آشنایی با انواع اتصالات در صنعت چوب
1 min read

آشنایی با انواع اتصالات در صنعت چوب

در صنایع مختلف جهت ساخت محصولات نهایی اتصالات نقش مهمی دارند در این بین صنعت چوب نیز از این قضیه مستثنی نمی باشد و برای تولید لوازم متنوع چوبی از اتصالات مخصوصی استفاده می کند. اتصال به معنی ایجاد ارتباط و پیوند بین قطعات مختلف برای تولید محصولات می باشد که در صنایع مختلف با روش های متفاوتی صورت می گیرد. در صنعت چوب روش های مختلفی برای اتصال قطعات به یکدیگر وجود دارد، در این مقاله به طور اختصاصی قصد داریم به انواع اتصالات چوب اشاره نماییم.

اتصالات چوب

اتصالات چوب همان طور که در بخش قبل ذکر دشد با روش های مختلفی صورت می گیرد، انتخاب روش اتصال بستگی به نوع چوب، محصولی که تولید می شود، مقاومت چوب و… دارد به طور کلی می توان اتصالات چوب را به مدل های زیر تقسیم نمود:

  • پیچ
  • میخ چوبی
  • گونیا
  • بیسکویت چوبی
  • پین دم چلچله

پیچ

یکی از ابتدایی ترین روش های اتصال، استفاده از پیچ می باشد. پیچ در مدل های مختلف با طول رزوه و قطر متفاوت تولید می گردد و برای متریال های مختلف فلزی، بتن، چوبی و… پیچ های مخصوص به کار می رود. در صنعت چوب و ساخت و ساز کمد، کابینت، میز، صندلی و…. از پیچ های مخصوص چوب و ام دی اف استفاده می کنند. علاوه بر موارد ذکر شده پیچ های آنتیک یکی از مصرفی ترین روش های اتصال در ساخت جعبه های آنتیک، ظروف آنتیک، ظروف سرو سنگی و چوبی، جعبه شطرنج، صندوقچه جواهرات و …. می باشند که در فروشگاه اینترنتی چوبینر مدل های مختلفی از انواع پیچ عرضه و معرفی می گردد.

میخ چوبی

میخ چوبی، دوبل یا پین چوبی یکی از جذاب ترین روش های اتصال قطعات چوبی به یکدیگر می باشد. میخ چوبی که از جنس چوب صنوبر، راش، چنار، روسی و… تولید می گردد در قطر و طول های مختلف طراحی می شود. میخ چوبی یک روش اتصالی است که با استفاده از آن نما و شکل ظاهری کار زیباتر از اتصال با میخ و پیچ می باشد. روش استفاده از میخ چوبی با سایر اتصالات چوبی تفاوت دارد، در این روش ابتدا یکی از قطعات را متناسب با قطر میخ چوبی سوراخ می کنیم سپس با کمک چسب و چکش های پلاستیکی به آرامی میخ را در حفره قرار می دهیم؛ در ادامه بخش دیگر اتصال را نیز متناسب با قطر پین چوبی سوراخ نموده و با کمک چسب و چکش به یکدیگر متصل نمایید. همان طور که در بخش های بالاتر اتصالات چوبی مختلف را بررسی نمودیم باید متذکر شویم میخ چوبی یک اتصال چوبی است که برای تولید آن دوبل های شاخه ای بزرگ تر را به قطعات کوچکتر تقسیم می نمایند.

گونیا

یکی از بهترین روش های اتصال، استفاده از گونیا و نگهدارنده طبقه می باشد که در ابعاد و مدل های مختلف تولید می گردند. گونیا به شکل چهار سوراخ و حتی بیشتر تولید و متناسب با ابعاد قطعات کار انتخاب می شود، از مزایای استفاده از گونیا و نگهدارنده طبقه می توان به باز و بسته کردن راحت آن ها اشاره نمود و هنگام جا به جایی به راحتی می توان بخش های مختلف یک میز، تخت، شلف یا هر مورد دیگری را از هم جدا نمود و بدون نیاز به تخصص می توان مجدد بخش های مختلف را با کمک همان گونیا و پیچ های ام دی اف به یکدیگر وصل کرد.

بیسکویت چوبی

بیسکویت چوبی نیز یک نمونه از اتصالات چوبی است که از خرده چوب های فشرده شده تولید می گردد. شکل ظاهری بیسکویت چوبی به صورت یک بیضی نوک تیز می باشد که در اندازه های مختلف ساخته می شود. برای استفاده از بیسکویت چوبی باید با کمک دستگاه بیسکویت زن و تیغ مخصوص سوراخ محل قرارگیری بیسکویت را ایجاد نمایید سپس با کمک چسب بیسکویت چوبی را جهت اتصال قطعات به یکدیگر استفاده کنید.

میله چوبی

میله چوبی یا دوبل شاخه ای نیز یک روش دیگر اتصال قطعات چوبی به یکدیگر می باشد. میله چوبی در قطر و طول های مختلف و به صورت شیار دار و بدون شیار تولید می گردد. میله چوبی در ساخت اسباب بازی، میل پرده، راه پله و…. استفاده می گردد، برای استفاده از میله چوبی باید ابتدا یک قطعه را متناسب با قطر میله سوراخ نمایید تا با کمک چسب، دوبل درون حفره محکم گردد سپس سمت دیگر میله چوبی را نیز به همان روش درون سوراخ ایجاد شده قرار دهید.

پین دم چلچله

پین دم چلچله یکی از اتصالات چوبی است که به صورت پین های پلاستیکی و چوبی تولید می گردد. برای اتصال دم چلچله باید از تیغ دم چلچله استفاده نمود و محل قرارگیری پین را برش زد، در نهایت پین را با کمک چسب به عنوان یک رابط و پیوند دهنده در شیارهای ایجاد شده محکم می کنند.

قیمت اتصالات چوبی

لازم به ذکر است که اتصالات چوبی در مدل های مختلفی تولید می شوند که در فروشگاه چوبینر موجود می باشند. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت اتصالات چوبی می توانید از طریق راه های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

09021235626 – 02166563048 – 02634647972

Choobiner.ir

نوشته آشنایی با انواع اتصالات در صنعت چوب اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code