بررسی مهمترین ویژگی های پلی استیشن 5
1 min read

بررسی مهمترین ویژگی های پلی استیشن 5

نسل بعدی کنسول بازی سونی قرار است در تعطیلات میلادی وارد بازار شود، اما هم اکنون جزئیات زیادی در مورد آن می دانیم: قدرت آن، ویژگی های اصلی و حتی نگاه خوبی به گیم پد جدید آن پیدا کرده ایم. ما همچنین در مورد اجزای اصلی PS5، از جمله پیشرفته ترین SSD ، و همچنین تراشه گرافیکی قدرتمند و فناوری صوتی سه بعدی آن، اطلاعات عمیقی کسب کرده ایم. این کنسول هیجان انگیز در نوامبر 2020 به بازار عرضه خواهد شد و هم اکنون هم پیش خرید کنسول PS5 در سراسر جهان در دسترس است. در این راهنما مهمترین ویژگی های پلی استیشن 5 شامل SSD، ردیابی اشعه، صدای سه بعدی و همچنین کنترلر DualSense را مورد بررسی قرار داده ایم.

سخت افزار PS5

PS5 قدرتمندترین پلی استیشن ساخت سونی است. علاوه بر CPU و GPU سفارشی سوپرشارژ، این سیستم همچنین میزبان یک SSD با سرعت بسیار بالاست که باعث می شود سرعت بارگیری سریع و تجربه های کاملاً جدید داشته باشد. علاوه بر این، این کنسول دارای ردیابی اشعه سخت افزاری، پشتیبانی از حداکثر 120 فریم در ثانیه، خروجی 8K چشم نواز و صدای سه بعدی است.

SSD PS5

سونی تأکید زیادی بر SSD PS5 دارد که به صورت سفارشی تنظیم شده است تا سرعت انتقال سریع را فراهم کند. مزایای این فناوری به این معنی است که بازی ها سریعتر از همیشه بارگیری می شوند. این همچنین بدان معنی است که می توان سریعتر از کنسول های قبلی داده های بیشتری را از دیسک سخت استخراج کرد و این امر امکانات جدیدی را برای توسعه دهندگان بازی فراهم می کند، مانند انتقال بین بعدی که در Ratchet & Clank: Rift Apart دیده می شود.

جدول مقایسه زیر تفاوت توان ورودی / خروجی بین چندین دستگاه مختلف را نشان می دهد و نشان می دهد PS5 نسبت به رقبا با چه سرعتی در گرفتن داده ها سریعتر عمل می کند.

از نظر فضای ذخیره سازی، SSD PS5 دارای ظرفیت 825 گیگابایتی است، اگرچه با خرید درایوهای سازگار با NVMe SSD می توانید این مورد را گسترش دهید. شما قادر خواهید بود بازی های PS4 را بر روی SSD PS5 نصب کرده و از سرعت بارگیری بهبود یافته آن بهره مند شوید، اما اگر ترجیح می دهید فضای ذخیره سازی بیشتری داشته باشید، گزینه اتصال HDD خارجی را نیز خواهید داشت که اجازه افزایش فضای ذخیره سازی را به شما خواهد داد.

Ray tracing

ردیابی اشعه یک فناوری گرافیکی است که به منظور شبیه سازی نحوه کار نور و سایه در دنیای واقعی طراحی شده است. ردیابی اشعه سخت افزاری امکان شبیه سازی اشعه های نور را به صورت جداگانه فراهم می کند و بازتاب ها و سایه هایی ایجاد می کند که واقع بینانه تر از کنسول های قبلی است. این همان فناوری است که در فیلم های CG توسط شرکت های بزرگ سینمایی مانند دیزنی مورد استفاده قرار می گیرد.

شما می توانید تأثیر این فناوری را در تعداد انگشت شماری از بازی های PS5 مشاهده کنید. به عنوان مثال، Ratchet & Clank: Rift Apart از ردیابی اشعه بر روی شاسی فلزی Clank استفاده می کند، سطح براق او را روشن می کند و منابع نوری اطراف را با دقت منعکس می کند. با این ویژگی در Gran Turismo 7 می توانیم هم روی کلاه ایمنی رانندگان، نمای خارجی وسایل نقلیه و هم داخل کابین خلبان اتومبیل ها را ببینیم.

