چالش مومو / Momo challenge چیست؟
1 min read

چالش مومو / Momo challenge چیست؟

این روزها شاهد گسترش چالش مومو یا Momo challenge در کشورمان هستیم. همیشه بهترین دشمن شایعات، جستجو و آگاهی است. اجازه بدهید ببینیم چالش مومو / Momo challenge چیست؟ با توجه به اینکه این چالش بیشتر کودکان و دانش آموزان را هدف گرفته است خیلی مهم خواهد بود که با آگاهی از آسیب دیدن آن ها جلوگیری کنیم. لطفا این را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در نظر بگیرید و برای آن هایی که می شناسید به اشتراک بگذارید. همچنین لطفا بدانید که این مطلب حاوی تصاویری است که شاید برای همه مناسب نباشد و دوست نداشته باشید در ذهن شما باقی بماند.

تصاویر مربوط به یک خانم مرغی اهریمنی با هشدارهای مربوط به یک “بازی خودکشی” خطرناک که کودکان را در شبکه های اجتماعی هدف قرار می دهد، در سراسر جهان باعث وحشت مردم شد. این موضوع به تازگی در ایران ترند شده است.

اما در پشت هیجان زیادی که به اصطلاح “چالش Momo” مرتبط است، موضوعی بسیار آشکارتر است: این افسانه محلی احتمالاً چیزی بیش از یک حقه بازی توسط گزارش های رسانه ای و ترس والدین از فعالیت آنلاین فرزندان خود نیست.

برای اخبار بیشتر در کانال تلگرام ترنجی عضو شوید.

عکس چالش مومو

در ادامه این مطلب عکس چالش مومو را خواهید دید، اگر دوست ندارید آن را ببینید، از این بخش عبور کنید:

عکس چالش مومو

جای تعجب نیست که چرا چالش Momo توانسته است ترس بزرگسالان را با نیرویی افسانه ای که ماه ها ادامه داشته است، جلب کند. تصویر اصلی “چالش” غیر قابل انکار وحشتناک است. چیزهای کابوس وار برای کودکان و بزرگسالان به طور یکسان. به نظر می رسد کسی ولدمورت را با یک نسخه از دختر از The Ring ترکیب کرده و به طور غیرقابل توصیفی تصمیم گرفته است که صورت او باید به پای بزرگ مرغ تبدیل شود.

چالش اساسی، با پیام هایی که ظاهراً کودکان را به ارتکاب خشونت و خودآزاری تشویق می کند، بسیار آزار دهنده تر خواهد بود. البته اگر شواهدی قابل تشخیص وجود داشته باشد، می تواند ثابت کند این مسئله در واقع یک مشکل است.

کارشناسان می گویند از زمان پخش شدن داستان، هیچ نشانه ای وجود ندارد که کودکان را به خودکشی سوق دهد. یوتیوب قبلاً اعلام کرده بود که هیچ مدرکی درباره ویدیوهایی که این چالش را تبلیغ می کنند، ندارد و از آن زمان به بعد “محتوای بی اعتبار شده” با تصویر امضا شده Momo را که از زمان ورود هیجان بزرگ حاصل از این چالش به جریان اصلی اخبار تبدیل شده است، حذف کرده است.

چالش Momo به سختی اولین “علاقه مندی مظنون” است که اضطراب بزرگسالان را به خود جلب می کند. فقط به وحشت گذشته در مورد روندهای ظاهرا خطرناک نوجوان نگاه کنید که در نهایت یک حقه اینترنتی بیش از حد نبود. و همانطور که در مورد بسیاری از وحشت های همه گیر اتفاق می افتد، چالش Momo به یک پدیده جهانی تبدیل شده است، نه به دلیل داستان هایی که توسط خود قربانیان به اشتراک گذاشته شده است بلکه توسط بزرگسالان نگران در تلاش برای محافظت از آنها است.

