ماجرای قطعی برق تهران و شهرهای مختلف ایران دی ۹۹ چیست؟ خاموشی معابر ربطی به ماینینگ بیت کوین دارد؟
1 min read

ماجرای قطعی برق تهران و شهرهای مختلف ایران دی ۹۹ چیست؟ خاموشی معابر ربطی به ماینینگ بیت کوین دارد؟

ماجرای عجیبی است. من شب ها عموما حوالی ساعت ۱۲ از دفتر ترنجی به سمت منزل پیاده می روم. ۳ روز است که شاهد خاموشی معابر هستم. اول برایم عجیب بود و فکر کردم که مثلا شب بعدی برطرف می شود اما حداقل تا دیشب که اینطور نشده است. سپس می رسیم به ماجرای قطعی برق تهران و شهرهای مختلف ایران از جمله تبریز، مشهد و … در سه شنبه ۲۳ دی ۹۹. ماجراهای عجیبی درباره از مدار خارج شدن نیروگاه ها برای قطعی برق سه شنبه ۲۳ دی ۹۹ عنوان شد. شاید این را بتوان درک کرد اما این را در کنار گزارش های مختلف کاربران ترنجی درباره قطعی قابل توجه برق در سراسر کشور بگذارید و تجربه شخصی این چند شب من از خاموشی معابر در ساعات کم تردد. فکر می کنید این به ربطی به ماینینگ بیت کوین مرتبط است؟ بیت کوین تقریبا ۳۵ هزار دلاری (در زمان نگارش این مطلب) که شاید حلال مشکلات خیلی از کم پولی های … مردم؟! نه مشخصا نه، مگر مردم می توانند خاموشی معابر را سبب شوند؟ جبران کم پولی های دولتی یا … باشد؟

ماجرای قطعی برق تهران و شهرهای مختلف ایران دی ۹۹

بیت کوین رشد عجیبی داشته است. می دانیم که اوایل امسال حتی عددهای حدود ۳۷۰۰ دلار را هم دید اما تا چند روز پیش بالای ۴۲ هزار را هم لمس کرد. مشخصا ماینینگ یا استخراج بیت کوین یکی از اصلی ترین درآمدهای قابل توجه خواهد بود. مشخصا مردم عادی دسترسی به کنترل برق مناطق و شهرها ندارند. جالب اینکه امروز شرکت برق عنوان کرده که خاموشی معابر تکرار خواهد شد!

سخنگوی شرکت برق:

به دلیل افزایش مصرف گاز و برق (!) محدودیت‎هایی در تامین سوخت نیروگاه‎ها به وجود آمد. با اقدامات اصلاحی این معضل در حال برطرف شدن است.

شرایط به گونه‎ای نشد که بتوانیم موضوع را اطلاع‎رسانی کنیم. (!)

اگر مردم فقط ۱۰ درصد در مصرف گاز و برق صرفه‎جویی کنند، مشکل حل می‎شود. مصرف برق‎ غیرمجاز و مراکز استخراج رمز ارزها را کاهش خواهیم داد. (!)

علت خاموشی معابر در شب‎های گذشته این بود که برق خانه‎ها را قطع نکنیم اما برخی فضاسازی کردند علیه این کار اما از این پس خاموشی شبانه برخی معابر را تکرار می‎کنیم.

این اظهار نظرها بسیار عجیب و غیر منطقی است، چرا؟

اول اینکه شرکت برق همواره از هدررفت برق تولیدی در ساعات غیرپیک سخن می گفت. آن ها حتی برنامه ای برای فروش برق در ساعات غیرپیک به ماینرهای قانونی داشتند. حالا روشنایی معابر را در شب قطع می کنند که به شبکه برق فشار وارد نشود؟!

جالب اینکه سخنگوی شرکت برق می گوید “شرایط به گونه ای نشد که بتوانیم اطلاع رسانی کنیم!

همچنین ما در تابستان که اوج مصرف برق است شاهد قطعی برق به این صورت نبوده ایم اما حالا در زمستان شاهد افزایش مصرف برق و نیاز به قطعی روشنایی معابر در شب (و حتی روز) هستیم؟!

ما تناضات بیشتری هم داریم، مثلا:

‏سخنگوی صنعت برق: افزایش مصرف گاز خانگی علت قطع برق است.

سخنگوی شرکت ملی گاز: قطع برق به دلیل کمبود یا قطعی گاز صحت ندارد.

بیت کوین

اوج قیمت بیت کوین

و چه جالب که در زمان اوج قیمت بیت کوین چنین تصمیماتی اتخاذ شده است. در زمان نگارش این مطلب هر بیت کوین حدود ۹۲۰ میلیون تومان معامله می شود. باید مشخص شود که مصرف برق شبانه نیروگاه های برق کجا مصرف می شود که ما مجوز به حتی خاموشی معابر در شب هستیم و در این بین جان شهروندان به خطر بیافتد؟

اگر سازمان یا گروه با قدرت خاصی می توانند به یکی از ارزان ترین منابع برق دنیا دسترسی داشته باشد و در جهت منافع خود از آن بهره ببرد (احتمال اثبات نشده) آیا این شهروندان هستند که باید تاوان بدهند؟

ما در اوج تابستان ۹۹ (قیمت بیت کوین حدود ۱۰ هزار دلار) هم شاهد چنین تصمیماتی نبوده ایم اما در زمستان ۹۹ به ناگاه با قیمت بین ۳۵ تا ۴۲ هزار دلاری بیت کوین می بینیم که تامین برق کشور به مشکل خورده است. چطور؟!

متاسفانه به دلیل عدم شفافیت مسئولان نمی توان هیچ اطلاعات صحیحی از آن ها دریافت کرد و حدس و گمان های مطرح شده در این مطلب درباره احتمال ماینینگ حداکثری بیت کوین با رانت قطع برق عمومی در سطح شهرها و به خطر افتادن جان شهروندان (علاوه بر بحث بیت المال)، نمی توانند تایید شوند.

نظر شما چیست؟ البته بد نیست بگوییم که روزهای اخیر گزارش هایی از قطعی برق در پاکستان و چند کشور دیگر هم وجود داشته است. شاید احتمالات دیگری هم برای قطعی برق وجود داشته باشد اما تا زمان عدم ارایه اطلاعات شفاف، ما مجاز به داشتن هر حدس و گمانی هستیم.

نوشته ماجرای قطعی برق تهران و شهرهای مختلف ایران دی ۹۹ چیست؟ خاموشی معابر ربطی به ماینینگ بیت کوین دارد؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code