم به عالم صنعت چوب می‌گذاریم؛ باز هم وارد دنیای جدیدتری از این صنعت می‌شویم. یکی از هنرهای باب شده در سال های اخیر که بسیار پرطرفدار می باشد، هنر خراطی است. خراطی هنری است که در آن بر روی چوب نقش و نگارهایی حک می کنند و با تغییر فرم چوب ظروف و لوازم متعددی تولید می‌نمایند. چوبینر معتبرترین فروشگاه اینترنتی ارائه دهنده ماشین آلات، ابزار آلات و یراق آلات صنایع چوب می باشد که در این مقاله به معرفی تعدادی از ابزار آلات دستی، ماشین خراطی و مواردی از این قبیل که در این فروشگاه عرضه می شوند، می پردازیم.

خراطی چیست؟

خراطی یک واژه عربی است که از کلمه خرط به معنای تراشیدن و متقارن سازی گرفته شده است. خراطی با نجاری تفاوت هایی دارد، در هنر خراطی با تراشیدن یک چوب احجام، ظروف، پایه مبل و… تولید می کنند اما در نجاری قطعات چوبی در کنار هم قرار می گیرند تا یک وسیله مثل تخت، مبل، میز و… را تهیه نمایند. خراطی دارای قدمت مشخصی نیست اما آثاری از مصریان با قدمت 1300 سال قبل از میلاد مسیح موجود است که در آن ها از هنر خراطی استفاده نموده اند. خراطی در سراسر ایران نیز رایج و پرطرفدار است اما بدون شک در شهرهایی که دسترسی به چوب راحت تر است این هنر بیشتر رایج می‌باشد. برای هنر خراطی باید از دستگاه خراطی استفاده شود که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

دستگاه خراطی

برای انجام هنر خراطی بر روی چوب، دستگاه خراطی نقش اصلی را ایفا می کند. دستگاه خراطی در مدل های مختلف تولید می شود که بر اساس انتقال نیرو و نوع پایه به گروه های متفاوتی تقسیم می شود. دستگاه خراطی بر اساس انتقال نیرو به دو گروه چند سرعته و تک سرعته تقسیم و بر اساس نوع پایه به مدل های رومیزی و پایه دار تقسیم می شود. لازم به ذکر است که دستگاه خراطی از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • بدنه: ساختار کلی بدنه دستگاه خراطی به صورت ریلی است که فک متحرک و تکیه گاه ابزار به راحتی بر روی آن حرکت نمایند. در مدل های پایه دار، دستگاه خراطی و پایه به یکدیگر متصل هستند.
  • فک ثابت: فک ثابت در قسمت سر بدنه قرار دارد که موتور در آن تعبیه شده است و نیروی چرخشی را به بخش های مختلف دستگاه خراطی همچون نیش و سه نظام منتقل می کند.
  • فک متحرک: فک متحرک یا همان پله، حرکت ریلی به سمت جلو و عقب دارد. فک متحرک متناسب با طول قطعه کار تنظیم می شود و با کمک یک اهرم ثابت می شود. همچنین مرغک دوکی شکل بر روی فک متحرک قرار گرفته است.
  • تکیه گاه ابزار: تکیه گاه ابزار به پیش پا معروف است. پیش پا در قالب یک تکیه گاه برای ابزار تعبیه شده است که روی ریل حرکت می کند و با چند اهرم، ارتفاع و سایر حرکت های جلو و عقب آن تنظیم می شوند.

همان طور که در ابتدا نیز ذکر نمودیم، چوبینر عرضه کننده ابزار آلات دستی و ماشین آلات صنایع چوب می باشد، برای هنر خراطی علاوه بر دستگاه خراطی به مغار نیز نیاز دارید. در ادامه این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با مغار خراطی که در مدل های مختلف در فروشگاه اینترنتی چوبینر عرضه می شوند؛ در اختیارتان قرار دهیم.

مغار خراطی

مغار خراطی بر عکس مغارهای نجاری و منبت از دسته و تیغه بلندتری تشکیل شده است. همچنین تیغه مغار خراطی دارای ضخامت بیشتری است که نوک آن در اشکال مختلف تولید می‌شود که برای تراش چوب با اشکال و فرم های متفاوت استفاده شوند. مغار خراطی یک نوع مغار ایستا می باشد که در هنگام استفاده نیروی زیادی از طرف شخص بر مغار وارد نمی شود و در واقع نیرو فقط برای تغییر زاویه و جهت مغار به کار می رود. مغار خراطی در ایجاد طرح و نقش بر روی پایه مبلمان، ظروف، شمعدان و مواردی از این قبیل به کار می رود.

قیمت دستگاه خراطی

لازم به ذکر است که دستگاه خراطی در مدل های مختلفی تولید می شود که در فروشگاه چوبینر موجود می باشند. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت دستگاه خراطی می توانید از طریق راه های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

09021235626 – 02166563048 – 02634647972

Choobiner.ir

نوشته آشنایی با هنر خراطی اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code