تفاوت رم های UDIMM و RDIMM

تیم شبکه گستران یاقوت سرخ قصد دارد در این سری مقالات که مربوط به حافظه های رم سرورHPE میشوند به درک هرچه بهتر شما کاربران گرامی از این مفاهیم و سهولت در انتخاب رم مناسب برای سرور ها کمک کرده باشد.

قبل از شروع این مقاله باید بدانید که منظور از رم های Buffered و Unbuffered همان RDIMM و UDIMM است. پس در طول مقاله هر جا که از کلمه RDIMM استفاده شده منظور حافظه های Registered Buffered است و هر جا از اصطلاح UDIMM بکار رفته شد منظورمان همان حافظه های Un Registered Unbuffered می باشد.

رم های Hp :

نکته جالبی که باید در مورد رم های Hp بدانید این است که این رم ها توسط خود این شرکت تولید نمیشوند بلکه شرکت Hp حافظه های رم خود را خریداری کرده و با پارت نامبر و برچسب های مخصوص خود سفارش سازی می کند و با نام رم های Hp این رم ها روانه بازار می شوند.

شرکت Hp معمولا این رم ها را از 3 کارخانه Mircon , Hynix و Samsung خریداری می کند که این کارخانه ها جز بهترینها در تولید چیپ ها هستند.

قابلیت ECC در رم ها چیست ؟

وقتی اطلاعات بین پردازنده و حافظه رم در تبادل هستند با بالا و پایین بار الکتریکی در این بین امکان خطا در اطلاعات وجود دارد .

ECC یا Error Correcting code قابلیت امکان تشخیص و اصطلاح داده های خوانده شده از طریق حافظه رم را ایجاد می کند. البته قابلیت ECC فقط و فقط در بعضی رم های Registered یا Buffered وجود دارد.

در پاسخ به این سوال که چرا توصیه می شود در سرورها از رم های Registered ای استفاده کنیم که دارای قابلیت ECC است باید بگوییم که در سرور اچ پی نیاز به امنیت و پایداری اطلاعات 2 فاکتور مهم محسوب میشود و چون رم ها با قابلیت ECC امکان شناسایی خطاها و رفع ان را در اطلاعاتی که در حال تبادل هستند به صورت خودکار فراهم می کنند , پس به عبارتی در سرورها باعث پایداری اطلاعات می شوند.

توجه داشته باشید که هر رم Buffered یا رجیستر شده از تکنولوژی Error Correcting Code برخوردار نیست که به این حافظه ها Non-ECC می گویند.

حافظه های Non-ECC برای سرورها طراحی نشده چراکه هنگام بروز خطا در تبادل اطلاعات هیچ گونه عکس العملی نشان نمیدهند . پس فاکتور پایداری اطلاعات در این رم ها آنچنان قوی نیست و برای کارکردهای بی وقفه اصلا توصیه نمیشوند. برخلاف آنها ECC کاملا مناسب کارکردهای بی وقفه و بدون خطا می باشد .

تفاوت رم های Buffered یا (RDIMM) و Unbuffered یا (UDIMM) :

همانطور که قبلا هم گفتیم بعضی از حافظه های (RDIMM-Buffered) Registered Memory دارای قابلیت ECC هستند که اغلب برای سرورها استفاده میشوند و بعضی این قابلیت را ندارند و Non-ECC خوانده می شوند .

در حافظه های Registered در میان ماژول DRAM و MCH یک رجیستر وجود دارد که کمترین بار الکتریکی را در خود دارد و باعث پایدارتر شدن حافظه میشود ولی از طرف دیگر مقداری سرعت تبادل اطلاعات را کاهش می دهد .

اما در حافظه های Unbuffered Memory(UDIMM-Unbuffered) این رجیستر وجود ندارد و سرعت بیشتری نسبت به رم های رجیستر دارند اما به دلیل اینکه در فضای میانی تبادل اطلاعات بارالکتریکی بیشتر است امکان رخداد خطا در اطلاعات بالا می رود .

پس این رم ها دارای امنیت و پایداری کمتری در حفظ اطلاعات نسبت به Registered ها هستند بخاطر همین هم از آنها در سرورHP یا ایستگاهای کاری (Work Station) استفاده نمیشود و دارای قیمت کمتری نسبت به رم های رجیستر می باشند پس بهتر است آنها را در سیستم های خانگی و در سرورهای سطح پایین بکار بگیریم چراکه سرعت بالایی دارند و از طرفی در سیستم های خانگی و سرورهای سطح پایین نیاز به حافظه وسیع نیست .

امید واریم با خواندن این مقاله شناخت کافی در مودر مموری های UDIMM و RDIMM بدست آورده باشید . در صورت وجود هر گونه ابهام و یا سوال در مورد سرورHPE میتوانید با کارشناسان شرکت شبکه گستران یاقوت سرخ مرکز تخصصی فروش سرورها و استوریچ های اچ پی به شماره تماس 71189-021 تماس گرفته و یا به سایت شرکت یاقوت سرخ به آدرس www.Ysorkh.net مراجعه کنید .

نوشته تفاوت رم های UDIMM و RDIMM اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code