3D Audio

صدای 3 بعدی با استفاده از Tempest Engine اختصاصی PS5، به شبیه سازی موقعیت مکانی در 1000 منبع مختلف صدا اشاره دارد. به طور موثر، این فناوری به کنسول اجازه می دهد تا صداها را به روشی طبیعی تر ارائه کند، به این معنی که این کنسول می تواند فضاها را شبیه سازی کند و اصوات را مطابق با موقعیت شما در داخل آنها قرار دهد. به عنوان مثال، اگر شخصی پشت سر شما قدم بگذارد، PS5 موقعیت آن قدم ها را پردازش کرده و می توانید آن ها را بشنوید، گویی که در زندگی واقعی اتفاق می افتند.

این نه تنها نوید بهبود غوطه وری در طیف گسترده ای از بازی های مختلف را می دهد، بلکه می تواند مکانیک های کاملاً جدیدی را برای بازی فراهم کند، شاید در جایی که بینایی شما مختل شده است و برای پیمایش نیاز به استفاده از صدا را دارید. به همین ترتیب، می توان از این فناوری برای بهبود دسترسی استفاده کرد و به ارتباطات دقیق روی صفحه برای کسانی که کم بینا هستند، کمک کرد.

دیگر ویژگی های قابل توجه

  • پشتیبانی از حداکثر 120 فریم در ثانیه باعث می شود عناوین انتخابی روان تر از کنسول های قبلی باشند. اگرچه تصمیم گیری جداگانه درباره عملکرد بازی ها به عهده سازنده است، اما PS5 می تواند تا 120 فریم را پردازش کند.
  • خروجی 8K به معنای سازگاری PS5 با نمایشگرهای با وضوح p4320 است. اما ممکن است این وضوح به صلاحدید توسعه دهنده کاهش یابد.

DualSense PS5

DualSense نام کنترل کننده نسل بعدی PS5 سونی است و تکراری از سری لوازم جانبی DualShock است که برای اولین بار در PS1 معرفی شد. با خرید دسته PS5 از ویژگی های هیجان انگیزی همچون بازخورد لمسی، محرک های سازگار و آرایه میکروفون داخلی لذت خواهید برد.

  • Haptic feedback عملکردی مشابه موتورهای سر و صدا دارد که در DualShock 4 پیدا می کنید، اما احساس آن بسیار دقیق تر است، و امکان ایجاد احساسات تعریف شده بیشتر را در طول گیم پلی فراهم می کند.
  • Adaptive triggers ​​ به دکمه های L2 و R2 کنترل کننده اجازه می دهد تا بتوانید تنش اقدامات خود را احساس کنید.
  • built-in microphone array به این معنی است که برای برقراری ارتباط با دوستان و غریبه ها در بازی های آنلاین به هدست نیاز نخواهید داشت و می توانید به وسیله میکروفن داخلی با بازیکنان دیگر گفتگو کنید. البته برای گفتگوهای طولانی نیاز به هدست دارید.

بازی های PS5

برخی از بازی های اعلام شده برای کنسول نسل بعدی شامل Marvel’s Spider-Man: Miles Morales ، Gran Turismo 7 و Horizon Forbidden West است. می توانید لیست کاملی از تمام بازی های اعلام شده PS5 را در لینک خرید بازی PS5 ببینید. همچنین می توانید از تاریخ انتشار بازی ها و همچنین بازی های انحصاری کنسول بعدی اطلاع پیدا کنید.

از ویژگی های منحصر به فرد پلی استیشن 5، سازگاری با PS4 است، به این معنی که شما می توانید 1000 بازی از PlayStation 4 را از زمان راه اندازی در کنسول نسل بعدی و با پشتیبانی از PS5 Game Boost انجام دهید. همچنین یک مسیر ارتقا برای عناوین انتخابی در نظر گرفته خواهد شد، به این معنی که اگر قبلاً نسخه PS4 یک بازی خاص را در اختیار داشته باشید، می توانید نسخه PS5 را بدون هزینه اضافی بازی کنید.

نوشته بررسی مهمترین ویژگی های پلی استیشن 5 اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code