چالش Momo چیست؟

به گفته لور، چالش Momo یک بازی همه گیر است که در سرویس های پیام رسان مانند WhatsApp به اشتراک گذاشته می شود و کودکان خردسال را به خشونت یا حتی خودکشی سوق می دهد. گویا تصاویر بانوی پرنده شیطانی با پیامها و دستورات وحشتناک ظاهر می شود که گفته می شود به شدت خشونت و وحشت تبدیل می شوند.

روایت های دیگر داستان ادعا می کنند که این تصویر ترسناک است که در برنامه های کودکان مانند Peppa Pig یا بازی های ویدیویی مانند Fortnight در فیلم های ارسال شده در YouTube وجود دارد. حتی گزارش های خبری بیشتر می گویند این چالش به Snapchat نیز سرایت کرده است.

اما واقعیت این است که این یک حقه وایرال است

تصویر امضا شده برای مومو – خانم مرغی با ظاهری ترسناک – تقریباً قبل از هر گزارشی از چالش فرض شده، دیده شده است و به نظر می رسد هیچ ارتباطی با این چالش همه گیر شده ندارد. این تندیس مجسمه ای به نام “مادر پرنده” است که توسط هنرمند Keisuke Aisawa ساخته شده و با شرکت جلوه های ویژه ژاپنی Link Factory کار می کند. تصاویر مجسمه از نمایشگاه گالری برای اولین بار از اوایل سال ۲۰۱۶ شروع به گردش کرد.

چالش به احتمال زیاد در زیر ردیف creepypasta که افسانه های شهری وحشت را فهرست می کند، آماده شد. تصویری از مجسمه “مادر پرنده” در ژوئیه 2018 بارگذاری شد و از آنجا افسانه “مومو” جا افتاد.

والدین وحشت زده، شبکه های اجتماعی و گزارش های خبری محلی عمدتا عامل ایجاد هیجان بزرگ هستند

سال گذشته، اخبار منتشر شده در آمریکای لاتین شروع به اخطار درباره “بازی ترور WhatsApp” کرد. این با خودکشی مشکوک یک دختر ۱۲ ساله در آرژانتین آغاز شد. پلیس هرگز ارتباط با این چالش را تأیید نکرد. اما پس از آن گزارش های دیگری در مورد پیمان خودکشی فرضی از کلمبیا منتشر شد، که اشاره به خطر همه گیری گسترده تری دارد. هرچند که این نیز تایید نشده است. دوباره، ماه ها بعد، مقامات مکزیک گزارش دادند که کودکان توسط “ال مومو” در فیس بوک مورد هدف قرار گرفته و تهدید می شوند.

تا سپتامبر، داستان هایی از چالش شروع به جلب توجه پلیس و مطبوعات در ایالات متحده کرد.

چالش Momo در سال ۲۰۱۹ با ایجاد وحشت در سراسر انگلستان بازگشت. مدارس شروع به اخطار شدید به والدین کردند.

پلیس گفت برخی از فیلم ها کودکان خردسال را ترغیب می کند:

“با یک چاقو گلوی خود را ببرند.”

این در عرض چند روز، به یک طوفان عمده فروشی در ایالات متحده تبدیل شد.

یک پست پرشور از طرف کاربر توییتر، واندا ماکسیموف، با ده ها هزار بازتوییت قبل از اینکه حساب در نهایت تعلیق شود، انجام شد.

“هشدار! لطفاً بخوانید، این واقعی است.»

در تصویر پیوست شده یک پست فیس بوک آمده است:

“چیزی به نام” Momo “وجود دارد که به بچه ها دستور می دهد خود را بکشند.” “به هرکسی که می توانید اطلاع دهید.”

تصویر چالش Momo

هشدار، تصویر چالش مومو را دوباره در ادامه مطلب خواهید دید. اگر مایل به دیدن تصویر نیستید، لطفا این بخش از مطلب را رد کنید:

تصویر چالش Momo

تصویر چالش Momo

کیم کارداشیان ماجرا را بالا برد و از ۱۲۹ میلیون فالوئر اینستاگرامش خواست که یوتیوب را تحت فشار قرار دهند تا ویدیوهای ظاهراً مضر را بردارد. انبوه گزارشات تلویزیونی، همراه با اخبار محلی و ملی، شروع به مشورت نفسگیرانه والدین در مورد راه های “محافظت از بچه ها در برابر یک بازی مزاحم اینترنتی” می کند.

با این وجود، هر نمونه ای از نسخه های معتبر چالش Momo از جمله تصاویر صفحه ای از “پیام های تهدیدآمیز” یا فیلم های تأیید شده که خشونت را تأیید می کنند، از دست رفته است.

چالش Momo چیزی بیش از یک افسانه محلی نیست. اما این وحشت به ترس از تبدیل افسانه به واقعیت اشاره دارد.

خیلی تعجب آور نیست که یک افسانه محلی وایرال (و احتمالاً حقه بازی) که بچه ها را هدف قرار داده است، بتواند کره زمین را جارو کند.

اینترنت می تواند یک جهنم از تجربه های ناپسند برای هر کسی باشد.

والدین با چالش اضافی روبرو هستند که چگونه فرزندان خود را به اندازه کافی محافظت کنند بدون این که بیش از حد خود را کنترل کنند. در واقع، محتوای نامناسب اغلب آن را از امنیت و نظارت خودکار بر پلتفرم ها عبور می دهد. فقط به مبارزه مداوم YouTube برای مبارزه با استثمار کودک، قلدری آنلاین یا توطئه های افراطی نگاه کنید.

اما این “هیجان بزرگ” به نظر نمی رسد مانند Slender Man به سطح فعلی بدنامی همه گیر شدن خود رسیده باشد. در تابستان 2014 ، دو کودک 12 ساله یک دانش آموز کلاس ششم را به جنگل برده و 19 بار با ضربات چاقو او را زدند، ظاهراً به امید اینکه افسانه ای تاریک و افسانه ای را به نام مرد لاغر معروف کند. این حمله خشونت آمیز به سنگ بنایی فرهنگی تبدیل شد که قدرت فرهنگ اینترنت را در توانایی آن برای تحریف سیستم های اعتقادی و واقعیت تعریف می کند. این همچنین به عنوان یک داستان احتیاطی برای والدین در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت.

اما بیشتر اوقات، جوک ها و الگوهای رفتاری به ظاهر بی ضرر اینترنتی بدون توجه به اینکه واقعاً وجود دارند، از متن خارج می شوند یا به عنوان روندهای خطرناک لقب می گیرند.

چالش Momo دارای موارد مشابه “چالش نهنگ آبی” است که یکی دیگر از بازی های آنلاین خودکشی بود که در طی 50 روز انجام شد. سرانجام مشخص شد که این “بازی” اینترنتی، همراه با چندین موج وحشت، ساختگی است و مانند مواردی که به دروغ نشان می داد انبوهی از کودکان در حال خوردن موارد نامناسب بودند.

اگر عکس چالش مومو برای من ارسال شد چکار کنم؟

به هر حال باید بدانید که هیچ یک از آنها مشکل واقعی نبودند. چالش Momo نیز وجود ندارد. این یعنی اگر با چنین پیام هایی در واتس اپ یا هر کجای دیگر رو به رو شدید و به شما گفته شده کاری بکنید، هرگز کاری نکنید، به افراد بزرگسال قابل اعتماد خود مثل پدر و مادر مراجعه کنید تا با آن ها صحبت کنید و اصلا نگران موضوعی نباشد. به یاد داشته باشید که این تصویر را برای شخص دیگری ارسال نکنید و این زنجیره ناسالم را همینجا متوقف کنید.

شما با چالش مومو رو به رو شدید؟ برای شما چطور اتفاق افتاده است؟

نوشته چالش مومو / Momo challenge چیست؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code